trompet.nl > forum > Toon onderwerp - rechtshandig, maar met de linkerhand de ventielen bespelen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: rechtshandig, maar met de linkerhand de ventielen bespelen?
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 22:09 

Ik speel nu bijna een half jaar trompet, en heb ook af en toe les. Het bizarre is dat ik er gisteravond pas ben achtergekomen dat ik met mijn rechterhand de trompet vasthoud; mijn wijsvinger in de haak,mijn ring en middelvinger achter delaatste ventielbuis, en mijn pink aan de onderkant van de laatste ventielbuis, en dat ik met mijn linkerhand de ventielen bespeel.
Is er een geval bekent van zo'n onconventionele manier van spelen, en zal ik uiteindelijk toch voor de conventionele manier van spelen moeten kiezen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: rechtshandig, maar met de linkerhand de ventielen bespel
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 22:29 

rumbavana schreef:
Ik speel nu bijna een half jaar trompet, en heb ook af en toe les. Het bizarre is dat ik er gisteravond pas ben achtergekomen dat ik met mijn rechterhand de trompet vasthoud; mijn wijsvinger in de haak,mijn ring en middelvinger achter delaatste ventielbuis, en mijn pink aan de onderkant van de laatste ventielbuis, en dat ik met mijn linkerhand de ventielen bespeel.
Is er een geval bekent van zo'n onconventionele manier van spelen, en zal ik uiteindelijk toch voor de conventionele manier van spelen moeten kiezen?

Wat een ontdekking zeg! En heeft je leraar tijdens die paar lessen daar niets over gezegd?
.... weet je zeker dat het een trompet is? en die leraar van je, is dat wel een trompet leraar?

Maar zonder dollen, het is niet echt gewoon, maar probeer de "normale" manier eens. Als die niet bevalt blijf je lekker spelen zoals je nu speelt. Uiteindelijk zul je een manier vinden die je het best past. Waarschijnlijk dat dat de conventionele manier zal zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 22:43 

Je bent niet de enige links handige...

Die eerste vragen van meneer Amersfoort, kun je die serieus beantwoorden?

Profiel  

Berichttitel: Re: rechtshandig, maar met de linkerhand de ventielen bespel
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 22:44 

Peter Amersfoort schreef:
rumbavana schreef:

Wat een ontdekking zeg! En heeft je leraar tijdens die paar lessen daar niets over gezegd?
.... weet je zeker dat het een trompet is? en die leraar van je, is dat wel een trompet leraar?

Maar zonder dollen, het is niet echt gewoon, maar probeer de "normale" manier eens. Als die niet bevalt blijf je lekker spelen zoals je nu speelt. Uiteindelijk zul je een manier vinden die je het best past. Waarschijnlijk dat dat de conventionele manier zal zijn.

Die opmerking over die leraar mag je ook als hint opvatten als je daar negatief antwoord op geeft...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 23:23 

Daar kan je wel gekscherend over doen, maar voor mij is het toch wel een deceptie.
Zijn er ook voorbeelden van "linkshandige" trompettisten?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2006 05:37 

rumbavana schreef:
Daar kan je wel gekscherend over doen, maar voor mij is het toch wel een deceptie.

Legio denk ik...
Er zijn zelfs linkshandige trompetten. Al weet Ik niet of linkshandige trompetten alleen op bestelling worden gemaakt. Volgens mij kun je bij elke redelijke zaak met dat soort wensen terecht. Als je hier rondkijkt vind je vanzelf de meest gewaardeerde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2006 10:52 

rumbavana schreef:

http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.p ... inkshandig

En Beatrijs Korevaar speelt met links.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2006 12:01 

Ik speel ook wel eens met links voor de lol. Waar je wel rekening mee moet houden is dat als je je ventielen niet recht indrukt, ze 'scheef' inslijten en als je dan gaat wisselen van hand heb je kans dat je ventielen niet lekker lopen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur