HanZsizzle schreef:
Is er eigenlijk een tegenwoordig een specifieke opleiding tot trompetleraar. Als ik hier in mijn omgeving kijk heb ik toch sterk de indruk dat het mensen zijn die graag iets anders gedaan zouden hebben, maar door gebrek aan werk, of kunde of beide, gedwongen zijn muziekleraar te worden. Wat een heel mooi vak kan zijn natuurlijk, maar wat velen niet ambiëren.
Hoe Vizzutti beschrijft hoe je met een leerling moet aanvangen vind ik prachtig en hoop dat dat hier in NL veel navolging zal krijgen.
Ik zal uit eigen ervaring maar wat dingen neerzetten.
Er is geen speciale opleiding tot docent trompet. DWZ met het behalen van je BMus ben je gerechtigd om les te geven. ( Maar ja, als ik zie dat dat voor sommige verenigingen niet uitmaakt, is dat dus ook van 0 waarde verder ).
In Amsterdam krijg je methodiek lessen, maar verder wordt je opgeleid tot uitvoerend musicus. Welk naampje je er ook aan geeft. Het credo doen = leren wordt hierbij gehandhaaft. Wat op zich ook wel waar is. Daarnaast krijg je didactische vakken en daarmee moet je als docent maar aan het werk gaan.
Stage leerlingen worden je aangeboden, en af en toe word je beoordeeld.
Nu ikzelf een lespraktijkje combineer met spelen kan ik je de volgende dingen mededelen.
Mensen hebben er geen flikker voor over.
1) op een muziekschool moet je in 20 minuten een leerling iets bijbrengen. ( Liefst nog minder tijd ). bij een muziekvereniging is dat 30 minuten. Het liefst zou ik 45 minuten hebben. In20-30 minuten kan ik niet alles doen wat ik zou willen met die leerlingen. Dus word je als docent gedwongen om op eigen kosten maar langer door te werken. Of je moet keuzes maken. Dus moet je afwisselen per les waar je aandacht aan gaat besteden. Vizzutti: hij zegt dingen waar ik enerzijds wel, en niet achter sta. Maar ik vraag me af in welke tijd hij per week wordt geacht leerlingen op te leiden...
2) kinderen die ik zie langskomen moeten van pa en moe vaak op de muziek, 3 sporten, huiswerk begeleiding ( is die school dan misschien toch niet een beetje te hoog gegrepen, als ze overal bijles in nodig hebben???), etcetc.
Ik vraag me dan wel eens af of het nog gezond is dat een kind zoveel hobbies 'moet doen' van pa en moe. In elk geval is er dan nooit tijd dat kinderen eraan studeren thuis.
3) Met de huidige opleiding aan het cons, word er m.i. ook erg weinig tijd besteed aan didactiek, en veel aan werk in orkesten ( dat is mooi, maar gezien de huidige aanbod van banen, misschien toch niet heel realistisch ). Dat iedereen op het conservatorium bij het KCO wil spelen is begrijpelijk. Maar niet echt haalbaar. Beter zouden ze meer aandacht geven aan het lesgeef gedeelte.
Ik geloof dat het Erik was die ooit zei dat er teveel mensen worden opgeleid, en dat ben ik heel erg met hem eens.
Let wel: ik vind lesgeven echt leuk om te doen, samen met het spelen. Maar bovenstaande in acht genomen, denk ik dat het ook een taak is voor verenigingen om nieuwe kinderen beter voor te lichten.
Je hebt niks aan een lid dat 5 hobbies heeft, en dus maar een half spelend lid word. Dat is zonde van iedereens tijd en moeite. ( En geld ). Anderzijds krijg je misschien dan helemaal geen leerlingen meer. Wat wijsheid is weet ik niet.
Ik probeer als docent zelf een combi te vinden van lol erin houden, en een betere speler creeeren. En ik denk dat dat voor de meesten van mijn collegae wel zo zal gelden.