trompet.nl > forum > Toon onderwerp - probleem met omzetten in goed notenbeeld bij luistern van cd
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 23:02

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: probleem met omzetten in goed notenbeeld bij luistern van cd
BerichtGeplaatst: 17 dec 2007 15:10 

ik heb hier een cd liggen met solo-trompet muziek van vlado kumpan. Ik wilde dit voor mezelf omzetten in notenpapier zodat ik ze zelf ook kon spelen. nu ben ik begonnen met de nummers 'one moment in time' en 'einsamer hirte'.

de juiste noten krijg ik wel op papier/in noteworthy composer gezet. maar alleen ik krijg ze niet uitgewerkt met de juiste tempo, ritmeteken (4/4, 2/4, 6/8 enzo) en ook niet de duur van de noten (als zijnde achsten, kwarten etc.) ik heb hafa d, maar toch lukt me dit niet en schaam ik me er een beetje voor.

weet iemand een manier om dit, op gehoor, omzetten van noten in juiste ritmiek te trainen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2007 15:54 

Pffff. ik vind je probleem een beetje vaag. lukt het je niet in noteworthy of ook niet op papier?
want bij het eerste geval zou ik dit topic verplaatsen naar software..

maar mocht het echt een probleem zijn dat je de notenwaarde gewoon niet op papier krijgt dan zou ik je adviseren om het stuk heel langzaam te zingen en dan te kijken welke noten óp de tel zitten. deze schrijf je dan op de desbetreffende tel. daarna check je wat er tussen zit en hoe dat is onderverdeeld. (zit er niks tussen dan is het een kwartnoot.. zitten er één tel tussen dan is het een halve noot, of misschien een kwart met een punt ofzo. maar dat hangt erg van de opname en manier van opschrijven af)
meestal is een ritme niet zo moeilijk als het lijkt. zolang je je maar realiseerd waar de tel zit. ook kun je een ritme relateren aan een ritme dat je wel kent en dan kijken wat het verschil is ten opzichte daarvan. als je meer complexe ritmes hebt dan kun je beginnen om met alle 8en op te schrijven en dan te kijken wat er tussen gebeurt. dit werkt bij mij voor jazz erg goed. maar het verschil met klassiek zal wel niet zo groot zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2007 15:54 

Misschien gewoon bestellen bij hem zelf? op zijn site staat zn emailadres wel.
Weinende trompete heb ik overigens wel..
Mocht je ze hebben, ik heb ook wel interesse ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2007 16:04 

@cees:

ok, dank je voor je hulp, maar probleem is ook dat ikl niet goed achterhaalt krijg welke maatsoort het is (4/4, 2/2, 6/8).

@ Teenkie:

kun je voor mij Weinende trompeten inscannen of zo en doorsturen. stuur me maar een persoonlijk bericht hierover.

groetjes
remco

Profiel  

Berichttitel: vlado
BerichtGeplaatst: 17 dec 2007 22:17 

Teenkie, zou jij mij die ook kunnen sturen naar mijn mail (zie mijn profiel-shit) zou ik zeer waarderen:)

En Remco:

Ik heb wel interesse in die muziek als je ze eenmaal hebt en als ik mogelijk is, kan (dat weet ik niet of ik dat kan, maar wil in ieder geval wel!) meehelpen als ze dat zou willen.

Willem

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2007 10:37 

remco p schreef:
@cees:

ok, dank je voor je hulp, maar probleem is ook dat ikl niet goed achterhaalt krijg welke maatsoort het is (4/4, 2/2, 6/8).

problemen met de maatsoort? hoeveel drummers ken je? kijk er daarvan is eentje lief aan,
de meeste drummers hebben niet zo\n problemen met maatsoorten ontdekken, ook niet met de complexere maatsoorten, en ze hebben redelijk snel door als er een wisseling in zit. mocht dat niet snel genoeg lukken, zelf heb ik ook enige tijd gedrumt, mail een mp3tje... en dan kijk ik er van de week even naar voor je.

succes,
P!M

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2007 11:33 

Je zegt al dat je je schaamt en ik wil je niet nog dieper de schaamte inhelpen, hoor, maar als je hafabra d hebt zou je toch wel een maatsoort moeten kunnen herkennen!
Of stellen die examneisen tegenwoordig helemaal niets meer voor?

De tip om een drummer te laten helpen is wel een hele goeie, als je er echt niet uitkomt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 dec 2007 11:35 

persoonlijk vind ik inderdaad dat het veel te makkelijk is en/of bepaalde dingen beter moeten worden geoefend tijdens die lessen of gewoon meer lestijd. 1x per week 40 minuten is ja niks.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur