trompet.nl > forum > Toon onderwerp - cornettroubles
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 10:52

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: cornettroubles
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 09:47 

Hoewel ik het geluid en de power van een trompet veruit prefereer boven die van de cornet speel ik toch heel graag cornet. Het speelt op een bepaalde manier veel gemakkelijker en ook fysiek compacter. Bovendien ben ik gek op de bouw van cornetten, veel en veel meer verschil dan bij trompetten, ik krijg de neiging ze te verzamelen. Ik heb ook op veel meer verschillende cornetten geblazen dan op verschillende trompetten.
Daarbij komt dat ik , denk ik, een van de beste cornetten ooit heb: de Conn 36A Concert Grand. Hij is ongeveer net zo oud als ik (van 1948 maar technisch in nieuwstaat, fantastische ventielen en uiterlijk geheel nog in die oude en prachtige lustre-lak) en het is een ongelooflijk instrument. Als ik er een niet meetbare hoeveelheid lucht door blaas heb je toch een heldere, stabiele toon, nog nergens op meegemaakt.
Maar sinds enige tijd gebruik ik een redelijk grote theaterzaal als oefenruimte.
Met mijn trompet blaas ik die gemakkelijk vol (nou ja..) maar met de cornet loop ik nu toch tegen een muurtje op.
Blijkbaar verwacht ik net zo veel sound uit de cornet als uit de trompet maar ik heb nu het gevoel dat er een lelijke toon uitkomt met veel te veel lucht en zo. In kleinere ruimtes heb ik dat nooit gehad maar nu lijkt het nergens op.
Ikzelf denk dat ik dat ding verschrikkelijk aan het overblazen ben maar ik weet de weg terug niet meer.
Iemand enig idee hoe ik dat aan moet pakken?
N.B. De 36A heeft een #2 Connboring (= 0.468), blijkbaar geldt dit als een M-boring bij cornet. De beker vind ik niet bijzonder groot maar wel heeft hij volgens Conn " a big throat". Ik gebruik een Kanstulmade custom BB, zo te zien redelijk open met daarop geschroefd een W6D -cup met redelijk nauwe throat.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 10:20 

Let op: in de onderstaande post, zal ik hoogstwaarschijnlijk heel wat brassband (en cornet) fanaten op hun ziel trappen. Dit is dan ook een subjectieve post. Dus niet gelijk met kernwapens en andere doodsverwensingen aan komen.

Delano, mijns inziens, loop je tegen dezelfde beperkingen op, die ik ook voel bij de cornet. Je kunt er prima zacht, en warm op spelen. Maar als je eens voluit wil uithalen, loop je ofwel tegen een schreeuwerige klank aan, die niks meer met cornet te maken heeft, plat, hard en lelijk. Of je kunt simpelweg niet boven de forte uitkomen.

Er bestaan een aantal muzikale vormen waarin de cornet een belangrijke rol speelt

In bepaalde jazz (dixie?), maar daar heb ik verder weinig verstand van.

In de klassieke muziek. Cornetpartijen in symfonische muziek, balletten ed. Kwamen voort uit het feit dat de cornet eerder dan de trompet, uitgerust was met ventielen. Het waren vaak hoornisten die deze "kleine hoorn"(de oorspronkelijke betekenis van cornet) bespeelden. Deze partijen waren virtuozer, en hadden zeer zeker niet de bedoeling om de trompetpartij over te nemen. Daaruit voortvloeiend de cornetpartijen in de harmonie (en fanfare) literatuur. Dit zijn vaak wat solistischere partijen dan de trompetpartijen ( een mooi voorbeeld is natuurlijk de symfonie fantastique van Berlioz. Berlioz schreef zelfs in die symfonie een fantastische solocornet partij voor Arban, die niet standaard uitgevoerd word. Sterker nog: vele "grote" dirigenten weten zelfs niet van het bestaan van deze extra partij af).

En dan heb je nog de brassband cultuur, die uit Engeland overgewaaid is. Daarin moeten cornetten vooral heel veel noten per minuut spelen. Als dit zachtjes gebeurt, is het tot daar aan toe. Maar als ze volle kracht tutta forza, fortissimo moeten spelen, dan klinkt het dus werkelijk nergens naar. Hard, plat, kaal, levenloos, schreeuwerig geluid.

Persoonlijk vind ik de cornet in het symfonische (en hafa) repertoire het beste tot zijn recht komen. De wat virtuozere solistische partijen, die een extra dimensie toevoegen.

Los daarvan zijn er vreselijk veel solo's geschreven voor cornet. Die allemaal de uitersten opzoeken van de mogelijkheden van de cornet. Die solos gaan niet noodzakelijkerwijs boven een deftig ff uit, en dat is dan ook de max. Het gaat er meer om hoe je het geheel brengt dan om hoe je het ff brengt.

Ik denk dus ook, dat je niet moet proberen om een theaterzaal compleet te vullen met het cornetgeluid. Waarom zou je. Als het publiek zijn bek houdt, dan kun je er rustig vanuit gaan, dat je hoe dan ook te horen bent. Zoek het daarom meer in de virtuositeit, dan in het volume. Hard is (ook op trompet) niet noodzakelijkerwijs een uiting van muzikaliteit. Vaak eerder zelfs een uiting van muzikaal onvermogen. (Overigens, heb ik het gevoel dat je op trompet luider kan spelen, zonder dat je het instrument daarbij overspeelt).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 10:56 

Bedankt Camel voor het uitgebreide antwoord, ik weet nagenoeg niets van de cornet in de klassieke muziek. Ook dat van de brassbands wist ik niet, ik dacht dat ze altijd mooi en braaf mellow speelden. Is niet zo mijn muziek.
De cornet ken ik vooral uit de oude en middeloude (Ruby Braff) jazz. Lijkt me ook een prima instrument om oude blues (met een zangeres of zo) te spelen.
Waarom ik mijn vraag stelde had te maken met het feit dat het verschil zo groot was. Een prima zaal voor trompet, goede feedback, groot geluid en niets van dat alles op mijn favoriete cornet. Ik dacht echt dat ik iets helemaal fout deed. Nu zijn er mi.i. twee mogelijkheden: of je moet inderdaad niet proberen met een cornet zo'n zaal te vullen (hele reele optie), of ik moet de cornet heel anders gaan benaderen en als ik dan de goede benadering gevonden zou hebben ist MISSCHIEN mogelijk zo'n zaal beter te vullen.
Misschien klopt het allebei wel.
hartelijke groeten van Franklin Kiewiet uit een heerlijk zonnig en heinekenachtig Utrecht.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 10:58 
Moderator

Ik heb als verstokt brassbandliefhebber geen kernwapens tot mijn beschikking, hoeft ook niet want ik ben het voor 90% met je eens, dus da's makkelijk.
Ik denk alleen dat je m.b.t. ""
En dan heb je nog de brassband cultuur, die uit Engeland overgewaaid is. Daarin moeten cornetten vooral heel veel noten per minuut spelen. Als dit zachtjes gebeurt, is het tot daar aan toe. Maar als ze volle kracht tutta forza, fortissimo moeten spelen, dan klinkt het dus werkelijk nergens naar. Hard, plat, kaal, levenloos, schreeuwerig geluid.
""
iets te generaliserend bent.
Er zijn toch wel een flink aantal, uiteraard voor al Engelse, brassbands waar dat minder danwel helemaal niet voor geldt.
Ik heb de Cory en de Black Dyke , om maar voorbeelden te nomen, vaak genoeg op volle oorlogssterkte gehoord (om bij de kernwapens te blijven) waarbij de sound echt fabelachtig mooi bleef.
Ik heb hier wel eens verteld wat daar volgens (wijlen) Harry Mortimer, die ik ooit eens heb gesproken, de oorzaak van is: Volgens hem krijg je in Engeland cornetles en ga je latere leeftijd trompet spelen, hier krijg je in je jeugd trompetles en ga je er een brassband (op cornet) bij doen.
Daarnaast heb je nog wel degelijk het verschil tussen een "gewone" cornet en de in brassbands gebruikte "shepherds crook". De shepherd's crook heeft een meer "mellow" geluid, waarbij je de discussie kunt opstarten of dat laatste nu door de "shepherd's crook" komt, of dat de cornetbouwers ze met deze sound bouwen (druk het misschien wat ongelukkig uit) omdat dat van zo'n instrument met shepherd's crook verwacht wordt.
Ach ik zal wel weer veel teveel off-topic gaan :wink:

Franklin: heb jij met of zonder? (ik bedoel niet de Heineken maar de cornet)

Laatst bijgewerkt door diederik op 23 mei 2010 11:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 11:00 

Een volle toon zet meer zoden aan de dijk (om een zaal te vullen) dan een hard geluid. Probeer dus om harder te blazen, maar om een voller rijker geluid te krijgen. Op die manier kun je met elk instrument een goede projectie verkrijgen op een zo efficiënt mogelijke manier.

Kijk eens naar de videos van David Krauss en Jim Thompson op deze website, die gaan over dit pincipe:

http://www.yamaha.com/artistmodelseries/index2.html

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 11:23 

erikveldkamp schreef:
Een volle toon zet meer zoden aan de dijk (om een zaal te vullen) dan een hard geluid. Probeer dus om harder te blazen, maar om een voller rijker geluid te krijgen. Op die manier kun je met elk instrument een goede projectie verkrijgen op een zo efficiënt mogelijke manier.

Kijk eens naar de videos van David Krauss en Jim Thompson op deze website, die gaan over dit pincipe:

http://www.yamaha.com/artistmodelseries/index2.html

Je bedoelt neem ik aan dus dat je NIET harder moet spelen, maar wel een voller geluid moet krijgen?

Tis nog vroeg heh :wink:

@Diederik: wat brassband betreft ben ik met Delano. Ik begrijp de muzikale euforie niet zo van al die zogenaamde contestpieces. En omdat ik het niet begrijp, zie ik er letterlijk de muziek ook niet van in. Dat dit mijn tekortkoming is, moge duidelijk zijn.

Profiel  

Berichttitel: cornettroubles?
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 11:27 

delano schreef:
Ikzelf denk dat ik dat ding verschrikkelijk aan het overblazen ben maar ik weet de weg terug niet meer.
Iemand enig idee hoe ik dat aan moet pakken?

Als we er bij trompetspelen vanuitgaan dat we ons moeten zien te ontwikkelen vanuit de sound denk ik dat dat ook geldt voor de cornet. Ik heb wel eens gemerkt dat er in dit forum ambivalent gekeken wordt naar 't fenomeen buzzen maar ik zie er wel wat in: 't Blijkt dat wanneer ik een goede vette sound uit mijn trompet mondstuk haal die sound ook terug te vinden is als ik 't mondstuk op m'n trompet zet en op dezelfde manier (keel open, veel lip in 't mondstuk, de hoek waarmee 't mondstuk op m'n lippen staat etc.) door 't mondstuk blaas. Daarmee maakt 't niks uit of ik dan door een Conn , Julius Keilwerth, Vincent Bach of Yamaha blaas, de sound blijft vet ondanks 't verschil qua boring en grootte van de bekers van de onderlinge instrumenten.
Hoewel ik hier thuis geen bruikbare cornet heb liggen heb ik wel een bruikbaar cornet mondstuk en daar blijkt prima op te buzzen zijn.
Waarom ga je niet op zoek naar een vette sound op je cornet mondstuk? Als je die heb bereikt hoef je dat alleen maar op je cornet te copieeren.

Natuurlijk is 't karakter van een cornet heel anders dan dat van een trompet, maar qua embouchure (en ademhaling) maakt 't allemaal niet uit: niet voor niets staat heel vaak boven studieboeken dat 't voor èn trompet, en cornet a pistons en voor flugelhorn is geschreven.
Overigens zie ik niet veel heil in 't studeren in acoustisch voordelige ruimtes; dat maakt je lui. Liever mik ik mijn beker in de klerenkast. Dan valt 't altijd mee als je 's in een betere ruimte moet eccellereren :D .

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: cornettroubles?
BerichtGeplaatst: 23 mei 2010 11:51 

Theo van Kampen schreef:
Waarom ga je niet op zoek naar een vette sound op je cornet mondstuk? Als je die heb bereikt hoef je dat alleen maar op je cornet te copieeren.

Dat kun je niet 1 op 1 vergelijken ook al ben je wél een fan van buzzen. Trompetspelen is nu eenmaal wat anders dan buzzen. Het is een hulpmiddel voor sommigen om meer focus te krijgen in de de embouchure. Maar die extra spanning die je daar voor nodig hebt moet je niet kopiëren naar het trompetspelen, dan speel je (volgens mij) niet efficiënt en heb je geen vol rijk open geluid, maar een wat dunner gecentreerd geluid.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur