trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Amandelen eruit en nu wil het niet meer!!
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Amandelen eruit en nu wil het niet meer!!
BerichtGeplaatst: 23 apr 2008 18:05 

Vier weken geleden heb ik mijn amandelen eruit laten halen.
Na lang wachten mocht ik gisteren weer spelen. Dat ging heel slecht. Niet op een 'je-hebt-gewoon-geen-embouchure'-manier. Maar meer dat de lucht anders er door heen gaat. Daarnaast krijg ik ook lucht door mijn neus (dat maakt zo'n raar geluidje) en dit kan ik niet stoppen. Ik heb net weer gespeeld en het is vanaf seconde 1 lucht door de neus. Hoe kan ik dit tegengaan?!!!

Mijn eigen theorie is dat de stand van mijn keel nu helemaal anders is en dat het daardoor niet wil, maar ik moet toch zeker ook zonder amandelen kunnen trompetteren?!

Is er iemand met ervaring/tips?

Alvast erg bedankt!

Groetjes Jelske

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2008 18:27 
Moderator

Wat ik eens van ons forumlid LJ begrepen heb is dat er aan het achterste deel van je zachte verhemelte een soort klepje/membraampje zit dat er o.a. voor zorgt dat er als je door de mond (dus in de trompet) blaast er geen lucht via de neus ontsnapt. Wellicht werkt dit nu (nog) niet goed?

Test het eens door met je mond dicht lucht in je mond te blazen en te proberen geen lucht door je neus te laten ontsnappen. Ontsnapt er wel lucht dan kan het idd zo zijn dat dit klepje (nog) niet goed werkt.
Maar wellicht leest LJ dit ook, die kan het je nog veel beter vertellen/uitleggen dan ik :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2008 20:11 

Het klepje waar diederik het over heeft is de overgang van velum naar pharynx: het achterste deel van je zachte verhemelte. Dat klepje zorgt ervoor dat de lucht die je in je trompet blaast niet door je neus ontsnapt. We hebben het eerder hier over gehad toen het leek of iemand dit overbelast had.

Bij amandelen 'knippen' wordt toch een beschadiging aangebracht, hoe net het ook gedaan is. Bovendien heb je vier weken niet gespeeld en zul je de kracht weer wat moeten opbouwen.
Je vertelt niet of je neusamandel (adenoïd) ook weggehaald is. Als dit gebeurd is, is het nog waarschijnlijker dat de klachten hierdoor komen.
Ik ga er vanuit dat tijdens spreken geen lucht weglekt door je neus, en dat je niet nasaal spreekt sinds de operatie. Dit betekent dat je wel de kracht hebt om je neus af te sluiten tijdens praten, maar (nog) niet de kracht om de hoge druk bij trompetspelen te weerstaan.

De stand van je keel is dus niet anders, maar er is wel weefsel beschadigd en de kracht moet weer opgebouwd worden. Dit lukt je niet in één dag. Regelmatig (korte) periodes oefenen, op trompet en evt. kun je ook nog oefenen door je wangen vol te blazen en enige druk te zetten, dan gebruik je ditzelfde klepje.

Veel succes. Laat even weten hoe het je vergaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 apr 2008 21:58 

Wow! Heel erg bedankt! Dit verduidelijkt veel en is een stuk minder ondefinieerbaar dan een 'andere stand van de keel' :) Daar hou ik van!

Om je vragen te beantwoorden: Mijn neusamandelen zijn niet geknipt (althans, dat zéggen ze, ik was onder narcose....).
Daarnaast heb ik tijdens het spreken en fluiten (gewoon met de lippen) af en toe wat jij noemt 'luchtlekkage', ik praat naar mijn mening ook nog steeds raar en de articulatie is soms ver te zoeken. Maar het is dan lang niet zo erg als tijdens het trompet spelen.

Wel stom, ik besef me nu, dat als ik raar praat, ik zelf misschien ook wel de link naar 'raar' trompet spelen had moeten kunnen leggen.

Maar goed, ik zal dus niet te lang achter elkaar moeten spelen; zou het het herstel dan helpen als ik de trompet wat vaker over de dag verspreid 5 minuutjes pak? Waarschijnlijk moet ik dan uitkijken dat ik mezelf geen nieuwe 'verkeerde' blaastechniek aanleer?

In ieder geval bedankt voor de snelle replies! Heb ik zeker wat aan!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 apr 2008 14:56 

Ik ga er van uit dat je je geen zorgen hoeft te maken.
Ik heb het zelfde vroeger gehad toen ik een jaar of 11 was na het knippen van mn amandelen. En heb het inmiddels ook bij een paar leerlingen van mij meegemaakt.
Mijn ervaring is dat het na verloop van tijd (enkele weken) weer helemal goed komt.
Gewoon elke dag even proberen; waarschijnlijk lukken eerst de lagere tonen weer zonder dat er lucht door je neus gaat, later ook weer telkens hogere tonen.
Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 apr 2008 22:07 

Interessante topic. Goeie antwoorden ook. LJ, jij hebt er blijkbaar verstand van, heb je een medische opleiding o.i.d.? Hoe dan ook, ik heb een enkele leerling gehad die lekte via de neus (had niks met amandelen te maken overigens, maar ik heb dus nu geleerd dat dit wel een oorzaak kan zijn) en had eigenlijk geen oplossing voor dit verschijnsel. Meestal gaat het na veroop van tijd sowieso vanzelf over, maar ik heb wel eens een hele goeie klassieke trompettist op les gehad, die kampte met dit probleem. Ik had daar dus geen antwoord op. Zijn er oefeningen om hieraan te werken, of zijn er ook gevallen bekend waar het gewoon blijft? Ik heb wel eens gelezen dat in het ergste geval geopereerd moet worden, maar wat dan gebeurd dat weet ik niet.

Eens kijken of ik wijzer wordt.

Bert

Profiel  

Berichttitel: re
BerichtGeplaatst: 13 mei 2008 16:29 

Nou ik ben vandaag in het UMCG geweest en het was vrij naar. De dokter zei dat mijn "klepje" wat de boel afsluit veeeel korter is dan die van andere mensen. Alles in mijn keel staat nog wel heel strak, dus in theorie zou het beter kunnen worden. Maar eigenlijk is de kans dat het nooit meer goed komt net zo groot en misschien zelfs wel groter.
Hij suggesteerde dat ik maar gitaar moest gaan spelen, maar na 14 jaar trompet spelen zie ik dat toch iets anders...
Ik moet dus nog maar even wachten hoe het nog gaat veranderen. Baal er wel echt van. In de tussentijd - en dat is misschien handig voor jou, HJ - : ballonnen opblazen. Dit schijnt het misschien nog iets te verbeteren.

Dus voor al uw feesten en partijen ben ik beschikbaar....

Profiel  

Berichttitel: Re: re
BerichtGeplaatst: 13 mei 2008 19:27 

Jelske schreef:
Nou ik ben vandaag in het UMCG geweest en het was vrij naar. De dokter zei dat mijn "klepje" wat de boel afsluit veeeel korter is dan die van andere mensen. Alles in mijn keel staat nog wel heel strak, dus in theorie zou het beter kunnen worden. Maar eigenlijk is de kans dat het nooit meer goed komt net zo groot en misschien zelfs wel groter.
Hij suggesteerde dat ik maar gitaar moest gaan spelen, maar na 14 jaar trompet spelen zie ik dat toch iets anders...

Jeetje, wat een narigheid. Je kunt natuurlijk, hoe vervelend dan ook, maar gewoon schijt eraan hebben en doorgaan, of kan het ook nog kwaad, of wordyt het erger door trompetspelen?

Citaat:
Ik moet dus nog maar even wachten hoe het nog gaat veranderen. Baal er wel echt van. In de tussentijd - en dat is misschien handig voor jou, HJ - : ballonnen opblazen. Dit schijnt het misschien nog iets te verbeteren.

Dank voor de tip, ik kan me wel voorstellen dat dit zou kunnen helpen. Ik hoop maar dat het jouw helpt.

Succes ermee!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur