trompet.nl > forum > Toon onderwerp - greep hoge cis (Cis 3) Es-trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:09

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: greep hoge cis (Cis 3) Es-trompet
BerichtGeplaatst: 20 dec 2009 17:52 

Ik speel Es-Trompet in een fanfare en moet in een muziekstuk een hoge cis boven de balk (Cis 3) spelen. Met welke ventielen kan ik die het beste pakken?
En weet iemand toevallig ook met welk ventiel je goed een D3 kunt spelen?
Ik vind het best wel lastig omdat de tonen allemaal zo dicht bij elkaar liggen.

groetjes

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2009 20:16 

Cis 3 is hoog, zelfs op estrompet.

Die kun je met 1 en 2 pakken maar ook met 3 of 2 alleen....wel ff opletten dat de stemming goed blijft.

Een D boven de balk kun je ook los pakken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 13:58 

De C3 is de achtste harmonische, de D3 is de negende harmonische en de E3 is de tiende harmonische. De Cis3 kan gespeeld worden door de negende harmonsisch een halve toon te verlagen met ventiel 2 of door de tiende harmonisch anderhalve toon te verlagen met ventiel 1 + 2. De negende harmonisch is zeer zuiver. De tiende harmonische is wat aan de lage kant maar de ventielcombinatie 1 + 2 is wat aan de hoge kant en deze twee effecten compenseren elkaar waardoor de Cis3 met 1 nagenoeg even hoog klinkt als de Cis3 met 1 + 2. Dit is goed te horen door met het eerste ventiel een triller te maken.

Alleen ventiel 3 geeft ook anderhalve toon verlaging en dit zou dus ook een optie zijn om een Cis3 te spelen maar of deze optie een zuivere toon oplevert hangt af van de afstemming van de stembuis van dit ventiel. Op instrumenten zonder triggers wordt de stembuis van ventiel 3 vaak een eind uitgetrokken omdat anders de Cis1 veel te hoog is. In dit geval levert het gebruik van alleen ventiel 3 een toon op die veel te laag is en vervalt dus deze optie om een Cis3 te spelen.

Een bepaalde geschreven toon op Es-cornet klinkt een reine kwart hoger dan diezelfde geschreven toon op een Bes-cornet. Een Cis3 op een Es-cornet klinkt dus gelijk aan een Fis3 op een Bes-cornet, wat knap hoog is. Misschien blaast een Es-cornet wat gemakkelijker hoog dan een Bes-cornet maar het blijft een hele opgave om op een Es-cornet een Cis3 te blazen als je embouchure niet in perfecte conditie is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 15:05 

Adriaan Kragten schreef:
De C3 is de achtste harmonische, de D3 is de negende harmonische en de E3 is de tiende harmonische. De Cis3 kan gespeeld worden door de negende harmonsisch een halve toon te verlagen met ventiel 2 of door de tiende harmonisch anderhalve toon te verlagen met ventiel 1 + 2. De negende harmonisch is zeer zuiver. De tiende harmonische is wat aan de lage kant maar de ventielcombinatie 1 + 2 is wat aan de hoge kant en deze twee effecten compenseren elkaar waardoor de Cis3 met 1 nagenoeg even hoog klinkt als de Cis3 met 1 + 2. Dit is goed te horen door met het eerste ventiel een triller te maken.

Dit is ook heel erg trompet- en zeker ook speler-afhankelijk. Zoals ik al vaker gezegd heb zijn er andere factoren die zeker zoveel invloed op de intonatie hebben als dit puur theoretische verhaal. Hoog trompet spelen vergt heel veel van een speler, en buiten fysieke aspecten zijn er ook psychologische aspecten waar je rekening mee moet houden. Adriaan schrijft hier dat de negende harmonische, de D3, zeer zuiver is, dus prima los, zonder ventielen, gespeeld kan worden. In de praktijk is het zo dat verschillende spelers verschillende ventielcombinaties prefereren. Ik speel een D3 het liefst met de eerste ventiel, en een Cis3 dientengevolge met 1+2, omdat ik dat gewoon het lekkerst vind klinken. Ik denk dat het het best werkt als je gewoon uitprobeert wat voor jou het beste werkt. Sommige spelers geven de voorkeur aan wat meer ventielen indrukken in het hoge register, zodat de weerstand iets toeneemt, hetgeen sommige spelers wat meer zekerheid biedt. Veel trompettisten spelen de E3 met 1+2, de G3 met 1+3 en de A3 zelfs met 1+2+3. De reden hiervoor is niet zozeer de stemming, maar vooral de toonkwaliteit en de weerstand. Ik gebruik meestal in het 3e oktaaf dezelfde grepen als in het 2e oktaaf.

Adams A10 custom, A8 sterling & 4-valve flugel
Austin Custom Brass TA-lead*, Vincent Bach 8B, Yamaha 7B4, Bruno Tilz 4VZF/2

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 dec 2009 18:48 

bedankt voor de antwoorden, daar kan ik wel een tijdje mee aan de slag. Normaal speel ik niet hoger dan een C3 (F3 op een bes-trompet), maar nu zag ik dat er twee kruizen stonden en moet ik dus een Cis 3 spelen. Het is inderdaad erg lastig om hoger dan een C3 te spelen op een es-trompet, daar heb ik het niet meer onder ontrole. Gelukkig kan ik hem altijd nog naar beneden octaveren als het niet lukt, maar ik ga het in ieder geval proberen :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur