trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bolle wangen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bolle wangen
BerichtGeplaatst: 17 jul 2008 21:49 

Naar aanleiding van het Chuck Findley topic hier de discussie over bolle wangen.

Afbeelding

Voordelen: die zie ik niet, het is meer een onbewust gebeuren. De meeste trompettisten zijn er zich geeneens van bewust dat ze met bolle wangen spelen.

Nadelen: het is moeilijker om mondhoeken op hun plek te houden. Vergelijk het met een smile embouchure waar je ook de lippen uit het mondstuk trekt. Sterke mondhoeken (corners) zorgen ervoor dat de wangspieren de mondspieren niet uit het mondstuk trekken. Door bolle wangen/smile embouchure worden de lippen dunner (uitgerekte mondspieren) waardoor je sneller gaat verzuren.

Dizzy Gillespie kon door zijn bolle wangen op een gegeven moment dan ook niet meer een fatsoenlijk geluid uit zijn trompet krijgen. De boel was teveel uitgerekt.

Leadtrompettisten zoals Chuck Findley zie je soms wel vaker dingen doen die ik de gemiddelde trompettist niet kan aanraden. Maar ze moeten dan ook buitengewone prestaties leveren. Net zoals topsport niet echt gezond is voor het lichaam en je soms over de rand moet gaan. Kijk maar naar de Tour de France wat die sporters dagelijks moeten doen. Een veelgevraagde leadtrompettist moet ook soortgelijke prestatie leveren met zijn mondspieren.

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 17 jul 2008 21:53, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Bolle wangen
BerichtGeplaatst: 17 jul 2008 21:52 

erikveldkamp schreef:
Naar aanleiding van het Chuck Findley topic hier de discussie over bolle wangen.

Voordelen: die zie ik niet, het is meer een onbewust gebeuren. De meeste trompettisten zijn er zich geeneens van bewust dat ze met bolle wangen spelen.

Nadelen: het is moeilijker om mondhoeken op hun plek te houden. Vergelijk het met een smile embouchure waar je ook de lippen uit het mondstuk trekt. Sterke mondhoeken (corners) zorgen ervoor dat de wangspieren de mondspieren niet uit het mondstuk trekken. Door bolle wangen/smile embouchure worden de lippen dunner (uitgerekte mondspieren) waardoor je sneller gaat verzuren.

Dizzy Gillespie kon door zijn bolle wangen op een gegeven moment dan ook niet meer een fatsoenlijk geluid uit zijn trompet krijgen. De boel was teveel uitgerekt.

Leadtrompettisten zoals Chuck Findley zie je soms wel vaker dingen doen die ik de gemiddelde trompettist niet kan aanraden. Maar ze moeten dan ook buitengewone prestaties leveren. Net zoals topsport niet echt gezond is voor het lichaam en je soms over de rand moet gaan. Kijk maar naar de Tour de France wat die sporters dagelijks moeten doen. Een veelgevraagde leadtrompettist moet ook soortgelijke prestatie leveren met zijn mondspieren.

discussie.... gewoon mee eens hoor

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2008 22:18 

sommige mensen denken volgens mij dat ze met bolle wangen meer kracht kunnen zetten of meer lucht naar buiten kunnen persen als ze de hoge nootjes willen raken, wat op zich een logische reactie is, maar het werkt nu eenmaal niet. De lippen van een trompettist werken niet hetzelfde als een ballon waarvan je het tuutje uitrekt om hem te laten piepen, en dat is vaak naar mijn ervaring waar mensen zich in vergissen...

dus geen bolle wangen meer!!!

Tip: oefen in de spiegel en kijk naar jezelf!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2008 22:41 

Xeno schreef:
De lippen van een trompettist werken niet hetzelfde als een ballon waarvan je het tuutje uitrekt om hem te laten piepen, en dat is vaak naar mijn ervaring waar mensen zich in vergissen...

Volgens mij werkt het wel degelijk zo.
Je stuurt een hoeveelheid lucht door een klein gat en brengt dat, in het geval van de ballon, twee plastieken kanten aan het trillen, en bij koperblazers de lippen,
Het principe is gelijk.
Ook voor de riet-instrumenten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2008 23:01 

Met als verschil dat je de lippen wel aan kan spannen zodat ze stijver worden. Ze blijven daardoor min of meer op hun plaats. Daar heb je die sterke mondhoeken voor nodig. Met voldoende ademsteun verkrijg je dan een hogere toon. Als je dat goed voor elkaar hebt ben je al een heel eind op weg om een goed hoog register op te bouwen.

Zou je net zoals een ballon de lippen uitrekken, dan doe hetzelfde als een gitarist die dunnere snaren gebruikt voor de hoge noten en die dan ook nog strakker aantrekt. Je krijgt dus wel een hoger geluid, maar het geluid is dunner/minder rijk van klank. Er is dus (gelukkig) een wezenlijk verschil.

Vandaar dat ik bolle wangen of spelen met een smile embouchure ook niet aan zal raden. Dat wil niet zeggen dat ik me ook niet af en toe schuldig maak aan deze praktijken. Maar dat is dus niet bewust en alleen in de extreme gevallen. In de extreme gevallen druk je meestal ook harder dan goed voor de lippen is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2008 23:27 

De Ronde Van schreef:
Je stuurt een hoeveelheid lucht door een klein gat en brengt dat, in het geval van de ballon, twee plastieken kanten aan het trillen, en bij koperblazers de lippen,
Het principe is gelijk.

Dat klopt wel, maar ik denk dat als een ballon bolle wangen verbeelden dat je je luchtstroom dan niet optimaal gebruikt.
Je zult, om voldoende druk op te bouwen en om door het midden van het mondstuk blazen, een zogenaamde ventura (vernauwing) aan moeten brengen met je lippen. Hierdoor gaan je lippen dus trillen. Je benut je luchtstroom en daardoor je ademsteun volledig.
Door de ventura versneld de lucht en kunnen je lippen voldoende trillen.
Zou je met bolle wangen blazen, dan doe je als het ware afbreuk aan de ademsnelheid. Dit belemmert dan ook het voldoende trillen van de lippen. De lucht wordt namelijk in je mondholte opgevangen om de wangen met lucht te vullen. Hierdoor valt luchtsnelheid gedeeltelijk weg waardoor trillen van de lippen bemoeilijkt wordt.
Je loopt het risico dat je met hoge lucht (ook wel stilstaande lucht genoemd) gaat spelen, en dat geeft zeker onvoldoende luchtsnelheid om de lippen voldoende te laten trillen.

In principe moet je de luchtstroom zo min mogelijk hinderen om een optimale druk te krijgen. Ook zou je om de luchtstroom een zo recht mogelijke weg af te laten leggen zonder al te veel bochtjes en hindernissen, midden door het mondstuk moeten spelen.
Je verliest luchtsnelheid door in de onderkant of bovenkant van het mondstuk te spelen.
Hierdoor onderbreek je als het ware de luchtstroom weer.
En ondanks dat het mondstuk in het traject wat de luchtstroom aflegt, na de trillende lippen zit, is het voor de klankvorming van belang dat ook hier de lucht vrij kan stromen.

Ik heb het hier niet over "amezuur" of ademsteun, al is dat laatste wel degelijk van belang om een goede luchtstroom te krijgen, maar over de af te leggen weg van de luchtstroom.

De kleine groep giganten die in staat zijn met bolle wangen fantastisch te presteren vormen geen uitzondering op mijn verhaal. Zij hebben schijnbaar een dusdanige techniek en ademsteumsteun opgebouwd dat wat ze presteren beneden hun eigen kunnen ligt.
Erik gaf al aan dat Dizzy op een gegeven moment bijna geen fatsoenlijke toon meer kon produceren. Zie waarom.

Wil je meer weten over dit onderwerp dan zou je eens een lesje kunnen nemen bij Willem van der Vliet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2008 23:37 

Peter Amersfoort schreef:
De Ronde Van schreef:
Het principe is gelijk.

Citaat:
Dat klopt wel, maar ik denk dat als een ballon bolle wangen verbeelden dat je je luchtstroom dan niet optimaal gebruikt.

Nee, De ballon verbeeldt natuurlijk de longen, en de uitgang dátgene wat door trilling geluid produceert.

Citaat:
Je zult, om voldoende druk op te bouwen en om door het midden van het mondstuk blazen, een zogenaamde ventura (vernauwing) aan moeten brengen met je lippen. Hierdoor gaan je lippen dus trillen. Je benut je luchtstroom en daardoor je ademsteun volledig.
Door de ventura versneld de lucht en kunnen je lippen voldoende trillen.
Zou je met bolle wangen blazen, dan doe je als het ware afbreuk aan de ademsnelheid. Dit belemmert dan ook het voldoende trillen van de lippen. De lucht wordt namelijk in je mondholte opgevangen om de wangen met lucht te vullen. Hierdoor valt luchtsnelheid gedeeltelijk weg waardoor trillen van de lippen bemoeilijkt wordt.
Je loopt het risico dat je met hoge lucht (ook wel stilstaande lucht genoemd) gaat spelen, en dat geeft zeker onvoldoende luchtsnelheid om de lippen voldoende te laten trillen.
In principe moet je de luchtstroom zo min mogelijk hinderen om een optimale druk te krijgen. Ook zou je om de luchtstroom een zo recht mogelijke weg af te laten leggen zonder al te veel bochtjes en hindernissen, midden door het mondstuk moeten spelen.
Je verliest luchtsnelheid door in de onderkant of bovenkant van het mondstuk te spelen.
Hierdoor onderbreek je als het ware de luchtstroom weer.
En ondanks dat het mondstuk in het traject wat de luchtstroom aflegt, na de trillende lippen zit, is het voor de klankvorming van belang dat ook hier de lucht vrij kan stromen.
Ik heb het hier niet over "amezuur" of ademsteun, al is dat laatste wel degelijk van belang om een goede luchtstroom te krijgen, maar over de af te leggen weg van de luchtstroom.
De kleine groep giganten die in staat zijn met bolle wangen fantastisch te presteren vormen geen uitzondering op mijn verhaal. Zij hebben schijnbaar een dusdanige techniek en ademsteumsteun opgebouwd dat wat ze presteren beneden hun eigen kunnen ligt.
Erik gaf al aan dat Dizzy op een gegeven moment bijna geen fatsoenlijke toon meer kon produceren. Zie waarom..

Een prachtverhaal...
Zoals ik al zei, het principe is hetzelfde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jul 2008 23:41 

niks aan om het eens te zijn.... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur