trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ongeluk met de fiets, drie tanden eruit, en nu?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ongeluk met de fiets, drie tanden eruit, en nu?
BerichtGeplaatst: 12 jul 2007 09:45 

een paar weken geleden heb ik nogal een lomp ongeluk gehad met de fiets ( en ja... alcohol was een factor). Drie stukken tand zijn afgebroken, gelukkig wel twee dagen erna mooi gerepareerd.

Ik heb net een nieuwe trompet, het ging lekker en nu gebeurt dit. Vorige week ben ik het spelen rustig gaan oppakken. het viel natuurlijk ontzettend tegen. Heeft iemand tips & trics om weer snel in shape te geraken??

grtz Richard

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2007 10:28 

Ik denk niet dat het zo goed is om zo snel mogelijk terug op je oude niveau te zitten. Ik denk dat je best in het begin gewoon veel lange (lage) noten speelt, zodat je je embouchure op het gemak terug naar je oude niveau kan laten groeien.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2007 11:02 

Je tanden zullen waarschijnlijk net een andere positie hebben, nou moet dus je embouchure zich daar weer omheen ontwikkelen. Dit kan heel lang gaan duren, ligt er aan hoe snel jouw lippen zich aanpassen. En dit proces moet je ook zeker niet forceren, het kan best een tijdje duren voordat je weer zo lekker speelt als voor je ongeval.

Maar dus rustig lange noten spelen, af en toe bindinen en andere dergelijke oefeningen. Gewoon heel relaxt, en bouw dit langzamerhand beetje bij beetje weer op. Je zal zelf wel merken wanneer je er weer een schepje bovenop kan doen. Probeer niet meteen zware etudes er doorheen te jassen, want met forceren maak je het al snel weer erger.
Je lippen moeten weer kracht opbouwen rond de nieuwe situatie van je tanden.

gr. Christian

ps. En kijk uit met drank de volgende keer;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2007 11:32 

Veel geduld hebben en niet opgeven. Op het moment dat je zwaar gefrustreerd raakt snel je trompet neerleggen, voordat je de neiging krijgt om hem uit het raam te gooien. Tenminste dat is altijd mijn methode als het ff niet mee zit en verder zou ik doen wat de rest schrijft en daarnaast zoveel mogelijk stukjes spelen die je op dat moment kan en leuk vind om te doen. Je moet het plezier er niet in verliezen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 jul 2007 12:02 

Je vermeldt niet wat er nu nog anders is aan je gebit.
Maar hoe klein dit misschien ook is het voelt als een hele grote verandering.
Ik kan me alleen maar aansluiten bij wat er eerder gezegd is: rustig aan beginnen, en geef jezelf de tijd om aan de nieuwe situatie te wennen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2007 10:13 

hier dezelfde ervaring. alleen dan icm met een scooter. mijn advies: geduld hebben en zeker niet forceren!

Heb in eerste instantie noodkronen gekregen, deze verschilden erg van mijn eigen tanden. Heb toen bij een optreden dusdanig zitten forceren dat ik nu een blijvend litteken op mn lippen heb (valt bijna niet op overigens)...

Jupiter pocket
King Trombone
OLP Tony Levin 5-string Basgitaar

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 jul 2007 12:32 

naja optisch is niet veel veranderd. Tandarts heeft goed zijn best gedaan. Het heeft alleen een enorme tik gekregen natuurlijk. Ik ga inderdaad rustig aan doen. Niet iedere dag spelen en ook niet al te lang. Uiteindelijk zal het toch wel weer goed komen hoop ik

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jul 2007 14:19 

ik heb nooit tanden verloren, maar wel een keer een flinke klappen op m'n gezicht (en m'n lippen) gehad. En bij mij heeft het echt weken geduurt voordat het weer een beetje normaal begon te voelen.

Ik heb proberen zo weinig mogelijk te spelen in die weken, vooral de eerste / eerste twee. Ze waren behoorlijk opgezwollen en ik voelde "bultjes" voornamelijk in mijn boven lip.

Ik moet zeggen dat het best lang geduurt heeft voordat ik weer (voor mijn gevoel) op m'n oude niveau was...
Ik ben begonnen met embouchure building oefeningen, en zodra het begon te kraken/pijn doen stoppen, eventueel nog wat pedaal tonen, en de volgende dag weer opnieuw beginnnen

(ik was wel nog jong, ik geloof een jaar of 15/16)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur