trompet.nl > forum > Toon onderwerp - invloed volume warm-up zacht vs hard
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: invloed volume warm-up zacht vs hard
BerichtGeplaatst: 03 aug 2008 10:55 

ik speel al gedurende vele maanden dezelfde inspeel oefeningen.
elke dag doe ik m'n ritueel op dezelfde manier en de oefening duurt zo'n 13 minuten.
het is m'n vast patroon alvorens ik aan andere oefeningen begin. alles zit erin om de lippen op te warmen en los te krijgen van lange noten tot staccato, drieklanken, bindingen, toonladders en ook een opbouw tot G3. altijd in het zelfde tempo.
ook alvorens ik op de repetitie kom, heb ik de oefening thuis al gespeeld.
zelfs als ik ga optreden heb ik thuis deze oef. al ingespeeld. altijd.
in de oefeningen staat echter geen indicatie van volume.
nu stel ik de vraag aan de andere leadspelers op dit forum, of zij aanraden om een zachte warmup te doen of juist het tegenovergestelde nl. met veel volume. wat vinden jullie het beste en wat zijn jullie ervaringen ?
ik heb zelf al wat getest met volumes maar heb er eigenlijk niet echt een sluitend antwoord op. maar hard inspelen geeft me toch het gevoel gedurende de avond iets sterker te zijn. misschien is het maar een vooroordeel. wat is jullie ervaring ?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 2008 14:48 

Mij is altijd geleerd om eerst zacht lange lage noten te blazen om in te spelen. Dus eerst zacht beginnen. Maar opwarmen is toch vooral om de doorbloeding in je lippen op gang te krijgen, en als je daar op let kun je dat ook voelen gebeuren, (licht "tintel" achtig effect), dus dan kun je zelf je volume wel vinden. Ik zou zeker nooit meteen hard beginnen te knallen, dat werkt averechts.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 2008 19:58 

Als ik echt naar de kloten ben (hoeft niet eens van het trompet spelen te zijn maar kan ook bijvoorbeeld slaapgebrek zijn) dan merk ik dat ik rustig aan moet doen met opwarmen. Het voelt dan echt alsof m'n lippen los/warm gespeeld moeten worden. Eenmaal dat stadium voorbij is het normale gevoel ook weer terug en kan ik weer normaal spelen.

Normaal gesproken maakt warm spelen voor mij niet zo heel veel uit en kan ik net zo goed een paar toonladders van c2 naar c3 spelen met lange noten in plaats van heel voorzichtig zachjes en laag spelen.

Ik doe trouwens wel altijd wat intervallen en intonatie oefeningen aan het begin.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 aug 2008 10:38 

ik ben er van overtuigd dat de manier hoe je inspeelt, bepalend is voor je embouchure de rest van de dag. vooral de liptrilling werkt slecht als je bv. te agressief hebt ingespeeld, of de opwarming niet voldoende was. Vermoeidheid heeft ook bij mij een grote invloed, zoals slaap te kort, hard gewerkt juist voor je gaat spelen enz...

algemeen denk ik dat vooral de eerste noten van de warm-up belangrijk zijn. hoe zachter men begint, hoe veiliger. Als de lippen goed los zijn en op temperatuur, dan pas kan er gas worden gegeven.

ik ben wel eens benieuwd hoe de profs. op dit forum eigenlijk hun warm-up doen, en of ze er ook zo over denken. En of ze verschillend zouden inspelen, wetende dat je ofwel zware leadpartijen gaat spelen, of het omgekeerde, wetende dat je het gemakkelijk gaat hebben. ??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2008 12:00 

Op de site van Erik staan een aantal opwarmingsoefeningen, weet niet of dit ook precies de oefeningen zijn die hij uitvoert maar dat zal hij zelf wel bevestigen of verbeteren als hij dit leest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2008 12:36 

lekker zacht beginnen. Je lippen moeten `wennen` dat ze daarna moeten gaan werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2008 12:50 

Ik kan niet voor andere profs spreken omdat iedereen verschillend is, maar ik doe meestal een korte warm-up van hooguit 5 minuten. Even wat toonladders, lipbindingen, etc. om de boel op gang te krijgen. Als ik direct in een concert met heftige hoge dingen moet beginnen speel in in de warming-up ook in tot een hoge G of zoiets om de lippen daar op voor te bereiden.

Maar bij het Miller programma wat ik zo'n 150x per jaar speel zou ik het ook wel kunnen doen zonder opwarming omdat het eerste kwartier toch niet te inspannend is. Het bouwt mooi op. Dus dan speel ik meestal zo'n 5 minuten in voor de zekerheid.

Lang zacht van tevoren inspelen zit niet in mijn aard, dan val ik in slaap... Mijn halve minuut warming up is lipslurs over 2 oktaven op de toonladder van G. Dan ben ik in een minuut ingespeeld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 aug 2008 18:34 

het is inderdaad per persoon verschillend....

Denk dat je het wel moet afwisselen de lengte van warming up...want anders bestaat er het gevaar dat je vind dat je15 min bv MOET hebben om in te spelen....doe het de ene keer in een paar min en de andere keer wat langer...zodat je daar flexibel in bent.

Het is mijn inziens ook handig om elke keer een aantal basisoefeningen te hebben die je gebruikt voor je warming pu( kan je afwisselen ene dag die etc) waar alles inzit....je begint bv met een laagte oefening, vervolgens wat flexibiliteit dan een hoogte oefening en dan nog een ontspannende oefening om weer bij te komen van de hoogte oefening. Als je het op die manier doet ben je wel wat langer bezig dan 5 min maar ben je wel derest vd dag ingespeeld....je kan het natuurlijk voor de afwisseling( of voor nood ) inkorten door alles in 1 oefening te gooien....

Gewoon experimenteren wat voor jezelf het beste werkt en waar jij je het lekkerst bij voelt....is dat bij forte inspelen doe je dat...is het dmv lage zachte noten doe je dat.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur