trompeta schreef:
Je moet eigenlijk proberen of je op je embrouchure kunt gaan spelen. Daarmee bedoel ik alleen de klanken met je lippen spelen. Zeg maar buzzen zonder mondstuk. Als je dat goed beheerst speel je steeds dezelfde noten, maar dan steeds op een ander mondstuk. Ik ben hier de laatste tijd druk mee bezig geweest en het helpt echt. Ik merkte het toen ik op een althoorn moest spelen tijdens het lesgeven. In dit geval ook een veel groter mondstuk.
Natuurlijk is de overstap naar de bas erg groot, maar de speeltechniek komt grotendeels overeen. Mijn tip: speel altijd op klank en vergeet de nootjes. Ik denk wel dat je verschillende instrumenten best tergelijkertijd kunt spelen. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar het is een kwestie speeltechniek en goed luisteren naar wat er uit het instrument komt.
Veel succes,
Jeroen
Dit gaat natuurlijk niet altijd op.. Het effectief trillend lipoppervlak is bij een bas veel groter dan op een trompet. Het gedeelte van je embouchure dat je traint verschilt dus enorm per instrument.
Om te merken hoe erg je het stukje embouchure traint waarop je speelt, testje: zet je mondstuk maar eens een paar millimeter naar links of naar rechts. Je zult merken dat zelfs zo'n minimale afwijking van je sweet spot al heel duidelijk voelbaar is.
Over de overstap: voor het bassen en trompetspelen in dus feitelijk een heel andere embochure nodig. Ik geloof best dat het te combineren valt, maar ik denk dat het heel moeilijk is om beide op echt hoog niveau te doen. Dit vanwege het feit dat als je bijvoorbeeld trompet speelt, je het kleine lipoppervlak traint.
Als je daarna gaat bassen vermoed ik dat je het zojuist getrainde net zo hard weer afbreekt.