trompet.nl > forum > Toon onderwerp - majeur en mineur toonladders
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: majeur en mineur toonladders
BerichtGeplaatst: 20 maart 2009 21:12 

Ik weet niet wat nou precies het verschil is tussen een majeur en mineur toonladder :?
Kan iemand dat uitleggen??

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 maart 2009 21:54 

Majeurs toonladders zijn toonladders met als toons afstanden 1 1 ½ 1 1 1 ½

dat wil zeggen, bijvoorbeeld toonladder van C

Tussen C en D zit een hele stap. dus 1
van D naar E is weer een hele noot omhoog dus weer 1

van E naar F is maar een half(op piano geen zwarte toets ertussen)
van F naar G en van G naar A en van A naar B zijn allemaal een hele toons afstand.

en van B naar C is weer een half.

op een piano is de enige majeur toonladder die alleen witte toetsen heeft de toonladder van C(de enige zonder verhogingen of verlagingen waardoor je zwarte toetsen gebruikt).

Mineurs toonladders zitten anders in elkaar. daar is het 1 ½ 1 1 ½ 1 1.

de enige mineurs toonladder zonder verhogingen of verlagingen is de toonladder van Amineur.

A naar B is 1, van B naar C is ½ van C naar D 1, van D naar E 1,
van E naar Feen half, van F naar G is 1, en van G naar A is ook 1.

(ter vergelijk, toonladder van A majeur heeft 3 kruizen(fis cis en gis), en toonladder van C mineur heeft 3 Mollen. je kunt dus van een majeur toonladder een mineur toonladder maken door 3 mollen toe te voegen, of 3 kruizen weg te halen.)
ik hoop dat t beetje duidelijk is. misschien ben ik te moeilijk bezig.

maar als je de lijntjes van 11½ 111½ voor majeur en 1½11½11 voor mineur aanhoud, kun je altijd uitrekenen welke noten erin horen te zitten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2009 22:38 

Volgens mij is het toch nog wel wat ingewikkelder dan Pim uitlegt. Het probleem is namelijk dat je één gangbare majeur toonladder hebt maar vier gangbare mineurtoonladders.

De majeurtoonladder maakt zowel in opgaande lijn als in neergaande lijn gebruik van dezelfde tonen. De majeurtoonladder zonder voortekens is de toonladder van C met als tonen in opgaande lijn C, D, E, F, G, A, B, C en in neergaande lijn C, B. A, G, F, E, D, C. Dit zijn dus allemaal witte toetsen op een piano.

De vier mineurtoonladders zijn de aeolische mineurtoonladder, de melodische mineurtoonladder die stijgend en dalend verschillend is, de harmonische mineur toonladder en de blues mineurtoonladder.

De aeolische mineurtoonladder zonder voortekens is de toonladder van A met als tonen in opgaande lijn A, B, C, D, E, F, G, A en in neergaande lijn A, G, F, E, D, C, B, A. Dit zijn dus ook allemaal witte toetsen op een piano alleen begint de aeolische mineurtoonladder met A terwijl de majeurtoonladder zonder voortekens met C begint.

Bij de melodische mineurtoonladder wordt in opgaande lijn de zesde en de zevende trap verhoogd maar in neergaande lijn worden deze tonen weer hersteld. Voor een melodische mineurtoonladder zonder voortekens vinden we dan in opgaande lijn A, B, C, D, E, Fis, Gis, A en in neergaande lijn A, G, F, E, D, C, B, A.

Bij de harmonische mineurtoonladder wordt alleen de zevende trap verhoogd maar dit gebeurt zowel in opgaande als in neergaande lijn. Voor een harmonische mineurtoonladder zonder voortekens vinden we dan in opgaande lijn A, B, C, D, E, F, Gis, A en in neergaande lijn A, Gis, F, E, D, C, B, A. Bij deze toonladder zit er tussen de zesde en de zevende trap een vermeerderde seconde (namelijk het interval F - Gis) en dit geeft aan deze toonladder een oosters tintje.

De blues mineurtoonladder gebruikt maar vijf tonen en maakt zowel in opgaande als in neergaande lijn gebruik van dezelfde tonen. Hij kan afgeleid worden van de aeolische mineurtoonladder door de 2e en de 6e toon te laten vervallen. Voor een blues mineurtoonladder zonder voortekens vinden we dan in opgaande lijn A, C, D, E, G, A en in neergaande lijn A, G, E, D, C, A.

Wanneer je bovenstaande toonladders op een andere toon begint dan ik gedaan heb, dan moeten de afstanden tussen de tonen wel gelijk blijven, zoals Pim ook al aangeeft. Er is een bepaald verband tussen het aantal voortekens (mollen of kruizen) en de grondtoon van de toonladder maar het gaat te ver om dat hier nu uit te leggen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2009 22:56 

Adriaan Kragten schreef:
De blues mineurtoonladder gebruikt maar vijf tonen en maakt zowel in opgaande als in neergaande lijn gebruik van dezelfde tonen. Hij kan afgeleid worden van de aeolische mineurtoonladder door de 2e en de 6e toon te laten vervallen. Voor een blues mineurtoonladder zonder voortekens vinden we dan in opgaande lijn A, C, D, E, G, A en in neergaande lijn A, G, E, D, C, A.

Wat jij nu opnoemt, is een pentatonische ladder.

Een bluesladder bestaat uit precies het zelfde, maar dan met een Tritonus. In dit geval de Eb ( verlaagde V)
Dat zou:
A C D Eb E G A maken.

En daarnast heb je ook nog de mineur zigeunerladder.
Dat is een harmonische mineurladder met een verhoogde IV in A is dat:
A B C D# E F G# A

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2009 23:15 

pim schreef:
Majeurs toonladders zijn toonladders met als toons afstanden 1 1 ½ 1 1 1 ½

Mineurs toonladders zitten anders in elkaar. daar is het 1 ½ 1 1 ½ 1 1.
\

Klaar. Meer uitleg lijkt me voor iemand die het basale verschil tussen majeur en mineur niet weet, overbodig.

Je kunt overal wel bizarre verhandelingen over geven.

Ik weet dat op wikipedia goeie beschrijvingen staan, en Erik vEldkamp heeft een boekje geschreven met etudes en toonladders die erg praktisch zijn bij het oefenen ervan

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 maart 2009 23:32 

Ja volgens mij was dat ook wel zo'n beetje de vraag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 maart 2009 20:35 

Precies!
Waarom moeten dit soort simpele vragen altijd zo ingewikkeld beantwoord worden?
Dat schept alleen maar verwarring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 maart 2009 11:10 

Iemand vraagt wat precies het verschil is tussen een majeur en een mineur toonladder. Ik zie niet in wat voor bezwaar het heeft om hem daar dan ook een precies antwoord op te geven. Als hij het antwoord te moeilijk vindt, moet hij er de beschikbare literatuur maar op nalezen.

Er zijn echter mensen, en vooral diegene die dat onder een schuilnaam doen, die er plezier aan beleven om al mijn bijdragen maar ook die van vele anderen af te katten. Dit panel krijgt daardoor een negatieve sfeer. Daar is ook al weer vaak tegen gereageerd maar er verandert niet veel en ik denk dat het voor veel mensen een belemmering is om ook eens te reageren.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur