Esther schreef:
Toonkwaliteit is één van de belangrijkste dingen in het trompetspel
Maar wat is nou een goede toon en hoe maak je die je eigen. Kan dit überhaubt wel, want geen één trompettist klinkt hetzelfde.
Voorbeeld: Ik hoor van de dirigent van mijn dorpsvereniging (1e afd.) dat ik een te scherpe klank heb, terwijl er bij de andere vereniging (vaandel) gezegd wordt dat mijn klank te voos is. Komt dit omdat iedereen een ander beeld heeft van een 'perfecte' klank of zal ik gewoon een K-klank hebben
Wat spelen die dirigenten zelf van origine?
Mijn ervaring (met name HAFABRA) is, dat je van dirigenten die zelf houtblazer zijn, in het algemeen minder mag "uitpakken" dan van dirigenten die zelf ook koperblazer zijn. Ook commentaar over klank is wat dat betreft "gekleurd". (Ik ga niet zeggen wie er gelijk heeft.

)
Belangrijk is toch vooral, dat je zelf een mening krijgt hierover: luister veel naar anderen en naar jezelf (wel opnemen met een fatsoenlijk apparaat.....).
Als je er meer in thuis raakt, kan je ook meer je klank aanpassen: aan je eigen ideaal, of die van de dirigent in kwestie, of de sectie waar je op dat moment in zit, of de soort muziek die je speelt.......
(Als de klankverschillen die je noemt register- of volume afhankelijk zijn, is we waarschijnlijk een technisch probleem, en is les nemen bij een goede leraar altijd de beste oplossing: Soms kunnen een paar lessen al zeer verhelderend werken.)