chip schreef:
hier mijn eerste bericht....
Van harte welkom!
Citaat:
ik speel al een aantal jaren op amateur nivo op mijn king trompet in een pop bandje.
wij spelen heel veel fills en ik merk dat mijn lippen heel erg moe worden als ik langdurig ik speel al een aantal jaren op amateur nivo op mijn king trompet in een pop bandje.hoog moet spelen. langdurig is intussen heel kort geworden... 1 heel nummer uitspelen is een probleem geworden. ik ben met BE bezig en dat helpt me weer op de weg terug.
Maar de lippen worden nog steeds snel moe,
mijn vraag aan jullie is hoe ik op een speelse leuke manier de spierkracht en uithouding van de lippen kan vergroten... ik weet dat het wel wat tijd nodig heeft, want waarschijnlijk heb ik jarenlang mijn embouchure verkracht

Dit is een serieus probleem dat velen van ons hebben of hebben meegemaakt.
Je kunt hierover veel lezen in voorafgaande topics, maar ik wil er graag in het kort mijn
visie op geven. Heel vaak is een embouchureprobleem eigenlijk een probleem van
"tussen de oren" in combinatie met het niet goed ademhalen en ademsteun geven.
De spieren rond je mond zijn vergeleken bij andere lichaamsdelen zoals armen en benen
vrij fragile. Als je je trompet hard tegen je lippen aandrukt en niet je adem het werk laat
doen ben je snel uitgespeeld. het bloed zorgt voor de toevoer van alle belangrijke stoffen
en net als bij sporters komt er een moment dat de spieren verzuren. Dat moment moet je
zien te voorkomen. Hoe beter je ademhaling en ademsteun is hoe meer je je lippen
ontlast. Zonder dat ik je ooit heb ontmoet vermoed ik dat je ademsteun beter kan. Dat zeg
ik op grond van persoonlijke ervaring en die van héél wat trompettisten om mij heen.
Probeer een docent te vinden die je kan helpen dit probleem op te lossen. Gelukkig
onderken je dit probleem zelf en grote kans dat je met de juiste hulp in staat bent om
het in de toekomst op een andere en vooral betere manier te doen.
Kijk eens op de site van Erik Veldkamp, daarop staat wat mij betreft zeer nuttige informatie (in het Nederlands) over ademhaling en embouchure.
Ik wens je in ieder geval veel succes!