trompet.nl > forum > Toon onderwerp - hoe 'noten laten zakken'? (boogjes na iedere noot)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: hoe 'noten laten zakken'? (boogjes na iedere noot)
BerichtGeplaatst: 07 nov 2007 13:48 

sinds kort spelen we het stuk 'slagerlegenden - connie francis ' van Willi März in het orkest

in het laatste deel (schöner fremder mann) staan bij een paar noten een boogje naar beneden. Dit klinkt als glissando op de opname, maar hoe moet ik dit spelen en hoe kan ik dit het beste oefenen?

het nummer is hier te vinden:

http://home.planet.nl/~erken057/nieuwsb ... rancis.wma

luister rond de 3.00 mintuen, daar is het te horen.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: hoe 'noten laten zakken'? (boogjes na iedere noot)
BerichtGeplaatst: 07 nov 2007 14:43 
remco p schreef:
sinds kort spelen we het stuk 'slagerlegenden - connie francis ' van Willi März in het orkest

in het laatste deel (schöner fremder mann) staan bij een paar noten een boogje naar beneden. Dit klinkt als glissando op de opname, maar hoe moet ik dit spelen en hoe kan ik dit het beste oefenen?

het nummer is hier te vinden:

http://home.planet.nl/~erken057/nieuwsb ... rancis.wma

luister rond de 3.00 mintuen, daar is het te horen.

Een glissando kan je met je ventielen doen, maar ik doe het met me lippen, ik ontspan ze een soort van en je hebt hetzelfde effect.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2007 02:28 

Ha Remco, ik heb er even naar geluisterd en waar het hier om gaat zijn (korte) fall's.
Een fall is een noot die je niet op de gewone manier afsluit maar je laat 'm als het ware
naar beneden vallen (vandaar; fall). Een fall kan lang zijn maar ook vrij kort zoals in
dit voorbeeld. Meestal wordt er in overleg met dirigent of blazersgroep afgesproken
hoe lang zo'n fall moet duren. Het is niet zo heel lastig om dit te leren, neem een noot die
je makkelijk kunt spelen, b.v. een C2 (middel C) en speel deze eerst een paar keer zoals
je dat bent gewend. Daarna speel je die noot nogmaals en aan het eind ervan laat je je
embouchure een beetje los (alsof je eigenlijk een paar noten eronder zou spelen) waardoor de noot vanzelf naar beneden valt. Wat je dus doet is eigenlijk die C spelen
met de embouchure van noten daaronder (B, A, G etc.) waardoor die C lager en lager
gaat klinken. Dit gaat heel makkelijk met je ventielen half ingedrukt maar het is een goede
oefening om een toonladder (b.v. van C groot) te spelen zónder ventielen te gebruiken.
Je zult merken dat hoe dichter de natuurtonen bij elkaar zitten
(in het hogere register) hoe makkelijker dat gaat. Van de lage C naar de D en E daarboven is best lastig maar van b.v. G1 (de G boven de lage C) naar
F1 is niet zo moeilijk, maar een E daaronder en een D kan best lastig zijn.
Speel een toonladder met de juiste grepen maar probeer na iedere afzonderlijke noot
deze ook te spelen zonder ventielen. Op deze wijze ben je na verloop van tijd in staat
om alle noten ook zonder ventielen te spelen. Vanzelfsprekend klinkt dit niet zo mooi
maar het is een goede oefening om noten te kunnen manipuleren met je embouchure en
je krijgt ook een goed gevoel voor welke lipspanning er nodig is om een willekeurige
toon te produceren. Succes.
P.S. Een fall wordt ook vaak een "slur" genoemd.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur