trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buzzen? waarom eigenlijk?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 20:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Buzzen? waarom eigenlijk?
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 20:32 

Ik ben geruime tijd zeer intens bezig met m'n sonoriteit.

Speel uren naéén lage zeer lange noten, zeer stil dan wat harder, met variaties.

Sedert enkele weken kan ik zeer hoog spelen wat vroeger niet kon.

Ik merk dat mijn lippen niet trillen door mezelf, maar wel door de trompet. Ik blaas gewoon in het instrument zonder moeite te doen, de lippen gaan uit zichzelf trillen maar veel minder krachtig dan dat je eigenlijk gaat buzzen. De klank komt automatisch.

Dus, volgens mij is er zo'n fabeltje aan de gang waar je moet gaan buzzen om een betere trompetitst te worden.

Misschien is dit wel zo voor velen, maar voor mij is het larie en apekool.

Wou dit even kwijt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 20:42 

Ik kan me voorstellen dat lipbuzzen minder effect heeft dan mondstukbuzzen, maar ik ben persoonlijk zeer gecharmeerd van buzz-methodes. Je maakt de toon met het buzzen, en de trompet maakt uiteindelijk de klank. Ik vind buzzen zeer behulpzaam voor het krijgen van een goede toon. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar ik doe ook veel aan lipbuzzen. Dit is voor mij om het goede gevoel te krijgen wat betreft het spannen van de spieren voor het spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 20:56 

Hallo, dat is nou precies het vraagstuk en de persoonlijke bevinding die ik gemaakt heb na zeer zeer diep op de materie in te gaan. Heb dus dagenlang, zeer geconcentreerd proeven gedaan.

Bij mij is het zo dat ik helemaal de toon NIET maak door te buzzen. Gewoon blazen op een zekere lipspanning.

Ik heb deze bevinden aan velen voorgelegd en ze vinden mijn bevinding maar niets, tot enkele dagen geleden ik toch een oud leerkracht tegenkom die in Amerika een clinic gevolgd geeft en de clinician beweerde precies hetzelfde als ik nu ondervonden heb.

Raar !!!

Misschien horen we hier nog wel andere bevindingen. Ik sta open voor alle opmerkingen.

Gerard

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 21:01 

heb je het over lipbuzzen? of over mondstuk buzzen.

ach, wees blij dat het voor jou larie en apekool is ( dat is toch suske en wiske taal ?? ) dat scheelt wel weer tijden aan studeren.

je hebt er al wel dagen inzitten... Oef ik denk dat je er al veel te lang mee bezig bent geweest. Je hebt geluk dat het je hele spel niet totaal de vernieling in heeft geslagen....

wat ik bedoel is dat je met diepgaand onderzoek van een paar dagen ( :roll: ) dus niet serieus kunt stellen of iets werkt of niet. Daar gaat dus echt wel wat meer tijd inzitten....
Of jij moet al het talent van Maurice Andre hebben natuurlijk, en in dat geval: mijn nederige excuses....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 21:15 

Zowel lipbuzzen als mondstuk buzzen.

Voor de duidelijkheid, ik ben er al maanden mee bezig en de laatste 3 weken zeer intensief.

Intensief bedoel ik dan, elke dag, van 9 tot 10, dan van 13 tot ong. 14.00 uur en in de avond nog een uurtje of twee.

Maurice Andre is niet m'n voorbeeld, ik hoor z'n klank niet zo graag, smaken verschillen dus. Mijn voorbeeld het laatste jaar is Chris Botti. Hou enorm van de stijl.

Ik ben 41 en speel al van m'n 9 jaar, was beroepshalve klaroenblazer in de strijdkrachten, 6 jaar lang, heb m'n volledige 10 jarige cyclus klassiek trompet afgemaakt en zit nu in het 4de jaar jazz lichte muziek. Misschien volg ik wel nog eens conservatorium maar kan nog niet omwille van m'n zelfstandige bezigheid.

Ben een middelmatige trompetist, een goeie amateur zoals ze zeggen, kan tamelijk goed improviseren en speel voornamelijk op het gehoor. Ik moet m'n toekomst niet meer maken op muzikaal vlak als het is om m'n brood er mee te verdienen. Maar wil ook niet blijven stilstaan zoals velen die ook al 30 40 50 jaar trompet spelen en geen sikkepit vooruit komen. Hun wekelijkse repetitie bij de hafabra is meer dan voldoende, maar ik heb daar uiteraard ook respect voor. Elk z'n prioriteiten natuurlijk.

Sorry als dit alles wat arrogant overkomt, wil gewoon mezelf even omschrijven.

gerard

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 21:44 

Er is een verschil tussen lip- en mondstuk buzzen.
Waarom zou het niet helpen als veel hooggeleerde trompetdocenten het voorschrijven, dat snap ik even niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 22:20 

Waarom zou het niet helpen als hooggeleerde trompetdocenten ....

Ik denk omdat velen van hen ook maar de theorie van een ander overnemen, met name van de Amerikanen die steeds iets lanceren, de Europeanen nemen dit vaak klakkeloos over.

Maar goed, ik blijf luisteren naar de argumenten.

Ik stel ook voor om eens de proef op de som te nemen.

Buzz met je lippen en zet dan je trompet tegen je mond maar blijf dus buzzen. Je bekomt een zeer eigenaardige, precies dubbele trilklank.

Buzz op je mondstuk en zet dan de trompet ertegen. Zelfde verhaal.

Doe nu de andere test, span de lippen en blaas zonder trillen, zet nu het instrument tegen je lippen en je hebt de juiste klank.

Trouwens, als je dus pianissimo gaat spelen dan is dat buzzen totaal uit den boze en je moet toch ook een mooie klank hebben, niet?

Gerard.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 sep 2006 22:24 

Gerard Delamont schreef:
[...]Bij mij is het zo dat ik helemaal de toon NIET maak door te buzzen. Gewoon blazen op een zekere lipspanning.[...]

In ieder geval ERVAAR je het spelen blijkbaar niet als buzzen en ben je niet instaat om zonder de feedback van een compleet instrument je lippen zover te krijgen.
Betekent dat ook dat je echt helemaal niet buzzt tijdens het spelen? Nee, je zegt zelf dat je lippen trillen bij het spelen. Blijkbaar zijn jouw lippen prima in staat om de trilbeweging te maken, alleen houden je spieren het niet lang vol en ben je dus gebaat bij training van veel lange noten (monstukbuzzen en lipbuzzen doe je niet voor langere tijd achter elkaar).

Dat betekent tegelijkertijd dat andere mensen misschien minder gezegend zijn qua trilbeweging van de lippen (door de lichaamsbouw misschien) en die hebben dus ook baat bij het studeren van liptrillingen maken (buzzen).

Zo zou ik het willen zien. Evenwel ben ik geen expert en ben benieuwd naar de mening van beter gekwalificeerde mensen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur