jan drost schreef:
WIe heeft ervaring met de methode waarbij je als training 20 minuten g1 speelt? Lijkt me op het eerste gezicht perfect voor verdere klankontwikkeling. "One long g" is momenteel een topic op trumpetherald/fundamental-forum en het lijkt me dus wel wat om toe te voegen aan mn oefenrepertoire, een soort vervolg op / afwisseling van de buzzing-methode van James Thompson die ik nu standaard voor inspelen gebruik. Beide zijn bovendien geschikt om in de auto te mondstukbuzzen, en dat is wat ik nodig heb. Maar de vraag is dus: wie heeft ervaring met die 20-minuten g1 methode?
Ik ken de methode niet.
Ik kan me ook nauwelijks voorstellen dat een methode rond één noot gebouwd is.
Over het nut van lange noten spelen verschillen de meningen nogal.
Zelf doe ik het wel regelmatig en vaak héél zacht, en probeer de toon te laten wegsterven (zoals een fade out) om 'm daarna vanuit het niets weer heel zacht te spelen.
Ik vind dat prettig om te doen en het geeft me veel controle over mijn embouchure.
Maar dit soort oefeningen doe ik over het hele register en dat lijkt me ook een stuk logischer om dat te doen dan het spelen van één noot.
Maar ik neem aan dat die betreffende methode meer behelst dan het 20 minuten spelen
van een G1...