trompet.nl > forum > Toon onderwerp - toonkwaliteit
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: toonkwaliteit
BerichtGeplaatst: 21 mei 2003 15:48 

Toonkwaliteit is één van de belangrijkste dingen in het trompetspel :!:

Maar wat is nou een goede toon en hoe maak je die je eigen. Kan dit überhaubt wel, want geen één trompettist klinkt hetzelfde.
Voorbeeld: Ik hoor van de dirigent van mijn dorpsvereniging (1e afd.) dat ik een te scherpe klank heb, terwijl er bij de andere vereniging (vaandel) gezegd wordt dat mijn klank te voos is. Komt dit omdat iedereen een ander beeld heeft van een 'perfecte' klank of zal ik gewoon een K-klank hebben. :twisted: Ik zeg het zelf maar alvast, dan hoeft een ander het niet meer te doen :evil:

talk to me :?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2003 16:29 

Ik zou zeggen, neem jezelf eens op en ga er naar zitten luisteren! Da's zo ongelooflijk confronterend. Ga dan ook eens naar wat bekende trompettisten luisteren en bepaal hoe je wilt klinken. Luister weer naar jezelf en vergelijk dat met hoe je zou willen klinken. Als je dat in je hoofd hebt, kun je er aan gaan werken.

Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 mei 2003 16:29 

DE toon voor jou zit tussen je oren. Bovendien vind iedere dirigent wel weer iets anders mooi. De ene wil breed, de andere kraak helder, weer een ander compact.

Remedie: Trek je van de dirigenten niets aan want er zijn er altijd die het niet goed vinden. Luister veel trompetmuziek van verschillende trompetisten, na een tijdje hoor je misschien iemand die de klank heeft en dan die CD grijs draaien ( :roll: ) en met oefenen steeds meer proberen je klankideaal te imiteren.

GRZ RC

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2003 11:49 

JeroenJongeling schreef:
Ik zou zeggen, neem jezelf eens op en ga er naar zitten luisteren! Da's zo ongelooflijk confronterend. Ga dan ook eens naar wat bekende trompettisten luisteren en bepaal hoe je wilt klinken. Luister weer naar jezelf en vergelijk dat met hoe je zou willen klinken. Als je dat in je hoofd hebt, kun je er aan gaan werken.

Succes!

oeh, dat heb ik laatst gedaan, echt schrikken.....

Profiel  

Berichttitel: Re: toonkwaliteit
BerichtGeplaatst: 22 mei 2003 13:25 

Esther schreef:
Toonkwaliteit is één van de belangrijkste dingen in het trompetspel :!:

Maar wat is nou een goede toon en hoe maak je die je eigen. Kan dit überhaubt wel, want geen één trompettist klinkt hetzelfde.
Voorbeeld: Ik hoor van de dirigent van mijn dorpsvereniging (1e afd.) dat ik een te scherpe klank heb, terwijl er bij de andere vereniging (vaandel) gezegd wordt dat mijn klank te voos is. Komt dit omdat iedereen een ander beeld heeft van een 'perfecte' klank of zal ik gewoon een K-klank hebben

Wat spelen die dirigenten zelf van origine?
Mijn ervaring (met name HAFABRA) is, dat je van dirigenten die zelf houtblazer zijn, in het algemeen minder mag "uitpakken" dan van dirigenten die zelf ook koperblazer zijn. Ook commentaar over klank is wat dat betreft "gekleurd". (Ik ga niet zeggen wie er gelijk heeft. :mrgreen:)
Belangrijk is toch vooral, dat je zelf een mening krijgt hierover: luister veel naar anderen en naar jezelf (wel opnemen met een fatsoenlijk apparaat.....).
Als je er meer in thuis raakt, kan je ook meer je klank aanpassen: aan je eigen ideaal, of die van de dirigent in kwestie, of de sectie waar je op dat moment in zit, of de soort muziek die je speelt.......
(Als de klankverschillen die je noemt register- of volume afhankelijk zijn, is we waarschijnlijk een technisch probleem, en is les nemen bij een goede leraar altijd de beste oplossing: Soms kunnen een paar lessen al zeer verhelderend werken.)

Profiel  

Berichttitel: klank
BerichtGeplaatst: 22 mei 2003 14:36 

Klank kan met zoveel te maken hebben. Als je dingen snel wilt veranderen kun je een groter of kleiner mondstuk nemen. Ook zit er natuurlijk ook veel verschil in het instrument. Dit maakt zo'n 30% van de klank uit, de rest doe je zelf.

Als je je eigen geluid wilt veranderen terwijl je wel tevreden bent met je embouchure kan ik je dit toch echt afraden want je weet niet waar je uit komt. Misschien speel je daarna wel slechter.

Ik ga altijd lipbindingen en staccato studeren om alles weer goed te zetten als ik problemen met embouchure of klank heb. Probeer ook vooral niet te hard te blazen.

Daarbij komt dat iedereen wel een andere voorstelling van een mooie klank heeft. De een houdt van een klassiek geluid (helder zonder ruis) de andere van een jazz geluid (voos, veel ruis). En ook daar zijn nog veel verschillen in.

Het is in ieder geval goed om te weten hoe je geluid overkomt op anderen. Dus opnemen zoals Jeroen al zei is altijd goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2003 14:49 

Probeer een stukje muziek eens met bv drie heel verschillende klanken te spelen. Maakt niet uit hoe als ze maar verschillend zijn.
Probeer tijdens het spelen te luisteren (of opnemen en later terug luisteren) en te voelen wat je doet. Dan kan je al merken dat dingen soms makkelijker komen of juist niet. En soms kunnen de dingen die dan makkelijker komen voor je gevoel vreemder voelen en klinken.

Maar ze komen anders.

Als je dit een tijdje heb gedaan leer je jezelf aan om naar jezelf te luisteren. Je weet na een tijdje een heel klein beetje wat je moet doen om een bepaalde klank te krijgen.
Je leer dan ook om van anderen hun klank te herkennen en wat je moet doen hoe om het zo te laten klinken.

Vervolgens heb je een paar verschillende klanken in huis waar je mee aan de slag kunt. Probeer naar andere trompettisten te luisteren. Wat voor klank maken die, kan jij dat nabootsen en vooral: voel je je ermee thuis.

En doe vooral vreemde dingen. Met de dingen die je in het verleden al geprobeerd heb heb je geen bevredigend resultaat gehaald dus zet die maar op een zijspoor. Het klinkt misschien vreemd maar alles is bij toeval uitgevonden en ik denk dat het met je eigen geluid ook zo gaat. Zeker als je geen leraar hebt die jou andere dingen kan laten doen.

Vervolgens kom je in een trompet sectie, luister even naar hun geluid en denk je: wat een k*tgeluid produceren die. Maar je weet wel een beetje hoe je het na moet bootsen en vervolgens kan je jouw geluid een klein beetje mixen met het geluid van de rest.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 mei 2003 16:08 

Wow :o , ik had niet zo veel (verhelderende) reacties verwacht. Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen een onderwerp als dit afdoen met: "Je blaast verkeerd" of "meer ademsteun gebruiken" (Wat klopt als een bus, maar ik weinig mee kon!)

De antwoorden die jullie geven zijn nieuw voor mij en ik hoop dat het dan nu eens het juiste resultaat zal opleveren. Tuurlijk zal me dat niet één, twee, drie lukken, maar ik ben nu tenminste gemotiveerd om het te gaan oefenen. :wink: :D :lol:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur