trompet.nl > forum > Toon onderwerp - 20 minuten g1
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 20 minuten g1
BerichtGeplaatst: 03 dec 2008 16:25 

WIe heeft ervaring met de methode waarbij je als training 20 minuten g1 speelt? Lijkt me op het eerste gezicht perfect voor verdere klankontwikkeling. "One long g" is momenteel een topic op trumpetherald/fundamental-forum en het lijkt me dus wel wat om toe te voegen aan mn oefenrepertoire, een soort vervolg op / afwisseling van de buzzing-methode van James Thompson die ik nu standaard voor inspelen gebruik. Beide zijn bovendien geschikt om in de auto te mondstukbuzzen, en dat is wat ik nodig heb. Maar de vraag is dus: wie heeft ervaring met die 20-minuten g1 methode?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: 20 minuten g1
BerichtGeplaatst: 03 dec 2008 18:23 

jan drost schreef:
WIe heeft ervaring met de methode waarbij je als training 20 minuten g1 speelt? Lijkt me op het eerste gezicht perfect voor verdere klankontwikkeling. "One long g" is momenteel een topic op trumpetherald/fundamental-forum en het lijkt me dus wel wat om toe te voegen aan mn oefenrepertoire, een soort vervolg op / afwisseling van de buzzing-methode van James Thompson die ik nu standaard voor inspelen gebruik. Beide zijn bovendien geschikt om in de auto te mondstukbuzzen, en dat is wat ik nodig heb. Maar de vraag is dus: wie heeft ervaring met die 20-minuten g1 methode?

Ik ken de methode niet.
Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat een methode rond één noot gebouwd is.
Over het nut van lange noten spelen verschillen de meningen nogal.
Zelf doe ik het wel regelmatig en vaak héél zacht, en probeer de toon te laten wegsterven (zoals een fade out) om 'm daarna vanuit het niets weer heel zacht te spelen.
Ik vind dat prettig om te doen en het geeft me veel controle over mijn embouchure.
Maar dit soort oefeningen doe ik over het hele register en dat lijkt me ook een stuk logischer om dat te doen dan het spelen van één noot.
Maar ik neem aan dat die betreffende methode meer behelst dan het 20 minuten spelen
van een G1...

Profiel  

Berichttitel: 20 minuten g1
BerichtGeplaatst: 03 dec 2008 18:58 

En dit vond ik op TH het beste commentaar

I did this once. I got out a tuner, set a stopwatch for 20 min, and held out a g in the staff only stopping the sound to take a breath. I would take as big a breath as possible and hold out the tone pianissimo, take as fast and big a breath as possible and continue until I got to twenty minutes.

At the end of this exercise I discovered I had wasted twenty minutes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2008 19:35 

de saaiste oefening ooit! 20 min, jemig dan gat dat ding bij mij weer zo'n beetje de koffer in... :oops:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 dec 2008 21:34 

.

Laatst bijgewerkt door Dominee op 20 maart 2011 19:52, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 00:19 

Dit heb ik een keer een les moeten doen, en die lessen duurden toen 25 minuten.
Maar ook voor maar een keer.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 dec 2008 09:02 

Ik mis nog iets in dit topic.
Wat is het doel om 20 minuten lang een g1 te spelen en wat is het vervolg van de 'methode'?
Zelf heb ik 'vroeger' wel veel lange tonen gespeeld. Oerzaai natuurlijk, maar ik drukte er dan een videootje in en toen was het wel wat beter uit te houden. 'k Ben er wel van overtuigd dat lange tonen spelen goed is voor de controle en toonvorming, maar waarom er nu specifiek noten van 20 minuten gespeeld moeten worden is mij nog onduidelijk.

In m'n concervatorium tijd, heb ik 'ns een aantal bladzijdes gekopieerd uit een boek ('k weet helaas niet meer welk boek, maar 't was een dik boek (zo'n 180 bldz)). In dit boek stonden oefeningen waar je een noot van 2 tellen moest spelen, met vervolgens 6 tellen rust. Daarna een half toontje hoger 2 tellen, en weer 6 tellen rust. etc. Dit dus chromatisch tot aan de c2, daarna het oktaaf. c2 2 tellen+6 tel rust, c1 2 tellen+6 rust,
cis1 2tel+6 rust, cis2 2t+6r, d2 2t+6r, d1 2t+6r etc. Dit tot aan g1 dan pak je het 2e oktaaf er ook bij (dus g klein, rust, g1, rust, g2 rust, as2, rust, as1 rust, as klein rust etc.)

Dit alles moet pianissimo en foutloos gespeeld worden. Ik bedoel hiermee, dat als je een kraakje in je toon hebt of als je 'm niet strak speelt, je de toon weer overnieuw moet doen. Dus opperste concentratie.

Van deze oefening krijg je een enorm goede controle over je ademhaling, aanzet en embouchure. Leerlingen van mij, spelen hier zonder al te veel problemen naar de bes 2 en soms al naar de c3. Als ze dit dagelijks zouden doen, ben ik er van overtuigd dat ze het bereik van fis klein tot aan c3 zouden kunnen beheersen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 dec 2008 15:25 

Een aantal jaren geleden heb ik de Anderson methode een tijdje volgehouden.
Inderdaad 20 minuten lang een G1, dan 10 minuten rust. Vervolgens 20 min C2, en weer 10 minuten rust. Daarna ga je aan de oefeningen beginnen die meestal tot een C4 gaan.
Als je na die eerste 20 min G1 een kop koffie nam droop het langs je kin omlaag :lol:
Ik ben er weer mee opgehouden omdat het, in elk geval voor mij, niet een efficiënte methode was. Het vergt erg veel discipline, en je flexibiliteit gaat er ook niet bijster op vooruit. Het heeft me overigens wel over de drempel van G3 naar C4 geholpen, dat dan weer wel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur