trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Graag tips en opmerkingen over materiaal
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Graag tips en opmerkingen over materiaal
BerichtGeplaatst: 17 aug 2003 16:42 

Tja heb veel te vragen en hoop dat er sommigen mij kunnen helpen.
Ik ben 21 en ben afgestudeerd muziekschool trompettist nu al bijna 4 jaar geleden. Ik speel wekelijks in een fanfare, een harmonie, een popgroepje (lichte muziek), een symfonie, een big band en een eigen covergroep. Daarboven geef ik ook nog 8 uur les aan 16 beginnende kleinkopers van de fanfare.
Ik speelde op een bach strad 37 ml met een 1 1/2 C van bach, en vijf jaar geleden heb ik een mondstukaanmeting van Rensinck ondergaan en die raadde me een 15c4 van yamaha aan omdat ik veel druk zet op lippen en de rand van yamaha wat vlakker is (betere bloedsdoorstroming, minder goede flexibiliteit). en sindsdien speelde ik op de 15c4.
Sinds een jaar heb ik een Calicchio 1s2 en een courtois 154 (met 1 1/2 c van courtois) gekocht. En nu speel ik alles op de calicchio met die 15c4.
Nu in de meeste orkesten speel ik de lead (behalve in big band), en met die calicchio voel ik me al veel beter (bach is te nasaal van klank en breekt niet echt uit). Meer kracht zodat ik echt de lijnen kan uitzetten als lead.
Maar hoge noten als E3 en F3 waren wel speelbaar als ik rustig mf speelde maar solo's en echt lead werk was niet te doen (noten kwamen er ni uit, de D3 wel, de E3 moeilijk).
Heb dan even voor een rockrally een 5pb van getzen geleend (lead mondstukje, heel platte cup en klein gaatje) en hup alles wat ik moest doen kwam eruit (E3) zonder veel problemen, de F3 zelfs klonk als een trein. (rockrally gewonnen) MAAR nadien heb ik een week nodig gehad voor ik op oude mondstuk terug wat kon doen, had geen kracht meer, geen hoogte meer.

Nu ik meer en meer gevraagd wordt als lead en E3, tot A3 moet kunnen spelen stel ik vragen over welk materiaal ik me moet aanschaffen, op mijn 15c4 zal het niet lukken, dus moet een lead mondstukje gaan zoeken. Welk? Of moet het toch op de 15c4 kunnen?

Iemand nog opmerkingen of raad, zou het graag weten. Sorry voor het lange leeswerk en merci.

Ruben

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2003 09:02 

Een veel gebruikt lead-mondstuk is een mondstuk uit de Bob Reeves serie. Ikzelf gebruik de 42 ES (Extra Shallow). Een G3 is geen probleem, maar daarboven wordt het moeilijk. Maar dat zal aan mij liggen en niet aan het mondstuk.

Je moet ze gewoon ff uitproberen. Sommigen zweren bij een S (Shallow), sommigen bij een ES, maar er zijn leadmondstukken zat van veel verschillende merken. Ik denk dat je er het beste gewoon een paar uit kunt proberen. Ik geef je alleen de naam Bob Reeves als voorbeeld omdat ik daar zelf erg tevreden mee ben.

Ze zijn vrijblijvend uit te proberen, en te koop (118 euro of zoiets), bij Atelier Pfeiffer in Rijswijk, maar je kunt ze ook direct bij Bob Reeves in de VS bestellen.

Succes!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 18 aug 2003 11:46 
Moderator

Ik kan me bij soulman aansluiten. Wel is het zo dat hoogte niet per definitie in je zit, ik zou het niet kunnen. Kom wel een end, maar daar houdt het mee op. Er zijn jongens die het van nature hebben, maar als je er te hard voor moet werken lijkt het mij onbegonnen werk, een lead jongen kan je dat beter uitleggen denk ik.
Anyway zet hem op

Profiel  

Berichttitel: Re: Graag tips en opmerkingen over materiaal
BerichtGeplaatst: 19 aug 2003 10:22 

Zeluesus schreef:
Ruben

Mijn god een naamgenoot dat wordt nog lastig :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 aug 2003 12:05 

Zeluesus,
Als je voor de rest tevreden bent met die Yamaha, dan kan je eenzelfde type met een ondiepere cup en/of een andere backbore proberen: Ik doe hetzelfde met Bach: 3C (HAFABRA) en 3E (BigBand) naast elkaar.
Volgens mij volgt yamaha dezelfde nummering als Schilke voor mondstukken, hier staat waar de nummers voor staan:
http://www.schilkemusic.com/mp-8.html

14a4a is een berucht lead mondstuk, dus op 15a4a zal het ook moeten kunnen.....

ALs je een winkel weet die de verschilende maten heeft: proberen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 aug 2003 14:05 

ik heb nooit op een schilke mondstuk gespeeld maar wel op een yamaha 15c4. deze werd mij ook aanbevolen door Rensink......... Ja, hij heeft mij ook 75 gulden uit mijn zak geklopt.

wat ik weet is dat de 15 voor een grote diameter staat. omgekeerd tov de bach maten dus dat kan hetzelfde als schilke zijn.
de letter c staat voor de cupdiepte en die is medium net als bij bach.
en de 4 staat voor de rand. dit is een vrij platte rand waar je lekker veel grip mee hebt.

wat ik verder weet van het mondstuk is dat het een enorm groot gat heeft (op de plaats waar de cup overgaat in de backbore, noemt men dit niet de hals??). en leadmondstukken hebben dat weer niet. als je in het mondstuk kijkt en je weet niet beter denk je dat het een bugelmondstuk is.
het lijkt mij daarom dat de overstap naar dat schilke mondstuk groter is dan je zou verwachten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 aug 2003 14:57 

Ik bedoel geen Schilkemondstuk: alleen de manier van nummeren van Yamaha is hetzelfde:
Vooral omgekeerd aan die van Bach:
Bach: lage nummers ==> groot mondstuk
Schilke/Yamaha: hoge nummers ==> groot mondstuk
(15 is niet idioot groot hoor: 18 is vergelijkbaar (een beetje) met Bach 1C, en 15 ongeveer Bach 3C, maar Schilke 24 is ook te koop: da's pas een emmer...... 8O )
En de letters voor cupdiepte:
Bach: A is diep, E is ondiep
Schilke/Yamaha: A is ondiep, E is diep.
De link die ik gaf, geeft de details voor de Schilkenummering.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 aug 2003 11:56 

Sja, volgens mij moet het op dat mondstuk best wel lukken. Ik speel nu op een A&S 1 1/2 C, en kom daar op dit moment met goeie klank tot de E3. Met een beetje oefening denk ik ook nog wel hoger te kunnen komen, dus ik zie niet in waarom dat niet gaat op die Yamaha van jou. Als je er voor de rest lekker op speelt, zou ik niet iets anders gaan nemen, maar eerder mijn bereik daarop proberen te vergroten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur