trompet.nl > forum > Toon onderwerp - groter mondstuk
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: groter mondstuk
BerichtGeplaatst: 20 maart 2007 18:13 

hallo ik speel al jaren trompet sinds kort een schilke b1, nu is mijn vraag bij een andere vereniging waar ik regelmatig speel hebben ze geen tuba is het mogelijk om daar tuba te gaan spelen zonder dat dit ten koste gaat van mijn trompetklank, alvast bedankt'

Groetjes bert

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2007 08:01 

Ik heb dit onderwerp even verplaatst naar problemen en oplossingen ipv instrumenten, ik dnek dat het hier meer toepasselijk is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2007 08:45 

Ik weet niet hoe het precies zit, maar het lijkt mij dat als je op allebei genoeg studeert dat dat geen probleem hoeft te zijn.

Een vriend van me speelt "gewoon" trombone en Bas-trombone en heeft daar een zo groot mogeljik verschil opgezocht in de mondstukken. Hij deed dit om te voorkomen dat hij een "net niet hetzelfde" gevoel zou houden. Liever een "totaal anders" gevoel.

Wat dat betreft zit je denk ik wel goed :D

Nogal een overstap zeg van de trompet naar de bas... Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2007 09:04 

Dat is heel persoonlijk denk ik. Een vriend van me combineert moeiteloos trompet en trombone. Ikzelf kan het absoluut niet.

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2007 15:31 

Verschillende instrumenten moet je verschillend benaderen.
Verder zou ik er niet teveel bij nadenken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 maart 2007 20:44 

Je moet eigenlijk proberen of je op je embrouchure kunt gaan spelen. Daarmee bedoel ik alleen de klanken met je lippen spelen. Zeg maar buzzen zonder mondstuk. Als je dat goed beheerst speel je steeds dezelfde noten, maar dan steeds op een ander mondstuk. Ik ben hier de laatste tijd druk mee bezig geweest en het helpt echt. Ik merkte het toen ik op een althoorn moest spelen tijdens het lesgeven. In dit geval ook een veel groter mondstuk.
Natuurlijk is de overstap naar de bas erg groot, maar de speeltechniek komt grotendeels overeen. Mijn tip: speel altijd op klank en vergeet de nootjes. Ik denk wel dat je verschillende instrumenten best tergelijkertijd kunt spelen. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar het is een kwestie speeltechniek en goed luisteren naar wat er uit het instrument komt.

Veel succes,
Jeroen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 maart 2007 20:51 

trompeta schreef:
Je moet eigenlijk proberen of je op je embrouchure kunt gaan spelen. Daarmee bedoel ik alleen de klanken met je lippen spelen. Zeg maar buzzen zonder mondstuk. Als je dat goed beheerst speel je steeds dezelfde noten, maar dan steeds op een ander mondstuk. Ik ben hier de laatste tijd druk mee bezig geweest en het helpt echt. Ik merkte het toen ik op een althoorn moest spelen tijdens het lesgeven. In dit geval ook een veel groter mondstuk.
Natuurlijk is de overstap naar de bas erg groot, maar de speeltechniek komt grotendeels overeen. Mijn tip: speel altijd op klank en vergeet de nootjes. Ik denk wel dat je verschillende instrumenten best tergelijkertijd kunt spelen. Het verschilt natuurlijk per persoon, maar het is een kwestie speeltechniek en goed luisteren naar wat er uit het instrument komt.

Veel succes,
Jeroen

Dit gaat natuurlijk niet altijd op.. Het effectief trillend lipoppervlak is bij een bas veel groter dan op een trompet. Het gedeelte van je embouchure dat je traint verschilt dus enorm per instrument.
Om te merken hoe erg je het stukje embouchure traint waarop je speelt, testje: zet je mondstuk maar eens een paar millimeter naar links of naar rechts. Je zult merken dat zelfs zo'n minimale afwijking van je sweet spot al heel duidelijk voelbaar is.

Over de overstap: voor het bassen en trompetspelen in dus feitelijk een heel andere embochure nodig. Ik geloof best dat het te combineren valt, maar ik denk dat het heel moeilijk is om beide op echt hoog niveau te doen. Dit vanwege het feit dat als je bijvoorbeeld trompet speelt, je het kleine lipoppervlak traint.
Als je daarna gaat bassen vermoed ik dat je het zojuist getrainde net zo hard weer afbreekt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 maart 2007 21:00 

Een collega trompettiste speelt ook sousafoon, dus het is wel te doen lijkt me zo. Gewoon een kwestie van veel oefenen, en oefenen in wisselen tussen de instrumenten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur