trompet.nl > forum > Toon onderwerp - slechte solo niettegenstaande veel oefenen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: slechte solo niettegenstaande veel oefenen
BerichtGeplaatst: 05 apr 2008 21:31 

Vandaag moest ik een huwelijksmis spelen met begeleiding van orgel. Niettegenstaande ik de laatste maanden bijna dagelijks een uur speel, heb ik toch het één en ander laten liggen. Enkele hoge noten heb ik moeten octaveren, omdat ik voelde dat ik ze niet zou halen. Tijdens de repetities kwamen ze er allemaal mooi uit.
Ik zoek nu naar een verklaring van mijn minder optreden; Zou het kunnen dat ik wat te veel had gespeeld?? Gisteren immers thuis een uur gerepeteerd, nadien 4 uur repetitie Carmina Burana ) en thuis nog een uur gespeeld voor een begrafenis van maandag. Deze morgen voor de huwelijksmis nog bijna een uur gerepeteerd met de orgelist. Ik voelde toen al dat ik niet echt fris zat.
Was het misschien geweest om minder te repeteren de dag voordien??

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: optreden
BerichtGeplaatst: 06 apr 2008 08:13 

Dat zou ook stress kunnen zijn, bij de meeste mensen gaat het thuis altijd beter.

Dat is iets wat mensen wel eens vergeten dat de top-professionals het altijd goed moeten kunnen. In het concert gebouw, voor de koningin, of in een studio (metropole orkest of top studio orkest in LA, en wat denk je van live televisie.......Laats nog Ruud Breuls op tv met een camera naast hem en hele mooie solo's speelt... TOP.

Dit brengt een ongelofelijke hoeveelheid stress met zich mee waar ook die muzikanten mee om moeten gaan. Hoe beter je speelt hoe makkelijker het is want je verlegd je basis niveau. Als Peter Masseurs een mindere dag heeft of Wim Both of zelf Erik Veldkamp( :wink: ) dan spelen die jongens nog zo goed dat wij stervelingen het verschil niet horen.

Kortom zorg dat stress je spel niet beinvloed en als dat het wel doet zorg dat je zo goed speelt dat het niveua zo hoog is dat het niet erg (niet opvalt) als je 10 5 minder speelt.

Routine is een balngrijke factor ik geloof dat het makelijker wordt als je iedere week zo'n optreden zou hebben....

Speel zeker geen dingen voor belangrijke(stress) momenten die je eigenlijk niet kan spelen.... dan gaat het zeker mis op een optreden.

Succes de volgende keer.

Profiel  

Berichttitel: Re: optreden
BerichtGeplaatst: 06 apr 2008 09:04 

Als je tijdens de repetitie je al niet fris voelt dan helpt dat niet mee natuurlijk. Maar zoals Brassheavy al suggeerde hoeft dat op zich niet het probleem te zijn. Ik speel ook regelmatig concerten waar ik zeker niet fris aan begin en dan lukt het ook wel.

Het heeft veel te maken met je kunnen concentreren op de dingen die belangrijk zijn tijdens een concert. En dat is natuurlijk de muziek. Probeer de muziek met een zo mooi mogelijk geluid en zo muzikaal mogelijk te spelen en vergeet alle omgevingsfactoren. Dat is de enige manier om een goede prestatie neer te zetten, ook als je niet fris begint aan een concert of als je misschien zelfs ziek bent.

Rustig blijven ademen helpt natuurlijk ook altijd, adem ontspannen (laag) in voordat je een frase moet spelen.

En daarbij is het belangrijk hoe je mentaal aan een concert begint: zie je er tegen op of is het juist een uitdaging. Dat laatste geeft extra adrealine en zal de prestatie alleen maar verbeteren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2008 14:46 

Citaat:
Dat is iets wat mensen wel eens vergeten dat de top-professionals het altijd goed moeten kunnen. In het concert gebouw, voor de koningin, of in een studio (metropole orkest of top studio orkest in LA, en wat denk je van live televisie.......Laats nog Ruud Breuls op tv met een camera naast hem en hele mooie solo's speelt... TOP.

Ik kan me nog een filmpje herinneren van Maynard Ferguson die een solo speelde bij de opening van de Olympische Spelen in de VS een flink aantal jaar terug. Dat is pas stress als je weet dat er een paar miljoen mensen kijken..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 13:06 

Maar dan heb je het over professionals,
Maynard had in dat filmpje aan hem te zien al wel zon 1000 optredens gehad.

Als ik vor groot publiek iets moet spelen ligt het helemaal aan het stuk.
Als ik weet dat ik het kan spelen lukt het simpeler dan dat ik weet dat er een paar moeilijke stukjes in voorkomen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 13:19 

Trompettor schreef:
Als ik weet dat ik het kan spelen lukt het simpeler dan dat ik weet dat er een paar moeilijke stukjes in voorkomen.

Dat lijkt me logisch, zolang je het gevoel hebt dat er moeilijke frases in zitten heb je het ook nog niet onder de knie. Je moet altijd zorgen dat je over hebt, dus hoger kunt spelen dan de hoogste noot in een stuk, een loopje sneller kunt spelen dan het benodigde tempo, etc.

Als je zorgt dat je boven de te spelen materie staat hoef je je nergens druk om te maken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 13:25 

erikveldkamp schreef:
Trompettor schreef:

Dat lijkt me logisch, zolang je het gevoel hebt dat er moeilijke frases in zitten heb je het ook nog niet onder de knie. Je moet altijd zorgen dat je over hebt, dus hoger kunt spelen dan de hoogste noot in een stuk, een loopje sneller kunt spelen dan het benodigde tempo, etc.

Als je zorgt dat je boven de te spelen materie staat hoef je je nergens druk om te maken.
Gelijk!

Als ik in een concert als hoogste noot een E3 heb, speel ik altijd in tot F
Dan weet ik dat in het concert die E ook wel heb.
red. C en D

En in een solo wil je het natuurlijk zo perfect mogelijk doen. Dan oefen je het thuis ook sneller in.
Rekening gehouden met vermoeidheid, is de solo die ik op het moment bij het orkest doe het laatste wat ik doorspeel als ik hem thuis oefen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur