trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Draaierig en hoofdpijn
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Draaierig en hoofdpijn
BerichtGeplaatst: 25 mei 2003 17:56 

Hallo allemaal,
Momenteel probeer ik wat te werken op uithoudingsvermogen en conditie. Ik heb er dan ook een paar boeken bijgenomen zoals "Corners" van Allan Colin. Het probleem dat ik wel krijg, is dat ik iedere keer naar het einde van een oefening draaierig word en uiteindelijk soms ook hoofdpijn krijg. Heeft waarschijnlijk te maken met mijn ademhaling... Heeft iemand dezelfde ervaring? Oplossingen?
Alvast bedankt!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2003 18:45 

Ik ken het probleem, maar gaan die oefeningen de hoogte in??

Als je namelijk in de hoogte gaat rammen in plaats van op lucht spelen en je pakt dan het instrument af lijkt het net alsof je een mokerslag krijgt. Daarom met heel veel lucht spelen en rustig beginnen in laag register.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 mei 2003 19:00 

Die gaan inderdaad de hoogte in. Het zijn eenvoudige patronen die je start in het middenregister en telkens een halve toon hoger speelt, zonder de mondhoeken te ontspannen (neusademhaling).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2003 08:18 

Dit komt mij bekend voor.
Een aantal jaren geleden overkwam mij dit regelmatig, en ik was op dat moment net als jij bezig met nieuwe methode.
Volgens mijn docent zou het een normale reactie zijn op de ontwikkeling die je doormaakt.
Het is net als met sporten. Als je met een sport begint die bepaald fysieke vaardigen behoeft, moet je je die nieuwe vaardigheden eerst eigen maken, en dan tot in den treuren trainen.
Tijdens dit proces treden vaak lichamelijke klachten, tot zelfs aan braken toe. Maar dat is dat is uiteraard per mens verschillend.
Eigenlijk kun je stellen dat je juist goed bezig bent. En als je met hetzelde enthousiasme en inzet doorgaat zul je merken dat je "vaardiger" wordt, je uithoudingsvermogen verbeterd en de klachten verdwijnen.

Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2003 15:40 

Ik denk niet dat je goed bezig bent. Je moet wel een beetje 'naar je lichaam luisteren'.
Ik ken de oefeningen niet, maar als je de symptomen hebt die je beschrijft moet je niet gewoon doorgaan onder het mom 'volhouden het wordt vanzelf beter'.
Iets kan toevallig ineens beter worden, maar nooit vanzelf. Denk dus na wat je fout doet.
Als ik je verhaal lees denk ik dat je reflexmatig de Valsalva manoeuvre doet.
Hierbij sluit je (gedeeltelijk) je stembanden, waardoor je intra-abdominale druk oploopt.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze druk ver boven je systolische bloeddruk kan stijgen. Gevolg is dan dat het bloed 'uit je hoofd en hersenen' niet meer terug kan stromen (met als symptomen als hoofdpijn, duizeligheid, rood hoofd, dikke bloedvaten etc.).
Enige speeldruk zal er altijd zijn, door de weerstand van instrument, mondstuk, lippen etc.

Zoals al eerder gezegd, is remedie rustig beginnen, met 'meer lucht' spelen (pedaal tonen helpen bij mij om meer lucht te gebruiken).
Soms wil het verkleinen van je aperture (voor zover dit mogelijk is) helpen, zodat dit meer tegendruk geeft, en je geen extra druk 'hoeft' op te bouwen door de Valsalva.
Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2003 18:20 

Tja... Eigenlijk begrijp ik niet zo veel van die laatste reactie... (ben een Belg voor iets zeker?) Wat is een apertura precies? Mondopening? Keelopening? Graag toch nog een woordje uitleg...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2003 18:50 

Op een andere manier lijkt het alsof je wel goed bezig bent.. (maar dan net niet helemaal)
In Stamp staat namelijk ook dat je (als oefening) heel veel lucht door je toeter moet blazen (zonder mondstuk) jierbij staat ook de waarschuwing dat je duizelig kan worden de eerste paar keren... 8O

Het kan dus zijn dat je gewoon te veel (kweenie of dat mogelijk is) lucht erdoor jaagt...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 mei 2003 19:19 

Nou laat met zo zeggen het is 999 van de 1000 keer zo dat je te weinig lucht gebruikt, er even vanuit gaande dat hij hetzelfde speelt op die oefeningen als daarvoor. dan zou hij al gewend moeten zijn aan dat veel lucht er doorheen jagen. Ik denk persoonlijk en ik zeg persoonlijk dat het daar niet aan ligt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 32 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur