trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet spelen en astma
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: trompet spelen en astma
BerichtGeplaatst: 08 jan 2007 21:52 

Ik heb inspanningsastma (als ik iets heel fanatiek doe of heel geconcentreerd ben krijg ik een astma-aanval). Maar sinds kort heb ik er ook last van als ik trompet speel (lang niet altijd, maar soms krijg ik opeens zo'n aanval). Dit vind ik erg vervelend, want het is dan meestal tijdens de repetitie van het orkest. Op deze manier mis ik niet alleen belangrijke dingen maar na die tijd gaat het gewoon ook niet fijn meer.
Ik heb wel medicijnen, maar die helpen niet echt. Ik moet ze alleen gebruiken als ik een aanval voel aankomen (maar dat merk ik vaak niet, dan is het er opeens :S). Dan gebruik ik de medicijnen pas als het eigenlijk al te laat is...heel vervelend...
Heeft iemand hier ook ervaring mee, en zo ja....misschien ook een oplossing?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2007 22:37 

wel inspannings astma.... niet zo erg als jij blijkbaar, heb er tijdens het spelen in iedergeval geen last van. ben inmiddels ook vrij van medicijnen, gewoon door gebruik van medicijnen, vroeg naar bed, gezond leven en het een beetje tijd gunnen is het over gegaan. gun het nog even wat tijd, misschien dat het overgaat, maar anders zou ik toch is met de behandelend arts gaan babbelen, wie weet wat hij nog voor practische tips/oplossingen hij heeft.
voor de rest, succes en sterkte, want kan me heel goed voorstellen dat dat niet lekker speelt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2007 23:02 
Moderator

Er zijn nog veel raadselen rond inspannings-astma, maar wat vast staat is dat bij inspanning stoffen vrijkomen (zoals b.v. adrenaline) die de gevoeligheid van de luchtwegen kunnen beinvloeden. En nu komt het: adrenaline komt o.a. ook vrij als je je ergens (een beetje) nerveus over maakt . Voorbeeldje: solotje tijdens de repetitie?
Het preventief innemen van een geneesmiddel voor een lichamelijke inspanning (of iets waar je je druk over maakt) lijkt dus een oplossing.
Maar op een Vlaamse site over dit onderwerp staat veel nuttige informatie:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=324

Bespreek het met je huisarts!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2007 06:46 

Ik heb ook astma, maar niet zo heel erg. Mijn vriendin daarentegen heeft vrij zware inspannings-astma. Als zij zich druk maakt zit en het weer is een beetje slecht zit ze zo 4-6 weken thuis. Zij heeft echter ook trompet gespeeld.

Wat ik daarvan heb geleerd is, zoals diederik al aangeeft, dat je vooral rustig moet blijven en in je achterhoofd houden dat je het leuk vindt wat je doet. Dat scheelt al de helft. Daarnaast zal je moeten uitkijken met de manier waarop je blaast. Laat je buik en rugspieren het werk doen, niet je longen!

Dit heb ik haar ook aangeleerd en dat leek enigzins te helpen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2007 16:35 

Citaat:
maar anders zou ik toch is met de behandelend arts gaan babbelen, wie weet wat hij nog voor practische tips/oplossingen hij heeft.

die zegt dat ik maar moet stoppen met spelen..... 8O .....hij wil me geen andere medicijnen geven. Hij zegt dat ik eerst maar moet stoppen met trompet spelen, dat helpt misschien al wel genoeg, dan hoef ik ook niet van die medicijnen enzo. Maar mij gaat het er juist om dat ik trompet kan blijven spelen...maar met hem valt niet te praten en ik ben dus hard op zoek naar een nieuwe huisarts :?

Wat die buikademhaling betreft, daar probeer ik heel goed op te letten. Maar soms let ik er ff niet op en dan ga ik heel hoog ademhalen, met een astma-aanval als gevolg :?

Maar ik ga dus echt niet stoppen. Toen ik dat zei zegt ie doodleuk: och, de eerste week zul je het een beetje missen, maar daarna wil je niet meer anders. En je kunt altijd nog viool gaan spelen...sorry hoor, maar wat moet ik nou met een viool, ik wil blazen (op een trompet)...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2007 16:47 

toet'n!! schreef:
Citaat:
Toen ik dat zei zegt ie doodleuk: och, de eerste week zul je het een beetje missen, maar daarna wil je niet meer anders. En je kunt altijd nog viool gaan spelen...

Auw... Het zou maar tegen je gezegd worden... Viool... Dat moet pijn gedaan hebben... :twisted:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2007 16:48 

dat deed het zeker :P
de manier waarop deed nog veel meer pijn... :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2007 17:12 
Moderator

Dat je moet stoppen is de meest grote onzin die ik ooit gehoord heb, tenzij je klachten veel en veel zwaarder zijn, dan dat je ons laat weten, maar zelfs dan blijft het nog op z'n zachtst merkwaardig.
Ik zou een doorverwijzing naar een longarts vragen. Dat hebben wij thuis met 1 van onze kinderen ook gedaan, uiteraard in goede harmonie met de huisarts.
Na een onderzoek met apparatuur welke men alleen in een ziekenhuis ter beschikking heeft zijn de medicijnen haarfijn afgesteld en de klachten radicaal verdwenen!
Mits je deze onderhoudsmedicijnen keurig blijft gebruiken. Verder is het geen fabeltje dat je "er overheen kunt groeien", soms verdwijnen de klachten als je ergens tussen de 18 en 21 jaar bent. Wat te denken van Bart Veldkamp en Annie Friesinger, daar wordt toch ook niet tegen gezegd dat ze moeten stoppen met schaatsen!
. Een beetje arts zal juist stimuleren om je de dingen te kunnen laten doen die je graag wilt doen!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 72 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur