trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Naast trompet ook trombone of euphonium spelen?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Naast trompet ook trombone of euphonium spelen?
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 08:42 

Omdat we in een koperensemble waar ik normaal trompet in speel een overschot aan hoge stemmen hebben, heb ik wel eens overwogen om alleen voor dit ensemble een instrument met een lagere stemming te gaan spelen bv. alt-hoorn, trombone of euphonium/bariton.

Mijn vraag is eigenlijk:
Is het mogelijk om twee instrumenten naast elkaar te spelen? Ik ben een gevorderde amateur (ong. niveau D) met aardig wat jaartjes ervaring. Er zijn mensen die mij hebben verzekerd dat dat onmogelijk is en dat je je embouchure er totaal mee verpest. Maar er zijn ook zeer zuccesvolle multi-instumentalisten die bv trompet en trombone naast elkaar spelen.

Heeft iemand hier ervaringen mee of een mening over?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 08:48 

Over dit onderwerp is volgens mij al aardig wat bediscussierd op dit forum. Ik denk dat dit per persoon afhangt of het wel of niet te combineren is.
Probeer de zoekfunctie eens, je vind vast veel informatie!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 18:25 

Ik heb tot voor kort ook hoorn gespeeld naast trompet. Dit tot grote ergernis van mijn muziekdocent. Hij vond het maar niks en ben er uiteindelijk ook maar vanaf gestapt. Volgens hem heb ik al niet zo'n fantastische lippen voor trompet en als ik naast trompet dan ook nog hoorn speel verbeteren mijn lippen niet als ze al niet achteruit gaan. Bij hoorn (en ik denk dan ook bij alle andere koper-blaasinstrumenten) staan je lippen anders dan bij trompet. Als je hoorn en trompet afwisselt moeten je lippen constant anders gaan staan. Zo worden ze voor allebei niet beter. Ik moet volgend jaar mijn D doen en mijn docent zei dat als ik niet stop met hoorn dat ik niet mijn D kan halen, omdat mijn lippen dan niet verbeteren.
Daarom zou ik aanraden om niet naast trompet een ander koper-blaasinstrument te spelen tenzij je voor allebei de instrumenten uren per dag wilt oefenen.

Hopelijk ben ik je tot hulp geweest,
Willem

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 18:33 

Ik speel naast trompet en bugel ook incidenteel hoorn, trombone en tenortuba. Ik oefen eigenlijk alleen op trompet regelmatig, de rest af en toe. Voor wat ik er mee doe werkt het prima, het embouchure lijkt zelfs wat losser, flexibeler te worden wanneer ik met enige regelmaat op de tuba of trombone speel. Ik gebruik op hoorn een Holton MDC, op trombone een 12C-achtige (Courtois 7) en op Tuba een 1 1/2 G. Er is erg veel verschil tussen het trombone en het tuba mondstuk omdat ik op trombone in het normale register speel, en op tenortuba eigenlijk alleen in het bastuba-register.

Als je alles met beleid doet en niks forceert, moet het kunnen, denk ik. Ik heb absoluut geen gemakkelijke lippen van nature.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 19:50 

Je hebt genoeg voorbeelden in de professionele wereld van mensen die trompet o.i.d. én een zwaar koper instrument spelen. De bekendste is denk ik wel James Morrison.
Je moet het denk ik eens uitproberen.
Al is het wel een experiment met risico. Ik heb een week of 3 veel euphonium gespeeld naast trompet. Ik merkte meteen dat het zeker wel invloed had op m'n trompetspel. Op het eerste gezicht heb je het gevoel dat je je embrouchure veel beter centreerd op trompet. Maar je gebruikt toch hele andere spieren. En ik merkte dat mijn toon erg achteruit ging, zelfs in deze korte tijd. En ik heb er ook zeker een paar weken over gedaan om na dit avontuurtje weer echt lekker te kunnen spelen op m'n trompet.

Maar als je heel veel traint op de wisseling kan het best succes hebben. Eigenlijk moet je dubbel zoveel oefenen. op allebei, en dan eigenlijk nog meer tijd erbij om de wisseling steeds goed te kunnen maken. Zodat je elke keer wanneer je het andere instrument pakt dat je meteen de goede klank en intonatie hebt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jan 2008 20:08 

Chris_Sop schreef:
Maar als je heel veel traint op de wisseling kan het best succes hebben. Eigenlijk moet je dubbel zoveel oefenen. op allebei, en dan eigenlijk nog meer tijd erbij om de wisseling steeds goed te kunnen maken. Zodat je elke keer wanneer je het andere instrument pakt dat je meteen de goede klank en intonatie hebt.

Ik denk dat dat inderdaad de belangrijkste factor is. Je hebt ook wel gelijk over die profs, maar die oefenen zich dan volgens mij ook echt uit de naad om meerdere instrumenten te beheersen.

Willem

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jan 2008 21:58 

Ik heb eens een poosje mellowfoon (een soort rechtshandige hoorn) naast trompet en bugel gespeeld maar het mondstuk daarvan wijkt in diameter niet zo veel af van dat van een bugel dus wat betreft de toon ging het heel aardig. Wat ik een veel groter probleem vond was dat de mellowfoon in es staat en dat ik bij improvisaties telkens moest wennen aan de andere boventonen die je moet gebruiken voor een bepaalde toonhoogte. Als ik een uurtje mellowfoon gespeeld had en daarna overstapte op trompet maakte ik de raarste fouten. Als je van muziek speelt telt dit waarschijnlijk minder maar ik zou bij een lager instrument alleen maar voor een bes-instrument kiezen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2008 14:24 

Ik speel al een jaartje of 2 de combinatie van Bes trompet, en Es Sousafoon. (ik speel al wel 13 jaar Bes trompet)
Op de Es sousafoon, oefen ik bijna nooit, en op trompet (bijna) iedere dag.
Op deze manier is het redelijk goed te combineren.

Het enige nadeel is, dat ik van beide bands op woensdagavond repetitie heb, en eerst een uurtje sous speel, dan een half uurtje heb om op de ander repetitie te komen, en daar dan 2 uur bes trompet speel. Bij het begin van de repetitie heb ik daar dan wat last van, maar dit probleempje werd na enige maanden steeds minder. Nu is het bij het eerste nummer even wennen, en dan ben ik er doorheen.

Feniks Hades
GR 66SZ
Bob Reeves 43S

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur