trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Waar studeer je register?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:10

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Waar studeer je register?
BerichtGeplaatst: 26 aug 2007 08:10 

Waar ergens in jullie studeerschema studeren jullie hregisteruitbreiding?
In de opwarming, op het einde, ...

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2007 21:46 

lijkt mij ergens na de opwarming, anders ben je toch al kapot? Ik doe het na de lange noten studies en halverwege. (klarinet en tenorsax). Voor een trompet zal het denk ik nog nauwer luisteren wanneer je dat gaat doen. Voor mijn gevoel ergens na een kwart van je studieprogramma. correct me if i'm wrong :mrgreen:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2007 22:06 

Wat wil je studeren? Hoe je 1 hoge noot er uit kan persen als je nog fris ben, of wil je aan het eind van een concert je ook geen zorgen hoeven te maken.

Ik denk niet dat het uit maakt of je nu aan het begin of aan het einde de hoogte in gaat (warming up en cooling down wel altijd doen). Je kan ook heel goed hoogte en tongslag combineren, hoogte en techniek/snelle loopjes of bijvoorbeeld hoogte en lip flexibiliteit (combinaties van de voorgaande). Dat soort oefeningen zouden mijn voorkeur hebben omdat het 1 leuker is als alleen maar lange noten spelen en 2 je ook aan andere dingen werkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 aug 2007 22:11 

martijn85 schreef:
Wat wil je studeren? Hoe je 1 hoge noot er uit kan persen als je nog fris ben, of wil je aan het eind van een concert je ook geen zorgen hoeven te maken.

Ik denk niet dat het uit maakt of je nu aan het begin of aan het einde de hoogte in gaat (warming up en cooling down wel altijd doen). Je kan ook heelgoed hoogte en tongslag combineren of hoogte en techniek/snelle loopjes. Dat soort oefeningen zouden mijn voorkeur hebben omdat het 1 leuker is als alleen maar lange noten spelen en 2 je ook aan andere dingen werkt.

Voila, dat vind ik ook... De hoogte moet gecombineerd zijn met endurance, zodat je idd de gig uitspeelt...
Ik doe als opwarming de James Thomspon 1-12,
dan wat scales, en dan bvb clarke 1 tot zo hoog mogelijk, maar dat studeer ik dan op mijn martin, en niet op mn calicchio, waar het eigenlijk handiger zou zijn...

Brengt de vraag dan ook weer op: hoe pak je het aan als je instrumenten wisselt (jazz/combo --> lead) wat waarop en wanneer :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 10:04 

Glenn_Magerman schreef:
martijn85 schreef:

Ik denk niet dat het uit maakt of je nu aan het begin of aan het einde de hoogte in gaat (warming up en cooling down wel altijd doen). Je kan ook heelgoed hoogte en tongslag combineren of hoogte en techniek/snelle loopjes. Dat soort oefeningen zouden mijn voorkeur hebben omdat het 1 leuker is als alleen maar lange noten spelen en 2 je ook aan andere dingen werkt.

Voila, dat vind ik ook... De hoogte moet gecombineerd zijn met endurance, zodat je idd de gig uitspeelt...
dan wat scales, en dan bvb clarke 1 tot zo hoog mogelijk, maar dat studeer ik dan op mijn martin, en niet op mn calicchio, waar het eigenlijk handiger zou zijn...

Brengt de vraag dan ook weer op: hoe pak je het aan als je instrumenten wisselt (jazz/combo --> lead) wat waarop en wanneer :-)

Je hoeft volgens mij helemaal geen instrument te wisselen voor een andere stijl. Als je een beetje allround trompet neemt (b.v. Bach 37ML) kan je er alles op doen. Misschien alleen je mondstuk wisselen (zelfde rand, andere cup en/ of backbore).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 10:13 

Karel schreef:
Glenn_Magerman schreef:
martijn85 schreef:

Je hoeft volgens mij helemaal geen instrument te wisselen voor een andere stijl. Als je een beetje allround trompet neemt (b.v. Bach 37ML) kan je er alles op doen. Misschien alleen je mondstuk wisselen (zelfde rand, andere cup en/ of backbore).

No way... Ik heb mijn klassiek conservatorium op een Bach 43G gedaan, heel leuk voor klassiek, en heb er deze week nog een project in het orkest op gespeeld (Strauss en operette) Ook heb ik een aantal voorstellinge gedeeltelijk gewisseld met mijn Martin en mijn Calicchio. Ze spreken allemaal anders aan, en die marge heb je niet n het orkest.
Mijn klassieke collegae vonden zelfs de Calicchio heel tof klinken (!) (briljanter) maar in de zachtere of solo passages spreekt ie moeilijker aan.

Toen ik naderhand ook jazz op het conservatorium ging doen heb ik nog een tijd op de Bach gespeeld, om dan te wisselen voor de Committee L bore.
Wat een verschil in karakter! De BAch heeft gewoon veel minder persoonlijkheid dan de Martin.
Ben even aan het denken om de Bach terug te gebruiken voor sectiewerk, maar de Calicchio spreekt veel beter aan...

Wat misschien wel een optie is, is bvb de Eclipse trompetten, 1 machine, met 2 bekers voor de verschillende stijlen (en ander mondstuk met zelfde rim bvb...)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 11:17 

Philip Smith speelt een Bach ML37 voor klassiek, Charley Davis/Jerry Hey/Gary Grant en mezelf inclusied voor een lange tijd voor big band/pop

Booby Shew speelt jazzsolos/lead op een Yamaha 8310Z. Frist Damrow speelt op hetzelfde instrument klassiek.

Wayne Bergeron speelt lead op een Yamaha 8335LA, Jens Lindemann gebruikt hem voor klassiek.

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Een Bach heeft (naar mijn mening) niet minder persoonheid dan een Martin, alleen jij voelt je er blijkbaar in sommige situaties beter op klinken. Er zijn miljoenen trompettisten die dik tevreden zijn met hun Bach en hun persoonlijk er wel voldoende in kwijt kunnen. Luister maar eens naar Malcolm McNab, Allison Balsom of voor mijn part Gary Grant, Jerry Hey, Charley Davis. Daarnaast is elke Bach een beetje anders, ook als je hetzelfde model hebt.

Wat betreft register uitbreiding, ik ben op het moment de "Upper Register Etudes" van James Stamp aan het opnemen. Ik ben zonder enige opwarming begonnen, als je de 1e etude 2x speelt ben ik wel voldoende opgewarmd. Maar dat kan voor een ieder anders zijn natuurlijk. Als je echt intensief in het hoge register wilt gaan studeren, dan kun je dat beter aan het eind van de sessie doen. Nooit forceren natuurlijk en voldoende rust. Als je de spieren niet laat herstellen heeft het geen zin.

Ik heb vroeger een tijd met 2 trompetten rondgezeuld, eentje voor lead (Calicchio 12s) en eentje voor solo's (Selmer K-modified). Omdat ik toch niet tevreden was met de Calicchio (ventielen, sound, intonatie) heb ik een Bach 43 Sterling gekocht waar ik alles op speelde. Mijn collega speelt er nu op. Mijn van Laar B4 is wat mij betreft ook voor alles inzetbaar, ik wissel alleen van mondstuk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 aug 2007 11:44 

erikveldkamp schreef:
Philip Smith speelt een Bach ML37 voor klassiek, Charley Davis/Jerry Hey/Gary Grant en mezelf inclusied voor een lange tijd voor big band/pop

Booby Shew speelt jazzsolos/lead op een Yamaha 8310Z. Frist Damrow speelt op hetzelfde instrument klassiek.

Wayne Bergeron speelt lead op een Yamaha 8335LA, Jens Lindemann gebruikt hem voor klassiek.

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Natuurlijk. De speler maakt zelf de klank, en iedereen is anders en heeft een ander klankbeeld. Hierdoor komt het dan bv. die 8310Z door Damrow en door Shew gebruikt wordt.
Maar Glenn had het volgens mij over verschillende stijlen gespeeld door één en dezelfde persoon. In dat geval denk ik dat er veel meer mensen zijn die verschillende instrumenten gebruiken voor verschillende stijlen (en natuurlijk nog veel meer die een ander mondstuk voor een andere stijl gebruiken).
In de topfanfares (waar je steeds meer brassband bewerkingen, ellington en shostakovich in één concert op je lessenaar hebt staan) zie je de laatste tijd ook zo nu en dan mensen die verschillende instrumenten gebruiken voor verschillende muziekstijlen (soms zelfs C tpt voor symfonische dingen), brassbands pakken regelmatig een trompet bij bepaalde solo's etc.
Dat is niet omdat het onmogelijk is deze dingen allemaal op één instrument te spelen, maar dat is omdat steeds meer mensen meerder instrumenten bezitten en een bepaald instrument je helpt een bepaald klankbeeld gemakkelijker te realiseren.
erikveldkamp schreef:
Mijn van Laar B4 is wat mij betreft ook voor alles inzetbaar, ik wissel alleen van mondstuk.
Dus de Oiram wordt helemaal niet meer in de praktijk gebruikt?

Registeruitbreiding? Dat studeer ik niet apart. Meestal zit er genoeg in mijn dagelijkse oefeningen. Zo niet, dan transponeer ik ze.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 21 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur