trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Uit het hoofd leren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Uit het hoofd leren
BerichtGeplaatst: 08 feb 2007 11:33 

Hoe leren jullie een solo uit het hoofd?

Net zolang herhalen todat het zit, of stukje bij beetje? Zo snel mogelijk zonder blad proberen of juist het blad bij wijze van spreken in je hoofd proberen te krijgen? Of hebben jullie truukjes, geheugensteuntjes, ezelsbruggetjes? 'k Heb gezocht in het forum, maar volgens mij is deze vraag nog niet eerder gesteld..

Met name bij trompetconcerten (in het topic over Hummel werd al gezegd: leer 'm maar uit je hoofd) is het handig 'm zonder blad te spelen, maar dan moet je wel alles in je hoofd krijgen, noten, dynamiek, frasering, etc. 8O

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2007 12:17 
Ik doe het zo:
Zowiezo eerst het stuk kennen. Dan de eerste notenbalk uit het hoofd proberen te spelen, als het fout gaat weer overnieuw, gewoon todat je het kunt.
Daarna de volgende notenbalk, als die je lukt de eerste 2 spelen. Enz.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2007 15:13 

Gewoon genoeg studeren met partituur. Op een gegeven moment merk je dat je het blad gewoon niet meer nodig hebt. Niet geforceerd het blad weglaten. Hieruit kun je wel concluderen dat je op tijd moet beginnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2007 15:15 

idd...
eerst het stuk kennen, daarna in stukjes verdelen (ik doe meestal niet regel voor regel, omdat t dan voor mij niet logisch klinkt..kan beter zin voor zin doen ofzo, veel makkelijker)...herhalen tot je het kent..daarna achter elkaar plakken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2007 15:21 

Ik zoek altijd naar patronen. Herhalingen, bepaalde terugkerende ritme's enz. Ook ben ik iemand die per 'regel' werkt; steeds de eerste noot weten de rest komt na een tijdje dan 'vanzelf'. En soms helpt het om een tekst op de muziek te bedenken...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2007 15:35 

Het 'per regel studeren' en andere daarop lijkende methoden lijken mij te geforceerd en fragmentarisch. Als je het op die manier moet doen heb je het stuk duidelijk nog niet onder de knie. Als het op een natuurlijke manier komt (dus je parituur simpelweg niet meer nodig hebben), kun je het werk veel muzikaler en zekerder uitvoeren.

Dus gewoon zo vaak met partituur studeren totdat je er eigenlijk (onbewust) niet eens meer op kijkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2007 15:39 

Ligt een beetje aan wat voor werk het is. Als de solo exact gespeeld moet worden zoals hij er staat ben ik het helemaal met Kerkradenaar eens. Syuderen tot je merkt dat de partij niet meer nodig is.
Speel je lichte muziek dan kan een (deels) improvisatie ook aardig zijn. In dat geval zorg ik ervoor dat ik de oorspronkelijke solo van papier spelen kan en laat ik zo snel mogelijk de partijen weg en ga ik voor de vrijheid.

Succes.
Henry

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 feb 2007 15:55 

Ik probeer de track muziekaal te ontleden. Vaak komen bijvoorbeeld (delen van) zinnen terug op een ander akkoord. Dan kan je wel allemaal nieuwe nootjes gaan leren maar het is makkelijker om dat deel te transponeren (en ik merk hoe meer toonladders ik kan, hoe makkelijker dat gaat.) Door het goed bekijken van de track zit tie als het ware al in je hoofd, spelen is dan nog maar een noodzakelijk kwaad..... :)

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur