trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stroperige ventielen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: stroperige ventielen
BerichtGeplaatst: 18 okt 2007 11:10 

Wat ik er ook aan doe, de ventielen zijn binnen de kortste keren weer stroperig.Ik bespeel een beginners-trompet (bach prelude tr700) en ik gebruik de meest gangbare olie (fast)
Ik ben zeer ontevreden over de werking van de ventielen. Ik maak het ventielhuis regelmatig droog en gebruik overvloedig olie, maar niets mag baten.
Is er misschien een oplossing voor handen, of zijn er goede tips die kunnen leiden tot wat plezieriger oefen

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2007 11:37 

Via de zoekfunctie kun je genoeg tips vinden, denk ik.
o.a.: http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=5044
L J schreef:
Bij een instrument met slecht lopende ventielen is mijn eerste stap het instrument helemaal schoon te maken en daarna ventielen en ventielhuis volledig te reinigen met een doek (die niet pluist). Dit om er voor te zorgen dat er geen vuil of oude olie resten in zitten.
Daarna smeren met een goede olie (draai de ventielen nooit rond om de olie te verspreiden, zoals sommige mensen doen).
Als dit niet helpt, herhaal ik het proces met een andere soort olie (dikker of juist dunner).
Bij zeer slecht onderhouden instrumenten, die lang stil hebben gestaan helpt het soms de ventielen te ontkalken (een nachtje in de natuurazijn en daarna goed afspoelen).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2007 12:54 

Waarom niet ronddraaien?
Het werkt prima, hoor!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2007 13:05 

van Ronddraaien kun je braampjes krijgen en dat bevordert de loop van de ventiel niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2007 14:27 

Als je van het ronddraaien braampjes krijgt dan is er al iets goed mis met de ventielen. Van een beetje gruis (mocht dat erin zitten) krijg je geen braampjes.

Als men de ventielen hoont in de fabriek dan doet men niets anders dan de ventielen in het ventielhuis ronddraaien om ze zo optimaal mogelijk te laten lopen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2007 16:40 

Een nieuw ventiel zou een perfecte cylinder moeten zijn, een oud ventiel is dat zeker niet. Als je je ventiel gaat ronddraaien zal de binnenzijde van het ventielhuis heb je binnen afzienbare tijd slecht lopende ventielen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2007 16:45 

L J schreef:
Een nieuw ventiel zou een perfecte cylinder moeten zijn, een oud ventiel is dat zeker niet. Als je je ventiel gaat ronddraaien zal de binnenzijde van het ventielhuis heb je binnen afzienbare tijd slecht lopende ventielen.

bedoelde ik ook idd...
maar, het verhaal van Erik klinkt ook wel aannemelijk eerlijk gezegd.
Misschien maar eens wat laten inslijpen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 okt 2007 16:53 

L J schreef:

Ik heb nog 1 Bach trompet uit 1941 en diverse andere Bach trompetten gehad die ook 50 jaar of ouder waren. Met de ventielen was er niets aan de hand en kon je ook gewoon ronddraaien. Ze liepen ook als een trein.

Bij een TR700 praat je eerder over slecht afgewerkte ventielen vanuit de fabriek. Die trompetten zijn niet voor niets zo goedkoop. Ik zou er mee na een reperateur gaan die ze dan voor je kan honen, of je gaat zelf aan de slag met wat tandpasta of jif.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur