trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Aantasting van de lak door het zweet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:23

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Aantasting van de lak door het zweet
BerichtGeplaatst: 27 jun 2009 06:41 

Hoi,

Ik heb een Jupiter bugel en speel daar nogal veel op. Daardoor is de lak aangetast op de plaatsten dat ik hem vastneem.

Als ik handschoenen zou dragen zou dit dan beter voor de lak zijn? In de muziekwinkel zei men dat een doekje ook kan helpen. Eventueel een viltdoekje, helpt dat? Nikkel of zilver zouden minder gevoelig zijn aan zweet. Is dat waar? (Dit is mijn eeste bugel en ik beschouw het als mijn oefeninstrument.)

Enige tips zouden welkom zijn.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2009 10:45 

Het lak verlies van een instrument hangt van verschillende factoren af.
De kwaliteit van de lak is bij elk merk niet even goed, de ene trompet of bugel of wat dan ook zal dus dan ook eerder lakverlies vertonen dan de nader.
Een ander punt is dat het zweet en de zuren die daar in zitten per persoon ook kunnen verschillen.
Je hebt dan pech als jij er meer last van hebt als een ander als dat zo is.
Handschoentjes zal inderdaad wel helpen maar of dat nou zo prettig is om daar altijd mee te spelen :?:
Een verziverde is duurzamer blijft over het algemeen langer mooi

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jun 2009 11:20 

Ik heb ook een gelakte...heb gewoon zo'n leren hoesje om het ventielblok.
Handschoentjes lijkt me vre-se-lijk irritant...dan zou ik hooguit (als het dan toch moet) gaan voor van die rokershandschoenen zonder vingers.

Maar is het zo'n ramp dat op een "oefenbugel" wat lakloze stukjes zitten? Klank wordt er niet minder door hoor. Hooguit worden je vingers wat blauw :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 10:50 

Blauw en groen. What about kopervergiftiging? Ik hoorde van de week een verhaal dat je dat ook kan krijgen als je er te lang mee blijft rondlopen. Ik begin me nu toch serieus zorgen te maken en vraag me af of ik mn trompet opnieuw moet laten verzilveren. Of alle lagen eraf te laten halen en zo erop spelen. Daar is ook een beschermlaag voor toch?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 11:32 

The Joker schreef:
Blauw en groen. What about kopervergiftiging? Ik hoorde van de week een verhaal dat je dat ook kan krijgen als je er te lang mee blijft rondlopen. Ik begin me nu toch serieus zorgen te maken en vraag me af of ik mn trompet opnieuw moet laten verzilveren. Of alle lagen eraf te laten halen en zo erop spelen. Daar is ook een beschermlaag voor toch?

ik heb een beetje gegoogled over kopervergifitiging. Het blijkt een essentieel element in de stofwisseling te zijn.

http://provincie.overijssel.nl/beleid/m ... antwoorden

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 12:22 

Maar een overmaat van koper (of iedere andere 'essentiële stof in je lichaam) is dan weer niet goed voor je.

En iedere dag groen/blauwe handen lijkt me toch wel een geval van overmaat... :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2009 14:39 

Ik denk dat het niks uit maakt of je hem nou laat lakken of verzilveren of wat voor spul er op zit, als je zuurtegraad van je zweet hoog is ben je altijd de klos. Mijn bes van V Laar is 3 keer achter elkaar verzilverd omdat er dus zwarte plekken op de gedeeltes kwamen waar ik hem vasthoud en het blijft maar hetzelfde verhaal. Tegenwoordig kan ik dus door 3 lagen zilver heen kijken als ik naar m'n ventielhuis zit te staren. Als je veel speelt en je hebt last van een hoge zuurtegraad dan heb je problemen. Handschoentjes, elke dag poetsen of een hoesje (en dan komen er zwarte plekken aan de rand van het hoesje want dat heb ik ook een tidje geprobeerd).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 30 jul 2009 11:53 

Een vergulde toeter is de oplossing. Kost wat, maar dan heb je ook wat.
Ook ik heb "last" van zilver wat aangetast wordt door de zuren van het zweet. Echter mijn vergulde Stomvi heeft daar geen prpblemen mee. Die blijft gewoon mooi.

Sterkte met je Bugel.

Smith & Watkins
Bach Strad 72*

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur