trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Advies voor isolatie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Advies voor isolatie
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 07:51 

Ik ben van plan een oefenruimte/studiootje te gaan bouwen in een tuin en dan wel zo dat ik lekker voluit kan toeteren zonder dat de buren meegenieten. Nu vroeg ik mij af of mensen tips hebben om de ruimte te isoleren, eigenlijk vooral gericht op de isolatie van trompetgeluid. Ik heb al begrepen dat geluidsisolatie voor trompet anders werkt dan bijvoorbeeld voor bas, omdat de frequentie van een trompet gemakkelijker te dempen is dan de lang dragende bas. Iemand ervaring met gebruik van materialen (is hout met een spouw en geluidsisolatie voldoende, of is steen beter) en/of eerder opgedane ervaring op dit gebied?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: box in a box
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 08:30 

Zand schijnt een hele goede isolatie te geven.
Ik ben me zelf ook aan het verdiepen in de isolatie en ik heb me laten vertellen dat een box in a box constuctie het beste werkt. Gewoon een binnenwand maken die gevuld is met zand schijnt de beste geluids isolatie te geven.
En het is natuurlijk ook een relatief goedkope oplossing.
Of je gaat heel veel eierdopjes sparen, hehe :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 09:03 

eierdoppen (die kartonnen dingen) isoleren helemaal niet zo goed. ze maken het geluid wel droog, maar de isolatie ervan is niet super. Je kunt inderdaad beter een dubbele wand maken met daartussen los materiaal, dit vangt de trillingen erg goed op. Zand is daarvoor inderdaad erg geschikt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 09:08 

Een box in een box leek mij ook het beste. Zand ertussen klinkt goed...werkt dat beter dan speciaal geluidsisolatie materiaal? De eierdopjes heb ik een keer gebruikt ja, ik had niet eens het idee dat het wezenlijk iets scheelde. Denken jullie dat de materialen van de wanden waartussen het zand dan zit nog enigszins verschil zal geven?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 09:28 

Bij de Gamma verkopen ze speciale platen (isolatie materiaal) die geluid dempen. Zoek eens op Google naar geluidsisolatie zou ik zeggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 11:12 

Het schijnt dat je in ieder geval wel beter ruimte kan blijven houden tussen de 2 wanden. Joost, waar had jij gehoord van dat zand? En bedoel je dan de gehele ruimte tussen de wanden vullen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 11:17 

Al het isolatiemateriaal is er volgens mij op gebaseerd dat er meer ruimte (lucht) ontstaat tussen de muren. Schuim is dan ook voornamelijk lucht, het weegt dan ook niets.

Als je het echt goed wilt isoleren moet je een box in een box maken. De binneste box moet geen contact maken met de buitenste box. Dit doe je o.a. door bijv. rubberen dopjes onder de vloer te leggen. Bij die isolatieplaten waar ik het over had is daar ook rekening mee gehoden dat de enen kant van het materiaal geen contact maakt met de binnen box.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 okt 2007 11:31 

Er kunnen 2 dingen goed isoleren:

Massa--> Denk hierbij aan een bunker. Die muren krijg je met je trompetgeluid niet aan het trillen.

Stilstaande lucht (luchtledig)--> Wanneer de trillingen uit je instrument gaan en vervolgens in lucht terecht komen die niet wil óf kan trillen isoleer je ook.

Een combi van deze 2 is ideaal:

Maak een kamer met zware wanden, bv dubbele gipsplaten, in jouw kamer met daartussenin een laag glaswol van bv 5 cm. De zware wanden van de binnenste kamer zullen de trillingen een deel isoleren en de stilstaande lucht in de glaswol isoleert de rest van de trillingen. (ideaal plaatje)
Let daarbij dat er niets van de binnenste kamer de buitenste kamer mag raken. De binnenste kamer moet dus eigenlijk zweven in de buitenste kamer.
Een spijker die de binnenkamer met de buitenkamer verbind zal al geluid doorgeven. Of bv een kachelpijp die van je binnenste kamer door de rest van het huis loopt kan al geluid doorgeven. Bouwvilt is een taai soort schuim dat trillingen minimaal doorgeeft, daar kan je de binnenste kamer op/tegen laten rusten.

En je snapt het al, je bent hier afhankelijk van de zwakste schakel. Al met al een heel ingewikkelde klus om zoiets te realiseren zonder fouten. Ga daarom eerst googelen ipv goochelen met bouwmaterialen :wink: .

Succes ermee!!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur