trompet.nl > forum > Toon onderwerp - verbetering zonder docent
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:27

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: verbetering zonder docent
BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 12:57 

Er zijn vast trompettisten die geen lessen (meer) volgen en tóch groeien en (sterk) verbeteren in hun spel. Waar letten jullie dan bij jezelf op? Wat zijn de kritische succesfactoren die je voor jezelf hanteert? Hoe ben je je eigen docent?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 13:03 

Ik heb zelf wel les. Maar ik let natuurlijk iedere dag bij het studeren ook kritisch op mijn eigen spel, niet alleen dat ene uurtje in de week dat ik bij mijn docent ben.

Ik let vooral op:
- KLANK, m.i. het belangrijkste aspect van muziek maken.
- aanzet, en afsluiting van noten
- ritmiek (speel ik wel écht wat er staat?)
- stijl, hoe heeft de componist het bedoeld?
- interpretatie, hoe kan ik er mijn eigen draai aangeven?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 13:25 

Ik denk dat je veel kunt blijven leren door opnames te zoeken met de bijbehorende bladmuziek van de groten der aarde en proberen net zo te spelen. Dus met dezelfde klank, frasering, timing, enz. Zoek dingen uit die op jouw nivo zitten en ga ermee aan de slag.

Ik doe dat al sinds mijn 15e en nog dagelijks. Ik verwijs maar naar mijn website. Het is volgens mij de snelste manier om je te verbeteren, zowel muzikaal als technisch gezien.

Jezelf af en toe opnemen en dan beluisteren is ook een goede manier om jezelf af en toe eens te controleren. Zeker als de opnames bewaart en na een jaar weer eens beluisterd kun je checken of je progressie maakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 14:03 

Leuke vraag. Ik heb een docent gehad die me heeft geleerd hoe ik me bewust kon zijn van mijn lijf tijdens het spelen, zo kan ik nu tijdens het spelen in een 'split second' voelen of ik ergens spanning vast hou die mijn spelen tegenwerkt (embouchure, tong, keel, buik, nek, armen, noem maar op). Ik weet niet goed wat ik er precies mee doe, ik ga er in elk geval geen punt van maken (dan krijg je dat getheoretiseer over 'de tong' en zo) maar ik denk dat ik zo'n punt door er simpel me bewust van te zijn klein houd. Soms doe ik een lichaamsoefeningetje om de spanning wat weg te werken. Meestal hoeft dat niet en focus ik me op de klank, de muziek en letterlijk het blazen. Door op die goede dingen te letten verdwijnen de bad habits. En ja, ik ga met deze zelfsturing nog steeds vooruit... gelukkig maar :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 feb 2009 15:16 

erikveldkamp schreef:
Ik denk dat je veel kunt blijven leren door opnames te zoeken met de bijbehorende bladmuziek van de groten der aarde en proberen net zo te spelen. Dus met dezelfde klank, frasering, timing, enz. Zoek dingen uit die op jouw nivo zitten en ga ermee aan de slag.

Ik doe dat al sinds mijn 15e en nog dagelijks. Ik verwijs maar naar mijn website. Het is volgens mij de snelste manier om je te verbeteren, zowel muzikaal als technisch gezien.

Jezelf af en toe opnemen en dan beluisteren is ook een goede manier om jezelf af en toe eens te controleren. Zeker als de opnames bewaart en na een jaar weer eens beluisterd kun je checken of je progressie maakt.

Je zelf opnemen werkt inderdaad goed, dan hoor je toch veel meer terug dan wanneer je zelf zit te spelen,
De eerste keer heb je wel zoiets van, Oh mijn god dit moeten de buren dus elke dag aanhoren :P

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2009 10:40 

Mijn ervaring is dat je het snelst groeit zonder les als je het voor elkaar krijgt om in een bandje te spelen dat regelmatig optreedt. Je moet natuurlijk wel een zeker minimum niveau hebben maar als de nummers die gespeeld worden niet al te moeilijk zijn, dan zou het na een paar jaar les al moeten kunnen lukken. Je wilt niet afgaan tijdens een optreden en dit is een sterke stimulans om ervoor te zorgen dat je in ieder geval de thema's van het repertoir (nagenoeg) foutloos kunt spelen. Hiervoor moet je de nummers ook buiten de repetities regelmatig doorspelen en dat is goed voor je embouchure.

Als het om een jazzbandje gaat dan wordt er van je verwacht dat je geïmproviseerde solo's speelt en in het begin is dat met publiek erbij een stuk lastiger dan tijdens een repetitie. Maar op een gegeven moment dan ben je daar doorheen en dan geeft het spelen met publiek juist een extra kick om iets speciaals te laten horen en tot de grens van je kunnen te gaan (en soms wel eens daar voorbij maar dat wordt je in de jazz meestal niet kwalijk genomen).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 feb 2009 19:56 

Neem plaats in een trompetsectie die op nivau hoger ligt dan jij ongemerkt ga je dingen over nemen en ga je zelf ook beter spelen.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur