trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Door je trompet heen blazen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Door je trompet heen blazen
BerichtGeplaatst: 11 feb 2009 15:27 

Hoi allen

als ik op lucht naar boven bind, maakt niet welke ventiel combinatie, dan kom ik heel erg hoog. boven C3 is geen uitzondering.
toch is in mijn gewone spel de A2 max. op een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar om de ademsteun, luchtsnelheid en lippositie op dezelfde manier te hanteren als tijdens de lipbindingen.

het helpt met de bindingen ook om te denken aan een kaars uit te blazen die steeds verder weg staat en meer lucht door de trompet te blazen, maar even later met een muziekstuk val ik terug naar slechte gewoontes.

de hoogte en klank is er wel.....maar nu nog toepassen.

heeft iemand goede oefeningen om dit een atomatisme te laten worden.
het lijkt er nu op dat ik de ademsteun vergeet en vanaf de G2 vanuit de keel ga persen..

ik lees het wel,

groeten Corné

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: foetsie
BerichtGeplaatst: 11 feb 2009 19:28 

Slechte gewoontes zijn bijna onmogelijk af te leren. Je zal ze moeten verdringen met goede gewoontes.

Probeer 's een week lang alles wat je doet met een lucht aanzet te doen. Dus niet alleen je lipbindingen, maar ook etudes, voordrachtstudies noem maar op.
Probeer het gevoel dat je hebt in je keel en mondholte als je dingen met een luchtaanzet aanzet te onthouden.
Maak dat 't een gewoonte wordt. 't Zal niet meevallen maar 't loont de moeite.

Succes ermee.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Momentje!
BerichtGeplaatst: 13 feb 2009 10:31 

O ja, nog vergeten erbij te zeggen: "the only place where air meets resistance should be the lips".
Da's zomaar een quote uit 't boek van Greg Spence.

Most players spend far too much time trying to develop techniques without actually relating it to any music. 'I better play that exercise again, just to make sure I can do it again'. Bobby Shew likens it to washing your car after you just finished washing it! Assess what technical difficulties a piece has and then use the appropriate exercise to help improve the technique.

How much can you possibly improve any given technique on any day? A small amount of work on a regular basis will provide the desired result over a period of time. Pushing yourself too hard leads to manipulation which leads to a swollen aperture or a choked thorax.
You cannot ignore physics so take your time to learn from the Mystery to Mastery website how the trumpet works.

Zie ook www.mysterytomastery.com

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2009 10:39 

bedankt voor je reacties Theo,

met lucht aanzetten lijkt me een hele goede oefening en ik ga er ook zeker mee aan de gang.

even over de meegestuurde link,
mijn engels is niet slecht, maar vaak vind ik de uitleg in het engels op meerdere manieren
te begrijpen. zodat ik vaak heb: wat bedoelen ze nu excact.

dus mocht je een nederlandstalige uitleg hebben dan denk ik dat je veel mensen gelukkig maakt.

groeten Corné

Profiel  

Berichttitel: dat dus
BerichtGeplaatst: 13 feb 2009 11:08 

Greg Spence zegt eigenijk wat zoveel schrijvers van trompet methodes zeggen alleen in andere bewoordingen. Zoals zoveel leraaren ook 't zelfde zeggen alleen op een andere manier.
't Is maar net of je 't oppikt, of 't kwartje gaat vallen. Daarom moet je ook gewoon van leraar wisselen als je denkt dat hij/zij 't je niet kan leren. Want uiteindelijk zal jij zèlf 't werk moeten doen.

Greg Spence zegt in de bovenstaande gearceerde quote dat je niet boven je kunnen moet gaan zitten klooien omdat je dan jezelf truukjes gaat aanleren om 't beoogde resultaat eruit te wurgen. Hij heeft 't over o.a. een 'choked torax' dat zijn spanningen in 't bovenlichaam. Hij had 't ook over spanningen in de keel kunnen hebben of overmatige druk op 't mondstuk. Allemaal truukjes om iets te bereiken maar die uiteindelijk leiden tot onvoorstelbaar lijden....

Wees geduldig, wees eerlijk dat je 'realistic range' wellicht niet groter is dan de dis ìn de notenbalk. Je 'realistic range' is dat bereik dat je altijd tot je beschikking hebt hoe fris je ook bent, hoe moe je ook bent....... Dat wil dus niet zeggen dat je niet hoger kàn, maar dat je voorbij die dis de boel aan 't flessen bent en uiteindelijk jezelf aan 't tegenwerken bent.
Neem 't plafond van je realistic range en bouw dat plafond geduldig uit door gericht te studeren.
In 't boek van Greg Spence laat hij dit op zó een eenvoudige manier dat zelfs een dislecticus 't begrijpen kan :D

Bestellen dus want zoveel kost dat boekie nou ook weer niet. En anders kom je maar 's langs dan geef ik je wel een lesje.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2009 13:30 

het beste zou idd zijn om eens een leraar in de buurt op te zoeken. :o

verder zat ik te denken aan het boekje fitness for Brass.

mijn grootste manco op het moment is de luchtstroom...hierover nog een vraag.

ik speel in een popbandje en in veel stukken zijn enkel maar wat fills voor de blazerssectie. vaak wat accentjes. veel achtstes met even zo lange rusten daartussen. ik betrap me erop dat ik steeds elke noot opnieuw opzet en aanzet.
maar volgens mij is het beter om de druk op de ketel te houden en de luchtstroom af te sluiten met de tong. of zie ik dat verkeerd? en waar ligt het omslagpunt als de rusten tussen die noten steeds langer worden.. begrijp je wat ik bedoel?
eigenlijk de benadering en de uiteindelijke speelwijze van soms lastige accenten.

groeten Corné

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur