trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Volledig verkeerde embouchure / Is er nog hoop?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Volledig verkeerde embouchure / Is er nog hoop?
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 09:12 

Hallo iedereen

Het is ongetwijfeld het meest besproken thema op deze site: de (f@cking) embouchure.
Soit, momenteel loop ik nogal gefrustreerd rond, want na twee jaar spelen (begin aan mijn derde jaar) en verandering van leraar blijkt dat mijn mondstand compleet verkeerd is.

Hoe ziet het eruit? Wel, ik tuit mijn lippen eigenlijk (het ziet eruit - laat ik even zwaar overdrijven!! - alsof ik een vismuil wil immiteren). De bovenrand van het mondstuk staat dan ook zwaar in het rode deel van mijn bovenlip. De onderlip is - behalve het té bolle misschien (remember the fish imitation) - misschien niet direct het grote probleem.

Hoe speel ik met die mondstand? Eigenlijk zeer goed. Tenzij het (relatief) hoog gaat (middelhoge e/f/g), speel ik rond en gemakkelijk. Dixit de nieuwe leraar: "ah ja, 't is juist, jij bent die goeie... Bijna niet te geloven dat je op zo'n manier nog zo goed klinkt". Soit, eigen lof stinkt misschien, maar ik zeg dit alleen maar om alles een beetje te kaderen. Ik vind die huidige kwaliteiten trouwens totaal onbelangrijk nu ik van mijn problemen op de hoogte ben. Een grote frustratie dus!

Twee grote vragen:
1) Schakel ik over op goeie embouchure? Mijn leraar zegt dat ik op mijn manier zeker gemakkelijk alle examens ga kunnen doen, maar dat ik in de toekomst waarschijnlijk zware problemen zal hebben met uithouding en deels met hoogte. Vanzelfsprekend, want het mondstuk op het rode deel van de lippen snijdt je bloedtoevoer af. Ik ken het gevoel ondertussen al ;-)

Ja natuurlijk wil ik overschakelen! Wat kunnen mij die examens schelen? Ik wil gewoon een degelijke amateur-trompetspeler worden. Het eindresultaat telt. Laat mij vijf uur per dag 'embouchuren' met garantie op succes binnen 5 jaar, en I am your man! Ik ben gemotiveerd... of beter... wàs... want: de spreekwoordelijke aap is:

Ik heb een 'lichamelijk probleem' om mijn lippen in de correcte beginpositie te brengen. Die bovenlip naar binnen krullen... da's precies alsof ik mijn neus moet krullen. Dat lukt maar niet. Soms heb ik de indruk - als ik voor de spiegel sta - dat ik er min of meer in slaag om de positie visueel 'na te bootsen'. Misschien is ze dan al dan niet correct, ik weet het niet... Hoe dan ook, als ik dan blaas, bolt die bovenlip automatisch op, ga ik heel snel weer naar de 'visstand'... Als ik mijzelf in opperste concentratie forceer om dan die lippen zo aan te houden, dan komt er een soort brom uit, vergelijkbaar met een slecht gestemde didgeridoo uit metaal met een gat in. In die positie kan ik ook totaal niet buzen of zo. De lucht komt dan ook niet uit het centrum van mijn lippen, maar uit twee gaatjes, links en rechts van dat centrum. Grote miserie dus! Ik heb nochtans geen lichamelijke afwijkingen (niet dat ik weet ;-)) en geen superdikke lippen (wel iets dikker dan de ideale trompetlippen, maar toch een pak minder dan Wynton Marsalis ;-)).
Het brengt mij bij mijn tweede vraag.

2) Wat moet ik doen? Blijven oefenen? Na drie weken slaag ik er niet in om enig deftig trompetgeluid te produceren. Correctie: ik slaag er zelfs niet in een goed aanvoelende beginstand te krijgen. Het voelt compleet oncontroleerbaar en onnatuurlijk aan. Het voelt aan alsof er nooit verbetering zal zijn, alsof verbetering niet mogelijk is! Een medeleerling met het zelfde probleem is na die drie weken al zeer goed op weg met zijn nieuwe embouchure (dixit leraar gisteren aan de telefoon). Zeer frustrerend... als je weet dat je veel in je muzikale mars hebt... Is er nog hoop? Zal ik plots de klik voelen? Heeft iemand een gelijkaardige ervaring met positieve afloop? Nogmaals, ik ben bereid te stoppen met zowel mijn symfonische als jazzactiviteiten (nothing too fancy hoor), maar er moet licht zijn aan de andere kant van de tunnel...

Vooraf al bedankt voor tips/tricks/steunbetuigingen/rouwkransen...
Groeten
Pieter
PS: je verhaal eens kwijtkunnen... dàt heb ik tenminste al bereikt :roll: Nu nog een oplossing...

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: O jeee....
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 10:37 

Stap 1: Werken aan je attitude: Geduld, je targets omlaag schroeven. Sommigen spelen al dertig jaar zonder een deuk in een pakje boter te kunnen blazen, zoals ondertekende :P
Stap 2: Leraar zoeken die je helpt bij Stap 1.
Stap 3: Boekkie kopen, Fitness for Brass van Damroo. Staan heldere tekeningetjes in en een duidelijke tekst. Frits's aanpak is positief!
Stap 4: Ik kan het niet laten, maar bestel gewoon dat boek op www.mysterytomastery.com , niet alleen vanwege dat bijbeleverde cd-tje, maar ook en vooral omdat het je ook helpt bij het uitvoeren van Stap 1.
Stap 5: Houd ons op de hoogte!

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 10:46 

Absoluut absoluut doen!!!! Ik ben er ook mee bezig, verschil tussen jou en mij is alleen dat ik 9 jaar verkeerd heb gespeeld (of in ieder geval het laatste gedeelte van de 9 jaar :P ). Ik speelde ook goed (maximum op D3/E3, boven de balk dus), maar had problemen met de uithouding en flexibilteit. Je moet er gewoon doorheen. Het kost ontzettend veel geduld en moeite, maar als je het ervoor overhebt is het gewoon aan te raden om het te doen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 11:34 

Grappige van de zaak is dat veel docenten het vaak anders zeggen. Dan verander je weer van docent en je doet het weer verkeerd!

Op het einde van de rit (die eigenlijk nooit stopt) ga je zelf wel voor jezelf bepalen wat het beste is.

M'n docent nu zegt dat ik elke maand progressie maak, dat m'n sonoriteit zeer goed is en dat ik vooral m'n instrument zeer goed ken.

Ik ben er 100% van overtuigd mocht ik naar Brussel of Gent gaan en daar bij een andere docent aankloppen dat ie alles afkeurt hoe ik het doe!

Dus, luister naar je docent, aanvaard het, probeer verschillende manieren uit en concludeer dan voor jezelf.

Vergeet niet dat elke mond , elke tand stand, elke lip , elke longinhoud is weer anders.

We kennen allemaal wellicvht top trompetisten die waanzinnig goed zijn maar op een eigenaardige manier spelen! Of te veel op de bovenlip, of te veel op de onderlip, of te veel aan de zijkant .....

Het is de kwaliteit die telt, de docent kan alleen maar sturen maar ook zijn raad is niet heilig.

Gerard

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 11:56 

TCE?

Je moet inderdaad heel veel geduld hebben, ik hoor ook regelmatig dat ik net iets anders moet spelen. Dat bij hoge noten niet mijn lippen op elkaar moet persen, maar zo min mogelijk druk geven en veel lucht, en ga zo maar door.
Dat kan natuurlijk niet allemaal op een dag aangeleerd worden. Sterker nog, ik denk dat het manden gaat kosten om een nieuw embouchure te vinden. Het komt voor dat elke keer als je moe bent van het spelen in een orkest dat je overstappen wilt naar je oude embouchure in dat geval.

Geduld is de grootste factor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 okt 2006 17:38 

Als je een "mmm" kunt zeggen dan heb je de goede mondstand om goed trompet te kunnen spelen. Meer is niet benodigd. geen ingekrulde lippen of spanning, etc. Gewoon een ontspannen "mmm" stand in combinatie met een goede luchtstroom. Leer niet de oude embouchure af, maar oefen de nieuwe embouchure totdat je de oude vergeten bent. Je kunt geen slechte gewoontes afleren, alleen maar goede gewoontes aanleren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 okt 2006 17:18 

Als ik het goed begrijp heb je nu 2 jaar trompetles achter de rug. In deze periode kun je onmogelijk al een volwaardig embouchure hebben ontwikkelt. Laat je niets wijsmaken door trompetters die zeggen dat ze na 2 jaar al een C3 kunnen spelen. Ze zijn er ongetwijfeld, maar de meesten onder ons doen er jaren over. Het is een proces van vallen en opstaan.

Je zit nu kennelijk even in een dipje. Ik zou zeggen kruip er uit en ga lekker verder. Dit zal je nog wel vaker overkomen. Maak je geen zorgen, uiteindelijk vind je je 'eigen' embouchure.

Sukses!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 okt 2006 11:03 

erikveldkamp schreef:
Als je een "mmm" kunt zeggen dan heb je de goede mondstand om goed trompet te kunnen spelen. Meer is niet benodigd. geen ingekrulde lippen of spanning, etc. Gewoon een ontspannen "mmm" stand in combinatie met een goede luchtstroom. Leer niet de oude embouchure af, maar oefen de nieuwe embouchure totdat je de oude vergeten bent. Je kunt geen slechte gewoontes afleren, alleen maar goede gewoontes aanleren.

Hallo Erik
Je naam viel zelfs bij mijn trompetleraar... in positieve zin ;-)
Een paar vraagjes over die mmmmm:

1) Bedoel je dan een 'mmm' neuriën? Want een mmm produceren en blazen tegelijkertijd...
2) Ik kan die 'mmm' op verschillende manieren 'neuriën': lippen wat minder of wat meer ("mmm, dat geloof ik niet") op elkaar, glimlach ("mmm, lekker")...
3) Mijn meest natuurlijke "mmm" zorgt ervoor dat mijn lippen een beetje gaan tuiten (zie allereerste bericht) --> mondstuk komt dan in de rode zone en ik had begrepen dat dit uit den boze is (afsnijding bloedstroom --> pijn + uithoudingsproblemen). Voor alle duidelijkheid, die bovenlip moet volledig 'in' het mondstuk?
4) Bedoel je dat ik niet volledig moet kappen met mijn slechte embouchure, maar dat ik geleidelijk aan mijn stand moet "optimaliseren"?...

Groeten
Pieter, of hij die geduld heeft en tracht uit die quasi bodemloze put te klauteren...

PS: ook al bedankt aan iedereen die een reply postte!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 28 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur