trompet.nl > forum > Toon onderwerp - embouchure op midden of zijkant? (zie uitleg)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: embouchure op midden of zijkant? (zie uitleg)
BerichtGeplaatst: 20 aug 2008 14:07 

meteen al vanaf het begin heb ik mijn mondstuk meer naar rechts staan op mijn lippen. Hier is nooit wat van gezegd door leraren. totdat ik van muziekschool afging (na hafa d) en bij een privé leraar kwam. hem viel op dat als ik 'droog buzz' dus zonder mondstuk, goed te zien is dat mijn sterke/sterkste lipspieren op het midden van mijn lippen zitten (bovenlip) en niet waar ik nu speel met mijn mondstuk. Mijn lip word op het midden namelijk een beetje wit en spant zich duidelijk aan, wat volgens hem aangeeft dat daar sterke spieren zitten.

heeft het verplaatsen van mijn mondstuk naar de positie op het midden waar mijn spieren het sterkst zijn wezenlijk invloed op mijn kwaliteit van spelen/toon/embouchure?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2008 14:38 

Er is hier op het forum al vaker over gesproken, check dat even via de zoekfunctie. Maar nee, dat maakt niet uit. Als het jou niet belemmerd in je spel. Er zijn een aantal goeie trompettisten die "off-center" spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2008 15:14 

ok, ja ik weet dat die er zijn, maar ik vroeg het omdat mijn lipspieren goed uitkomen in het midden. mssn dat dat verschil maakt

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2008 15:36 

Tsja, dat zou je dan moeten proberen...als het goed voelt en ej gaat er beter doro spelen zou ik naar het midden zetten. Maar dat is lastig te voelen denk ik als je er niet gewend aan bent, dus dat zal je dan een tijdje moeten proberen. Met het gevaar dat je dan gaat lopen klooien aan je embouchure, en we weten allemaal wat daarvan kan komen. Ik ben voorstander van doen hoe het lekker voelt en blijkbaar werkt dat bij jou OK. Als je nou al; jaren zou spelen en niets lukte was het een ander verhaal geweest. Zoals Bobby Shew zegt, je moet een zeker gevoel van comfort hebben als je dat ding opzet, dan zit het wel OK.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2008 23:48 

bij buzzen zonder mondstuk, heb je in principe niet te maken met de vorm van je kaak en je tanden. Het kan dus inderdaad zo zijn dat je anders buzzed dan dat je trompet speelt...

voel je wel als je buzzed hetzelfde punt op je lippen trillen als dat je speelt? dan maakt het naar mijn mening niets uit... als je totaal anders buzzed (op een andere plek op je lippen) dan dat je speelt zou je inderdaad eens kunnen proberen om op die plek te spelen, maar ja... dit is allemaal maar speculatief advies wat ik je kan geven...

:wink:

Profiel  

Berichttitel: Re: embouchure op midden of zijkant? (zie uitleg)
BerichtGeplaatst: 27 aug 2008 20:17 

remco p schreef:
meteen al vanaf het begin heb ik mijn mondstuk meer naar rechts staan op mijn lippen. Hier is nooit wat van gezegd door leraren. totdat ik van muziekschool afging (na hafa d) en bij een privé leraar kwam. hem viel op dat als ik 'droog buzz' dus zonder mondstuk, goed te zien is dat mijn sterke/sterkste lipspieren op het midden van mijn lippen zitten (bovenlip) en niet waar ik nu speel met mijn mondstuk. Mijn lip word op het midden namelijk een beetje wit en spant zich duidelijk aan, wat volgens hem aangeeft dat daar sterke spieren zitten.

heeft het verplaatsen van mijn mondstuk naar de positie op het midden waar mijn spieren het sterkst zijn wezenlijk invloed op mijn kwaliteit van spelen/toon/embouchure?

Hallo Remco !
Kennelijk vond je het prettiger om het mondstuk meer uit het midden naar rechts
aan te zetten . Het is een bijzonderheid of je vond het comfortabeler.
In het laatste geval moet je m.i. toch even afvragen of dit een gevolg is van je gebitsstructuur of dat je b.v.een beugel heb moeten dragen. Ik heb hier al eens over geschreven omdat dit toch het meest voorkomende is.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 aug 2008 05:38 

als ik de trompet op het midden zet dan voelt het ietwat oncomfortabel. Ook glijdt hij na een tijdje letterlijk van mijn mond af. dus mssn toch gebitsstructuur?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur