trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Te zacht
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Te zacht
BerichtGeplaatst: 30 mei 2008 17:29 

Er wordt mij regelmatig gezegd dat ik te zacht speel. Dit voornamelijk in een van de orkesten waar ik speel (niet in fanfare, daar zijn partijen dubbel bezet). Maar ik kan gewoon niet harder. Voor mijn gevoel moet ik dan echt gaan scheuren en is het niet mooi meer. Erg zacht spelen kan ik erg goed, ken niemand die zo zacht als mij kan, maar helaas heb ik daar niet zoveel aan. :roll:
Ik dacht eerst dat het misschien aan mijn ademhaling lag, maar dat bleek niet zo te zijn (volgens trompetdocent). Als ik harder moet gaan spelen, verlies ik ook het plezier in het spelen. Ik raak gefocust op het steeds sterker spelen, maar ik kan dan voor mijn gevoel geen muzikaliteit er meer in leggen. Daarbij komt dat ik op andere manieren (onbewust) ga proberen toch het volume te halen, denk aan drukken van mondstuk, hoog ademhalen, waar ik mijzelf na een tijdje dan steeds weer op betrap.
Het is niet zo dat ik hier wakker van lig, maar regelmatig is het weer zo ver en daar baal ik gewoon zo ontzettend van, dat ik dacht ik ga het toch eens hier vragen, dus;

Voor iemand herkenbaar? En enig idee wat ik er aan kan doen?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2008 21:25 

tja, moeilijk te zeggen, zonder je gehoord te hebben. Heb je weinig longinhoud? Speel je op een groot en/of diep mondstuk? Wat voor trompet speel je? ML boring of large. Met name mondstuk zou een mogelijke oorzaak kunnen zijn.
Heel flauw, maar de rest zou ook ook zachter kunnen spelen. Af en toe hoor ik mensen spelen zo knoert hard (en lelijk!)
Chet speelde ook zacht denk daar anders maar aan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 mei 2008 22:21 

Het is natuurlijk altijd lastig om dingen te zeggen zonder iemand te hebben gezien of gehoord, maar dat is nou eenmaal de makke van een forum.

In ieder geval zou ik proberen een klein deel van je studietijd te gebruiken om hard te leren spelen. Je zou bv. eens kunnen beginnen met noten van 8 tellen en over die 8 tellen een enorm crescendo maken. Tot scheuren aan toe. Ook als je het niet mooi vindt. Daarna nuanceer je het en maak je ook weer een decrescendo. Da's natuurlijk lastiger, maar wel de volgende stap.
Ik heb nl. nog al wat leerlingen gehad en nog, die op een gegeven moment alleen nog maar controle hebben als ze zacht spelen. Dat geeft dan zekerheid, met als gevolg dat men stuk gaat als er hard gespeeld moet worden. Je moet dat dus een onderdeel van je studie maken, zeker als het een zwak punt is. Ik moedig mensen altijd aan om minstens 1 minuut per dag keihard te spelen, gewoon om je lippen te laten wennen aan het gevoel, en om er uiteindelijk controle over te krijgen.

Ook ik heb jarenlang te zacht gespeeld (en ben nog steeds geen scheurijzer) totdat ik bij de onvolprezen Willem van der Vliet kwam die mij bij de eerste les botweg zei, leer eerst maar eens hard spelen, dat kun je nl. niet. Als je dat onder controle hebt, dan kun je weer zacht leren spelen. Duidelijker kon ik het niet hebben. Dat heb ik dus toen ook gedaan,,,, en het heeft effect gehad. ik moest op dat moment echt een patroon doorbreken om verder te kunnen. Voor de meeste mensen geldt echter dat ze het onderdeel moeten maken, niet moeten overdrijven.

Maar als je het doet, doe het dan goed, en overdrijf het die ene minuut ook echt. Knetterhard, voor minder moet je het niet doen.

Bert

Profiel  

Berichttitel: volume
BerichtGeplaatst: 30 mei 2008 22:24 

Bij koperblazen hoort nu eenmaal een bepaald niveau qua dynamiek.

Door je "goede"techniek te verbeteren zal je een "goed" volume ontwikkelen. Dat hoort nu eenmaal bij je ontwikkeling als koperblazer.

Dit moet je zeker niet forceren, maar goed opbouwen. Probeer te werken aan zo'n groot mogelijke dynamische verschillen en bouw deze uit zowel zacht als hard.
Lange noten spelen van ppp crecendo naar mf en terug zijn erg goed.

Hou je noot op stemming en probeer terwijl je crecendo maakt ( je lippen moeten hierdoor open gaan/het gat moet groter worden) zodat er meer lucht door kan en dus kan je meer volume maken.

Zorg ervoor dat het verschil tussen pp en ff zo groot mogelijk wordt.
Maar bouw dit langzaam op. Eerst 10% verschil, dan 15% enz. maar altijd gecontroleerd.

Vergeet ook niet dat de kwaliteit van je geluid vaak meer effect kan hebben dan alleen maar hard spelen.
Goed in de kern spelen en elke noot qua sound en stemming perfect zorgt er ook voor dat je geluid altijd te horen is. Een goed instrument is hiervoor natuurlijk een vereiste.

Profiel  

Berichttitel: Re: volume
BerichtGeplaatst: 31 mei 2008 10:28 

brassheavy schreef:
Lange noten spelen van ppp crecendo naar mf en terug zijn erg goed.

Als je zwakke punt is dat je niet hard kunt spelen, zul je toch echt af en toe echt hard moeten spelen om te leren wat je lippen moeten doen en te voelen wat het is om echt hard te spelen. In eerste instantie zou het best eens kunnen zijn dat je het niet onder controle hebt. Je krijgt het alleen maar onder controle door het te doen, met mate en verstand. mf vind ik persoonlijk echt te weinig om het te leren.

Citaat:
Vergeet ook niet dat de kwaliteit van je geluid vaak meer effect kan hebben dan alleen maar hard spelen.
Goed in de kern spelen en elke noot qua sound en stemming perfect zorgt er ook voor dat je geluid altijd te horen is.

Daar sluit ik me volledig bij aan. Leerlingen van mij vinden vrijwel altijd dat ik hard speel, totdat ik echt uitpak en zeg: dít is hard, de rest is in de kern. Voor mijn gevoel speel ik in ieder geval zelden hard. Als een noot in de kern is, klinkt hij aan de andere kant van de beker harder, of beter gezegd, dan draagt die toon veel verder en heeft meer impact.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jun 2008 14:57 

Even een tijdje druk geweest met vanalles, vandaar niet meer gereageerd.
Ik probeer tijdens het oefenen regelmatig zo sterk mogelijk te spelen, tot randje aan toe om het me meer eigen te maken. Heb wel het idee dat dit helpt. :)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur