De uitvinding van de eeuw!
Maar zonder gekheid:
Adriaan Kragten schreef:
De pees van de wijsvinger loopt in de pols door zijn eigen geleiding maar de pezen van de wijsvinger en de ringvinger lopen samen door één geleiding. Daardoor is het relatief gemakkelijk om de wijsvinger en de ringvinger gelijktijdig in tegengestelde richting van elkaar te bewegen.
Het klopt niet helemaal wat je zegt, maar als je bedoelt dat de wijsvinger een aparte peesschede heeft en de middelvinger en ringvinger er samen een, dan klopt dat ook niet. Ca.90% van alle personen hebben een gezamelijke peesschede van pink, ringvinger, middelvinger en wijsvinger. Ik denk dat het meer met innervatie te maken heeft dan met pezen en spieren (de m.flexor digitorum profundus wordt namelijk geïnnerveerd door de n.ulnaris en de n.medianus).
Adriaan Kragten schreef:
Bepaalde ventielwisselingen (...) zijn op een drieventielsinstrument daardoor niet snel uit te voeren, hoe lang men daar ook op oefent.
Juist omdat dit niet waar is. Als je er genoeg op oefent wordt het beter. Er zijn genoeg voorbeelden te noemen van trompettisten die zelfs geen probleem hebben met de pink op het vierde ventiel.
Adriaan Kragten schreef:
Een belangrijk nadeel is de onzuiverheid bij combinatie van twee of drie ventielen.
Ik heb er eigenlijk nog nooit last van gehad, er zijn genoeg andere manieren om die tonen die iets afwijken bij te stemmen.
Adriaan Kragten schreef:
Ik heb veel onderzoek gedaan naar methoden om de zuiverheid te verbeteren maar dat is nu niet aan de orde.
Nou word ik nieuwsgierig...vertel es wat meer...?