trompet.nl > forum > Toon onderwerp - beetje hulp nodig
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 03:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: beetje hulp nodig
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 11:41 

Omdat ik in beginsel er voor gekozen heb om mijzelf trompet te leren spelen moet ik eigenlijk niet zeuren maar zo af en toe loop je tegen een probleempje van meer principiele aard aan waarbij het belangrijk is dingen niet verkeerd aan te leren. Mijn vraag betreft het gebruik van alternatieve grepen.
Op een z/w/ youtubefilmpje spelen de JazzMessengers (met Lee Morgan zo te zien) Dat Dare in D mineur. Het thema bestaat dan ui D-G-A-D-G-F enz. Nu kun je die spelen met: 1+3 - 0 - 1+2 - 1+3 - 0 - 1 maar ook (en dat ligt technisch wat gemakkelijker lijkt me) met:
1+3 - 1+3 - 3 - 1+3 - 1+3 - 1

Misschien vinden jullie dit een stomme vraag maar hij gaat er eigenlijk over: moet je de "normale" vingerzetting ALTIJD gebruiken om een eenvormigheid van techniek te krijgen, of kun je de vingerzetting (soms) wijzigen als dat beter uitkomt?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: beetje hulp nodig
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 11:55 

delano schreef:
Omdat ik in beginsel er voor gekozen heb om mijzelf trompet te leren spelen moet ik eigenlijk niet zeuren maar zo af en toe loop je tegen een probleempje van meer principiele aard aan waarbij het belangrijk is dingen niet verkeerd aan te leren. Mijn vraag betreft het gebruik van alternatieve grepen.
Op een z/w/ youtubefilmpje spelen de JazzMessengers (met Lee Morgan zo te zien) Dat Dare in D mineur. Het thema bestaat dan ui D-G-A-D-G-F enz. Nu kun je die spelen met: 1+3 - 0 - 1+2 - 1+3 - 0 - 1 maar ook (en dat ligt technisch wat gemakkelijker lijkt me) met:
1+3 - 1+3 - 3 - 1+3 - 1+3 - 1

Misschien vinden jullie dit een stomme vraag maar hij gaat er eigenlijk over: moet je de "normale" vingerzetting ALTIJD gebruiken om een eenvormigheid van techniek te krijgen, of kun je de vingerzetting (soms) wijzigen als dat beter uitkomt?

In MIJN ogen is bv. een G me 1+3 een hulpgreep, hulp grepen zijn meestal minder zuiver dan de originele vingerzettingen. Zelf gebruik ik bijna nooit een hulpgreep..

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 12:07 

Als het er makkelijker van wordt zie ik geen enkel bezwaar in hulpgrepen!

Alleen denk ik dat het in dit geval niet makkelijker (en inderdaad zeker niet zuiverder) wordt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 12:14 

Voor de moeilijkheidsgraad moet je wel het (super kort gespeelde) ritme erbij denken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 12:35 

je had het over een youtube filmpje?

dan wil ik wel eens zien/horen hoe snel het gaat.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 12:39 

Het gaat niet bijzonder snel maar Lee Morgan speelt het heel kort, het gaat om die frasering:

http://www.youtube.com/watch?v=EfGDTGBH ... re=related

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jan 2009 15:07 

Dehaanmuziek schreef:
Als het er makkelijker van wordt zie ik geen enkel bezwaar in hulpgrepen!
Alleen denk ik dat het in dit geval niet makkelijker (en inderdaad zeker niet zuiverder) wordt!

Een hulpgreep gebruiken kan op bepaalde momenten best handig zijn, maar in het geval
van het voorbeeld "Dat Dere" zou ik beslist afraden om de G1 met 1 en 3 te spelen.
Een G1 met 1 en 3 klinkt echt veel slechter dan dezelfde noot zonder ventielen.
Je kunt er het best naar streven om zo dicht mogelijk bij de natuurtoon die boven de noot zit die je wilt spelen,
te blijven. In dat gebied klinkt een trompet het best, en is hij minder kicksgevoelig.
Een uitzondering daarop echter is de Bes2 omdat die natuurtoon natuurkundig gezien
altijd te laag is (nietwaar Adriaan?), zodat je deze beter met het eerste ventiel kunt spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jan 2009 11:11 

Dat is een duidelijk antwoord van de ronde van. Ik moet er bij zeggen dat ik tegenwoordig (een beetje stiekem) de Cat Anderson methode volg waarbij dan b.v. 20 minuten een G2 (?) moet worden geblazen, dat ik dat dan om en om doe met 0 en met 1+3.
Klopt inderdaad dat die laatste greep anders (minder?) klinkt maar volgens mij kun je daar op oefenen. In mijn trombonetijd heb ik een paar maanden een trombone met kwartventiel gehad en daar moest je echt serieus op oefenen anders kwam er een belabberd en vals geluid uit. Zoiets stel(de) ik mij eigenlijk ook voor bij de hulpgrepen op trompet, het zou door oefening te verbeteren zijn, zeg maar.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 13 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur