trompet.nl > forum > Toon onderwerp - is trompet spelen voor iedereen weg gelegd
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: is trompet spelen voor iedereen weg gelegd
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 06:41 

hoi

ik volg elke week prive les bij hele goede docent ,daarnaast oefen ik elke dag uit mijn les boek
zo,n 15 tot 45 minuten heel af en toe gun ik mij wel eens een dagje rust
ik zit sinds kort in een goed dweil orkest ,let wel met hele goede muzikanten
op het advies van orkest leider ga ik er tussen zitten en probeer te volgen wat ze spelen
dit alles om hun liedjes te herkennen ,en wat ik kan om zachtjes mee te toeteren
ik ben dit jaar eind maart begonnen met trompet spelen
in lesboek horen lezen spelen ben ik bij les 12
op mijn verzoek aan docent doe ik mijn les op het gemakje zodat ik alles lekker speel voordat ik aan een ander hoofd stuk begin
zelf besef ik dat ik komende carnaval nog niet mee kan spelen
ik ben erg mijn best aan het doen bij hun repetitie,s maar het lukt mij gewoon nog niet
mijn docent verwacht ook pas volgend jaar

in ons dorpje hebben we met wat muzikanten een bandje gevormd om voor sinterklaas feest te spelen hun spelen spijkerschrift
omdat ze geen noten kunnen lezen
hier merk ik op dat ik de 12 liedjes herken en puur op mijn gevoel speel
die cijfertjes zet mijn koppie om in noten
zodat ik weet in welke hoogte of laagte ik moet spelen
ook speel ik ontspannend en vind zelfs mijn toon warmer klinken

ik bespeel de jupiter model jp-812rgl dit is het model van dit jaar

hoe zien jullie mijn kansen voor carnaval het jaar daarop
ik heb nog een lange weg te gaan
ook sta ik open voor goede tip,s

muzikale groeten frand

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 07:53 

Iedere dag oefenen totdat je lippen uit elkaar vallen.
Op die manier kon ik na 2 en een halve maand meespelen met de dweilband. allicht niet perfect, maar het ging wel.
Zelf ben ik niet zo een fan van die horen lezen spelen methode. Het is niet meer dan liedjes knallen en de nadruk ligt heel erg op het speelse en kinderlijke. Verder is er niks mee maar ik zou je misschien aanraden om voor thuis misschien een extra methode te kopen zoals arban. Hier kun je aan het begin zeer weinig uit spelen, maar je leert er wel veel meer van omdat de nadruk op techniek ligt en niet op het spelen van liedjes.

Naja en verder kan ik alleen zeggen: OEFENEN OEFENEN OEFENEN!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 08:28 

Citaat:
Naja en verder kan ik alleen zeggen: OEFENEN OEFENEN OEFENEN!!!

Klopt!
Citaat:
Iedere dag oefenen totdat je lippen uit elkaar vallen.

En dit dus niet.

Je komt er vanzelf, als je blijft oefenen. Belangrijk is dat je ook op je rust let, liefst na iedere oefening net zo lang rust en als je gaat forceren of op bent, stoppen met spelen. Morgen weer een dag toch? Als je iedere dag oefent zul je over een jaar al een enorme progressie zien. Maar oefenen totdat je lippen uitelkaar vallen is bullshit.

En over je onderwerp, alles kan je leren, als je maar geduld hebt. En verwacht niet binnen 5 jaar klaar te zijn....niemand is ooit uitgeleerd, dat zullen alle grote spelers je ook vertellen. Marcel Reys, hier ook op het forum en naar mijn mening een van de beste jazzsolisten van Nederland kreeg vroeger het advies om maar iets anders te gaan spelen dan trompet omdat hij het niet zou kunnen leren...

Het zal best zo zijn dat sommige mensen een enorme aanleg hebben, maar ook die moeten er tijd en oefening in steken om een hoog niveau te krijgen en te behouden! En iemand met minder aanleg kan erg ver komen met goed en veel oefenen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 09:33 

Je repetitieschema ziet er goed uit! Zoveel mogelijk dagen een half uurtje en zo nu en dan een dagje rust: niets forceren.

Waarschijnlijk merk je dat je aan het eind van je studie moe begint te worden. Je zult zien dat dit met een geduldige voortzetting vanzelf beter wordt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 10:00 

Laat je niet frustreren door wat je niet kunt, maar GENIET van wat je wel kan.

Blijf rustig oefenen en meespelen en je zal merken dat er steeds meer te genieten is.

Iedereen kan trompetspelen, maar niet iedereen zal hetzelfde niveau bereiken (lees nu meteen regel 1 weer).

Heb geduld en geniet!

Succes

Schenkelaars Prestige Royal
Yamaha YCR8335S / Yamaha 14E

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 10:23 

Trompetspelen is geen instrument met instant succes, zoals bv een keyboard. Sterker nog, om het te leren is trompet een van de moeilijkste instrumenten die er zijn. Dus het is heel normaal dat je het eerste jaar nog niet kan spelen wat je voor je neus krijgt.
Horen, lezen, spelen is een hele goede methode en de snelste manier om praktisch met muziek bezig te kunnen zijn. Vergeet vooral niet de echo-oefeningen, dat helpt je enorm in je muzikale ontwikkeling. Inderdaad is de opzet nogal kinderachtig maar daar moet je doorheen kijken. De meerderheid van de beginnende spelers is nou eenmaal 9 of 10 jaar dus daar is de tekst op gericht.
Veel oefenen, liefst in intervalmethode, dwz liever 2 x een kwartier dan 1 x een half uur.
Aan je instrument kan het niet liggen, die is ontworpen door Romeo Adaci :wink:
Carnaval volgend jaar speel je gewoon mee, alsof je nooit iets anders gedaan hebt :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 12:14 

Ik speel al 12 jaar trompet en ik kan het nog steeds niet :wink:

Gewoon blijven oefenen en zorgen dat je er plezier in hebt om muziek te maken. Dat is het meest belangrijke.

Toen ik voor het eerst met onze band speelde tijdens de carnaval was het ook zeker niet perfect. Maar de lol was er niks minder om. Nu 12 jaar later is dat natuurlijk wel heel anders, maar de basis blijft een gezellig samen zijn. Lekker muziek maken en misschien een klein glaasje bier erbij. Tsja, dat krijg je er van als je achterin het zaaltje van een café repeteert.

Succes ermee.

Groeten Wilbert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2008 12:18 

Igor Strawinsky schreef:
Ik speel al 12 jaar trompet en ik kan het nog steeds niet :wink:

Gewoon blijven oefenen en zorgen dat je er plezier in hebt om muziek te maken. Dat is het meest belangrijke.

Toen ik voor het eerst met onze band speelde tijdens de carnaval was het ook zeker niet perfect. Maar de lol was er niks minder om. Nu 12 jaar later is dat natuurlijk wel heel anders, maar de basis blijft een gezellig samen zijn. Lekker muziek maken en misschien een klein glaasje bier erbij. Tsja, dat krijg je er van als je achterin het zaaltje van een café repeteert.

Succes ermee.

Groeten Wilbert

Ik denk dat er op aarde geen enkele trompettist bestaat die vindt van zichzelf dat hij het kan..

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 34 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur