trompet.nl > forum > Toon onderwerp - zacht hoog
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: zacht hoog
BerichtGeplaatst: 28 mei 2008 20:29 

Ik heb een vraag. Ik heb er soms moeite mee om pianissimo "hoog" in te zetten. dan heb ik het over hoge a.... weet iemand oefeningen om dat te verbeteren? of moet ik gewoon de hoogte goed onder de knie krijgen?

om alvast een aantal commentaren voor te zijn. momenteel volg ik geen les, omdat ik daar de mogeljikheid niet voor heb.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2008 20:24 

niemand die een ideetje heeft wat me kan helpen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2008 22:54 

zachtjes hoog spelen is 2 dingen, controle over je volume, en controle over je toonhoogte. het is dus zowel het oefenen op je hoge noten, zodat die steviger zitten. en oefenen op je dynamiek.

ik ben geen prof, verre van dat, misschien dat zij andere(betere) voorstellen hebben.
maar ik zou toonladders spelen, steeds een trapje hoger. eerst volume gelijk houden over de hele toonladder, en dan toenement in sterkte naar de hoogste noot, en omlaag weer afnemend, en dan omgekeerd, zodat je hoogste noot de zachtste is.

en niet gaan forceren, lukt het je niet om nog een mooie zachte toon te produceren op bijv een B2, stop dan, ga weer een stapje omlaag, of neem even pause, en lukt het dan nog niet, jammer, volgende dag weer een kans.

maar misschien dat de profs of verder gevorderde amateurs er nog wat leuks over kunnen zeggen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 mei 2008 22:55 

Misschien werkt het volgende voor je. Stel de bepaalde hoge toon wil wel komen als je hem stevig aanzet. Je blaast hem dan en laat het volume geleidelijk aan afnemen totdat de toon wegvalt. Je zet hem dan weer aan met de embuchure en met het luchtverbruik net voordat hij wegviel. Op een gegeven moment zul je hem dan ook zacht kunnen aanzetten zonder dat je eerst deze oefening gedaan hebt. Een voorwaarde is wel dat de waterkleppen goed dicht zijn en dat de ventielen niet lekken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2008 07:07 
Moderator

Adriaan Kragten schreef:
Een voorwaarde is wel dat de waterkleppen goed dicht zijn en dat de ventielen niet lekken.

:lol: held :lol:

Wil je uberhaupt fatsoenlijk geluid krijgen, heb je een deugdelijk instrument nodig

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2008 07:40 

met mijn instrument is voor zover ik weet niets mis :P en volgens mij is mijn hoogte ook wel prima. ik kan redelijk makkelijk C of D3 pakken.. maar zodra ik dan hoger wil ( hoeft nooit) dan word het direct piepen.

maar ik zal jullie oefeneningen een proberen :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2008 15:11 

Mijn leraar zegt altijd dat ik bovenin met een ti moet aanzetten, bovenin je mondstuk spelen. En goed nadenken wat doet me lucht? Het moet minder lucht worden maar niet met minder luchtsnelheid/luchtdruk want dan donder je zo weer naar beneden.

En wat misschien ook nog goed is om te doen is eerst de noot sterk aanzetten, en dan een keer zo zacht als je nu kan. En dat steeds zachter proberen te doen. Dit zal eerst natuurlijk nog sterker zijn maar naar mate je het vaker doet word het makkelijker, en die oefeningen die Adriaan en Pim gaven kunnen daar ook zeker bij helpen.

Maar het is vooral een kwestie van heel veel doen, en nog eens heel veel doen. Dan kan je steeds relaxter die noot spelen en zo langzamerhand steeds beter onder controle krijgen bij een zacht volume.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2008 16:07 

Chris_Sop schreef:
Het moet minder lucht worden maar niet met minder luchtsnelheid/luchtdruk want dan donder je zo weer naar beneden.

Of wel minder lucht door een kleinere lip opening met meer druk vanuit je middenrif om de snelheid op pijl te houden. Ow en er meteen ook voor zorgen dat je niet in de valkuil trapt van een hoop lip compressie of mondstuk druk doen om het gaatje klein te maken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur