De Ronde Van schreef:
Volgens mij werkt het wel degelijk zo.
Je stuurt een hoeveelheid lucht door een klein gat en brengt dat, in het geval van de ballon, twee plastieken kanten aan het trillen, en bij koperblazers de lippen,
Het principe is gelijk.
Ook voor de riet-instrumenten.
Dat klopt wel, maar ik denk dat als een ballon bolle wangen verbeelden dat je je luchtstroom dan niet optimaal gebruikt.
Je zult, om voldoende druk op te bouwen en om door het midden van het mondstuk blazen, een zogenaamde ventura (vernauwing) aan moeten brengen met je lippen. Hierdoor gaan je lippen dus trillen. Je benut je luchtstroom en daardoor je ademsteun volledig.
Door de ventura versneld de lucht en kunnen je lippen voldoende trillen.
Zou je met bolle wangen blazen, dan doe je als het ware afbreuk aan de ademsnelheid. Dit belemmert dan ook het voldoende trillen van de lippen. De lucht wordt namelijk in je mondholte opgevangen om de wangen met lucht te vullen. Hierdoor valt luchtsnelheid gedeeltelijk weg waardoor trillen van de lippen bemoeilijkt wordt.
Je loopt het risico dat je met hoge lucht (ook wel stilstaande lucht genoemd) gaat spelen, en dat geeft zeker onvoldoende luchtsnelheid om de lippen voldoende te laten trillen.
In principe moet je de luchtstroom zo min mogelijk hinderen om een optimale druk te krijgen. Ook zou je om de luchtstroom een zo recht mogelijke weg af te laten leggen zonder al te veel bochtjes en hindernissen, midden door het mondstuk moeten spelen.
Je verliest luchtsnelheid door in de onderkant of bovenkant van het mondstuk te spelen.
Hierdoor onderbreek je als het ware de luchtstroom weer.
En ondanks dat het mondstuk in het traject wat de luchtstroom aflegt, na de trillende lippen zit, is het voor de klankvorming van belang dat ook hier de lucht vrij kan stromen.
Ik heb het hier niet over "amezuur" of ademsteun, al is dat laatste wel degelijk van belang om een goede luchtstroom te krijgen, maar over de af te leggen weg van de luchtstroom.
De kleine groep giganten die in staat zijn met bolle wangen fantastisch te presteren vormen geen uitzondering op mijn verhaal. Zij hebben schijnbaar een dusdanige techniek en ademsteumsteun opgebouwd dat wat ze presteren beneden hun eigen kunnen ligt.
Erik gaf al aan dat Dizzy op een gegeven moment bijna geen fatsoenlijke toon meer kon produceren. Zie waarom.
Wil je meer weten over dit onderwerp dan zou je eens een lesje kunnen nemen bij Willem van der Vliet.