trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Bindingen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Bindingen
BerichtGeplaatst: 31 jan 2010 15:19 

Ik zit met een probleempje, ik studeer er nu al een paar dagen op maar het lijkt nog niet te willen lukken.

We zijn bezig met het instuderen van Excalibur van Jan van der Roost en ik speel het trompetsolotje direct na de opening. Daar staat een binding G2 - Bes2 in en om een of andere reden lukt t me niet om die bes te raken zonder onderweg de A2 mee te nemen.

Ik heb vandaag (zonder dollen) een half uur alleen maar die binding geoefend (langzaam, steeds sneller), en als ik denk dat ik m heb, pak ik in t solotje toch die A weer mee. (gestoten is no problemo).

Iemand een goede studie tip?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jan 2010 15:29 

Probeer hem eens vanuit dezelfde natuurlijk toon te benaderen, dus bijvoorbeeld de g2 met 1+3 en de bes2 met 1. Wel bijzonder dat je de a meepakt, want die kun je niet los en ook niet met 1 spelen. Lipbinding zou ik niet doen (beiden los), want de bes is dan wel heel erg vals.

Wat vooral belangrijk is, is je lucht door te laten stromen. Je speelt 2 noten, maar voor je gevoel en je lucht speel je 1 lange noot.

Succes!

Profiel  

Berichttitel: Re: Bindingen
BerichtGeplaatst: 01 feb 2010 01:01 

Gonzo schreef:
Ik zit met een probleempje, ik studeer er nu al een paar dagen op maar het lijkt nog niet te willen lukken.
We zijn bezig met het instuderen van Excalibur van Jan van der Roost en ik speel het trompetsolotje direct na de opening. Daar staat een binding G2 - Bes2 in en om een of andere reden lukt t me niet om die bes te raken zonder onderweg de A2 mee te nemen.
Ik heb vandaag (zonder dollen) een half uur alleen maar die binding geoefend (langzaam, steeds sneller), en als ik denk dat ik m heb, pak ik in t solotje toch die A weer mee. (gestoten is no problemo).
Iemand een goede studie tip?

Ha Gonzo,
Ik doe een poging...
Je moet in deze solo een binding maken van G2 naar Bes2, nietwaar?
Je speelt die G ongetwijfeld "los" en die Bes met "1"...
Dan is het op zich raar dat je daartussen een "A" hoort, want ondanks dat een A wel tussen de G en de Bes zit,
komt die A in beide boventoonreeksen niet voor,
(@ Adriaan Kragten; allthans NIET in dat register... :roll: )
maar ik vermoed dat het jou meer gaat om het feit dat je enige moeite hebt met deze binding, dan om de precieze toon die er tussen glipt...
Wat ik je hierover kan zeggen is dat het bij iedere (ventiels)toonwissel echt van belang is
om óp het moment van de toonwisseling zo snel mogelijk de ventielen te wisselen
(uiteraard ook tegelijk met de juiste adem en/of embouchure).
Beschouw je "ventiel"vingers als hamertjes, die zeer precies bewegen,
(kootjes van de vingertoppen loodrecht boven de ventielen geniet de voorkeur).
Ik leerde dit van Jarmo Hoogendijk, die het weer van Woody Shaw had.
(off topic; kennen jullie Jarmo nog? Anders direkt opzoeken op Youtube, of beter; sowiso opzoeken...)
Oefen enige bindingen in dat register. Bv vanaf C2 t/m C3 waarin je de G2 en de Bes2 tegenkomt.
Houd wel rekening met het feit dat de natuurtoon Bes (zonder ventielen) te laag is
en om die reden ook meestal met 1 wordt gespeeld.
Wissel daarna de binding van G2 / Bes2 zonder ventielen, áf met het spelen van G2 (los)
en Bes2 (met 1). Doe dit eerst in een langzaam tempo, en neem geen genoegen met geluiden die er niet tussen horen. Zodra je het langzaam, goed kunt spelen, kun je het tempo gaan opvoeren.
Zorg ervoor dat je vóórdat je met deze oefening bezig gaat, je eerst een goede opwarming hebt gedaan, dit is toch een redelijk hoog register.
Heb je de wisseling precies op het moment dat je wilt, maar zit er nog steeds een noot tussen?
Dat gaat het zéker om de adem, of waarschijnlijk het ontbreken daarvan.
Meestal helpt een kleine extra ademsteun zo'n binding goed klinken, probeer het maar eens.
Succes!

PS
Gebruik een metronome om te zorgen dat je bindingen precies op tijd komen,
da's héél confronterend, maar 't helpt je écht vooruit...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2010 15:43 

Ik heb ook eens geprobeerd om een G2 - Bes2 binding te maken en de enige toon die ik daar tussenin krijg is een As2 die ontstaat door de 7e harmonische Bes2 met ventiel 1, één toon te verlagen. Maar omdat de 7e harmonische Bes2 veel te laag is, is de daarvan afgeleide As2 dat ook en ik moet gewoon moeite doen om hem te laten horen. Niemand snapt dat jij er een A tussen krijgt maar kan het niet gewoon een As zijn?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 01 feb 2010 20:06 

Adriaan Kragten schreef:
Niemand snapt dat jij er een A tussen krijgt maar kan het niet gewoon een As zijn?

Zoals De Ronde Van al zei gaat het hier niet om de toon die er tussen zit (inderdaad waarschijnlijk een as) maar om het probleem dat die bes niet in een keer komt.

Het is wel heer persoonlijk blijkbaar, want persoonlijk vind ik deze binding ( in dat register) juist een van de makkelijkste.

De oefeningen van De Ronde Van gaan zeker helpen, denk ik.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 02 feb 2010 14:35 

Thanks voor de adviezen, ga er weer mee verder. Zal laten horen of ik er mee vooruit kom :)

Profiel  

Berichttitel: Re: Bindingen
BerichtGeplaatst: 03 feb 2010 05:05 

De Ronde Van schreef:
Wissel daarna de binding van G2 / Bes2 zonder ventielen

Misschien ten overvloede, maar je moet bij die oefening de bes bewust laag/vals spelen. Als je hem gaat proberen op te drijven krijg je allerlei ellende.

Henk

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 feb 2010 15:22 

Een dingetje dat ik al van mijn allereerste trompetleraar leerde (ja, jongens, dat moet alweer zo'n dertig jaar geleden zijn geweest), is dat je bij een dergelijke binding de onderste noot als een soort springplank gebruikt. Open en met een klein accentje. Alsof je je afzet op de G2.
Hou er bij dit soort bindingen in ieder geval altijd rekening mee, dat de eerste toon goed in de kern moet zijn. Vaak richt men zich te veel op de hoge toon (Bes2), waardoor de eerste niet goed is (G2), en de tweede veel riskanter wordt. Als je eerste (lage) toon goed is, is de kans dat de tweede goed is, al veel groter.

En dan kan het altijd nog mis gaan...had je maar geen trompet moeten spelen, hahaha!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur