trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aanzet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aanzet
BerichtGeplaatst: 09 nov 2007 16:58 

Goedemiddag,

Nog even vlak voor het weekend (in de baas zijn tijd) een vraag stellen...

Sinds kort ben ik begonnen met lesgeven en een leerling van mij zit met het volgende:
Hij zet aan met een P ipv een T, hierdoor beweegt zijn keel tijdens het spelen en lukt het niet om staccato te spelen.

Hebben jullie tips om dit op te lossen?

Alvast bedankt.

Groet,
Dennis

Laatst bijgewerkt door Denver! op 10 nov 2007 20:16, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2007 17:08 

Ik heb totaal geen ervaring met les geven en dat ik net les had is ook al weer even terug. Maar ik help mee met een jeugdorkest en daar zit een jongen(tje) met het zelfde probleem: een Pu aanzet.

Maar ik denk dat het kan helpen voor het verkrijgen van een T of Ta aanzet om iemand droog te laten oefenen met Ta te laten zeggen en duidelijk te laten articuleren, voor het proberen van een Ta aanzet op trompet. (net zo iets als tongslag droogoefenen)

Er op blijven letten en de leerling ook het verschil heel duidelijk/overdreven laten horen.

Laatst bijgewerkt door martijn85 op 09 nov 2007 17:11, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 nov 2007 17:09 
Moderator

Je moet hem leren om een t aanzet te doen.

Geef daarom oefeningen op die dat ook stimuleren.

Damrow, Clarke, Colin, Arban, ze staan er vol mee.

Eerst langzaam laten oefenen, zodat het voor jou ook helder hoorbaar is dat hij een t aanzet doet. Zorg ervoor dat hij zijn luchtstroom niet stopzet bij elke aanzet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2007 00:04 

Wat ik mijn leerlingen vertel is heel visueel:

Ze hebben net bv brood gegeten met zaadjes. Die zitten nu tussen hun voortanden en die meten ze uitspugen. Vanzelf krijg je dan een "tü" aanzet en houden ze hun tong voorin de mond.

Het is maar een idee van vele mogelijkheden.

Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 nov 2007 20:19 

Bedankt voor de ideeën, er zitten zeker bruikbare bij.

Groet,
Dennis

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 17:06 

En vergeet de spiegel ook niet
Met dit hulpmiddel is het ook voor de leerling heel makkelijk controleerbaar.

Ik heb dit ook 'ns aan de hand gehad bij een beginnende leerling (dik half jaar les)
Gewoon 'Horen Lezen Spelen' er bij gepakt, en de eerste nummers met cd mee laten spelen. Dit waren lange noten van 4 tellen, met vervolgens 4 tellen rust.
de oefeningen mochten ze eerst alleen zonder instrument en mondstuk doen (dus Tu zeggen)
Daarna op mondstuk, en vervolgens pas op het instrument
Ze hadden alle tijd om te spelen en om te kijken. Naast deze oefening geen huiswerk opgeven. Alleen concentreren op de aanzet.

Na een paar weken was het opgelost.

Wel blijven controleren en vooral kritisch blijven. Er mag geen zweempje 'Pu' meer overblijven

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2007 21:38 

BertS schreef:
En vergeet de spiegel ook niet
Na een paar weken was het opgelost.

Dus het is in een paar weken op te lossen?

In het jeugdorkest waar ik als opvulling bij zit speelt er een al ruim een jaar en die kan nog geen noot met Tu aanzetten (en ik had al zo'n hoge dunk van z'n leraar nee ik ga geen namen noemen)

Misschien z'n leraar eens passeren en de aanwijzingen die hier op het forum staan over het aanleren van een Tu aanzet opvolgen, want ik vind het echt schandalig dat ie na ruim een jaar spelen geluid uit z'n trompet kan krijgen van de C tot de B in de balk maar totaal zonder aanzet en werkelijk elke noot zakt in (geen adem steun).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 nov 2007 16:49 

Ik zou adviseren om alleen maar (geconcentreerd) met de aanzet bezig te gaan. Dus ook geen jeugdorkest of iets anders. Ik heb de ervaring dat als je je in het jeugdorkest moet concentreren op goede noten spelen, samenspel etc. etc., je niet kunt concentreren op de aanzet, met als gevolg dat je weer terugvalt.
Gewoon even een paar weken alles opzij zetten.

In enkele weken moet het wel opgelost kunnen zijn, het hangt er natuurlijk vanaf hoe serieus de leerling is en of hij/zij zichzelf kan controleren (of 'ie weet wat 'ie doet).
Ook de docent heeft hier een belangrijke rol in.

Je moet niet even de tips 'over de schutting gooien', maar echt iedere week tijdens de les hier een half uur mee bezig zijn

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 31 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur