trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondspieren verzuren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondspieren verzuren
BerichtGeplaatst: 18 jan 2008 20:55 

Hallo allen,

hier mijn eerste bericht....

ik speel al een aantal jaren op amateur nivo op mijn king trompet in een pop bandje.
wij spelen heel veel fills en ik merk dat mijn lippen heel erg moe worden als ik langdurig hoog moet spelen. langdurig is intussen heel kort geworden... 1 heel nummer uitspelen is een probleem geworden. ik ben met BE bezig en dat helpt me weer op de weg terug.
Maar de lippen worden nog steeds snel moe,

mijn vraag aan jullie is hoe ik op een speelse leuke manier de spierkracht en uithouding van de lippen kan vergroten... ik weet dat het wel wat tijd nodig heeft, want waarschijnlijk heb ik jarenlang mijn embouchure verkracht :? :cry:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: mondspieren verzuren
BerichtGeplaatst: 18 jan 2008 21:39 

chip schreef:
hier mijn eerste bericht....

Van harte welkom!
Citaat:
ik speel al een aantal jaren op amateur nivo op mijn king trompet in een pop bandje.
wij spelen heel veel fills en ik merk dat mijn lippen heel erg moe worden als ik langdurig ik speel al een aantal jaren op amateur nivo op mijn king trompet in een pop bandje.hoog moet spelen. langdurig is intussen heel kort geworden... 1 heel nummer uitspelen is een probleem geworden. ik ben met BE bezig en dat helpt me weer op de weg terug.
Maar de lippen worden nog steeds snel moe,
mijn vraag aan jullie is hoe ik op een speelse leuke manier de spierkracht en uithouding van de lippen kan vergroten... ik weet dat het wel wat tijd nodig heeft, want waarschijnlijk heb ik jarenlang mijn embouchure verkracht :? :cry:

Dit is een serieus probleem dat velen van ons hebben of hebben meegemaakt.
Je kunt hierover veel lezen in voorafgaande topics, maar ik wil er graag in het kort mijn
visie op geven. Heel vaak is een embouchureprobleem eigenlijk een probleem van
"tussen de oren" in combinatie met het niet goed ademhalen en ademsteun geven.
De spieren rond je mond zijn vergeleken bij andere lichaamsdelen zoals armen en benen
vrij fragile. Als je je trompet hard tegen je lippen aandrukt en niet je adem het werk laat
doen ben je snel uitgespeeld. het bloed zorgt voor de toevoer van alle belangrijke stoffen
en net als bij sporters komt er een moment dat de spieren verzuren. Dat moment moet je
zien te voorkomen. Hoe beter je ademhaling en ademsteun is hoe meer je je lippen
ontlast. Zonder dat ik je ooit heb ontmoet vermoed ik dat je ademsteun beter kan. Dat zeg
ik op grond van persoonlijke ervaring en die van héél wat trompettisten om mij heen.
Probeer een docent te vinden die je kan helpen dit probleem op te lossen. Gelukkig
onderken je dit probleem zelf en grote kans dat je met de juiste hulp in staat bent om
het in de toekomst op een andere en vooral betere manier te doen.
Kijk eens op de site van Erik Veldkamp, daarop staat wat mij betreft zeer nuttige informatie (in het Nederlands) over ademhaling en embouchure.
Ik wens je in ieder geval veel succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2008 11:50 

Sluit me daar grotendeels bij aan en kan er over meepraten. Sinds ik heel bewust adem, luchtsteun etc geef, ben ik met sprongen vooruit gegaan, ook conditioneel.
Mondstuk zou evt ook een probleem kunnen zijn. Ik heb eens op een te klein monstuk gespeeld en wist in eerste instantie niet wat er aan de hand was. In het begin mooie toon, alles ok, maar het werd na kwartiertje steeds beroerder, en dat kwartiertje werd steeds korter.. Een wijs iemand zei toen dat het mondstuk waarschijnlijk te klein was (je lippen worden wat dikker als je speelt en drukten de boel dicht). Maatje groter genomen en het probleem was over.

dat eerste mondstuk was overigens "aangemeten" (ahum!!!!)

Profiel  

Berichttitel: mondspieren verzuren
BerichtGeplaatst: 19 jan 2008 14:12 

HanZsizzle schreef:
Sluit me daar grotendeels bij aan en kan er over meepraten. Sinds ik heel bewust adem, luchtsteun etc geef, ben ik met sprongen vooruit gegaan, ook conditioneel.
Mondstuk zou evt ook een probleem kunnen zijn. Ik heb eens op een te klein monstuk gespeeld en wist in eerste instantie niet wat er aan de hand was. In het begin mooie toon, alles ok, maar het werd na kwartiertje steeds beroerder, en dat kwartiertje werd steeds korter.. Een wijs iemand zei toen dat het mondstuk waarschijnlijk te klein was (je lippen worden wat dikker als je speelt en drukten de boel dicht). Maatje groter genomen en het probleem was over.

dat eerste mondstuk was overigens "aangemeten" (ahum!!!!)

ik heb niet veel verstand van mondstukken, ik speel nu op dennis wick 5X ik heb ook een bach 5C liggen , een arnold en sons 3C, een bach 10,5 c en een holton MF3
ik heb vrij smalle lippen, en ik weet dat de plaatsing van het mondstuk te hoog is. daar zijn we mee bezig om dat langzaam aan in het mondstuk te krijgen. het is al een stuk beter maar nog niet helemaal.

ik weet dus niet welke een maatje groter is... want die getallen zeggen me niets en is ook nog per merk anders..

groeten Chip

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jan 2008 21:51 

Ik zou iig niet en je mondstuk en je embouchure en en en tegelijk gaan doen. Op een gegeven moment raak je de weg kwijt. Er is zo veel. Er zijn tientallen verschillende opvattingen over hoe, waar, wat enz.
Ik weet verder niks van BE (las een jaar geleden erg positieve maar ook erg veel critische post erover)
Zoals "de ronde van" al zei. Vaak heeft het te maken met 'verkeerd' gebruiken van je lucht. Op dat gebied is er maar 1 weg. En dat is die van de minste weerstand.
Ik denk dat dit soort problemen niet worden verholpen door er over te lezen maar door te spelen.\

oi!

Profiel  

Berichttitel: Re: mondspieren verzuren
BerichtGeplaatst: 19 jan 2008 23:09 

chip schreef:
daar zijn we mee bezig om dat langzaam aan in het mondstuk te krijgen. het is al een stuk beter maar nog niet helemaal.

'T is ook altijd wat. Ik ben al mijn halve leven bezig mijn mondstuk hoger te krijgen, en jij dus precies andersom. Maar waarom eigenlijk? Staat de rand van je mondstuk in het rood van je onderlip? Dat is meestal geen enkel probleem. Als de binnenrand van je mondstuk (de bite) in het rood van de BOVENlip staat, is dat wel een probleem.

Je doet BE, ken ik je al?, anders stuur me een PM.

Citaat:
ik weet dus niet welke een maatje groter is... want die getallen zeggen me niets en is ook nog per merk anders..

Ik zou niet meteen met mondstukken gaan rommelen. Het kan best een hoop schelen, maar dat is o afstand erg lastig te zeggen. Als je op je 5X enigszins vooruitkomt dan zou ik daar even op blijven spelen, of je moet eens even checken wat die andere mondstukken die je hebt voor effect hebben. Kies daar de beste uit, groot of klein, maakt niet uit, als het goed klinkt en lekker speelt, zit je goed.

Bert

Profiel  

Berichttitel: Endurance
BerichtGeplaatst: 12 feb 2008 19:59 

Je uithoudingsvermogen moet je idd meer in de ademhaling zoeken. Probeer eens het boek van Bart van Lier. Fantastische ademhalings oefeningen die ook voor trompet zeer goed werken.

Lange noten studeren werkt voor zowel endurance als klank, kies noten uit het lage register die je weinig moeite kosten en speel in blokken van max. 20 min.

Wil je echt aan de spieren gaan rommelen, er is tegenwoordig een apparaatje te koop (ong. 60 euro) waarmee je je mondhoeken kunt trainen. Het is een soort veer, die ook word gebruikt bij mensen met een verlamming in het gezicht en/of brandwonden. Attelier Pfeiffer verkoopt het ook.

Pas wel op met dit soort 'bek-brekers', bouw de oefeningen langzaam op. Een stijve bek wordt natuurlijk niemand wijzer van...

Succes!

http://hellotrumpet.com/
http://www.capitalhorns.nl/
http://www.luchtmachtkapel.nl/

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2008 10:13 

Hier ben ik het heel erg mee eens
cees schreef:
Zoals "de ronde van" al zei. Vaak heeft het te maken met 'verkeerd' gebruiken van je lucht. Op dat gebied is er maar 1 weg. En dat is die van de minste weerstand.
Ik denk dat dit soort problemen niet worden verholpen door er over te lezen maar door te spelen

Alleen vaak is het niet eens zo zeer kwestie van te weinig lucht of luchtdruk maar veel meer een kwestie van te veel lipcompressie en verkramping waardoor er totaal geen lucht meer stroomt. Je moet altijd de lucht (het liefts zo vrij mogenlijk) door laten stromen. Met je lucht zet je immers je lippen aan tot trillen, die trilling is de bron van het geluid.

Ik zou zeggen neem les, of vraag je leraar om hulp als je al les hebt. dat is denk ik de meest effectieve mannier om ontspannener hoog te leren spelen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur