trompet.nl > forum > Toon onderwerp - embouchure na beugel eruit
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: embouchure na beugel eruit
BerichtGeplaatst: 04 jun 2010 16:37 

Pfff...zucht en steun...hijg... Mijn beugel is er al 3 maanden uit en ik speel ieder dag meerdere keren, niet te lang, echt zoals het hoort. Het probleem is: het schiet niks op! Mijn toon is wel echt een heel stuk mooier geworden maar mn uithoudingsvermogen is echt om te huilen! in een orkest gaat het wel want dan heb je nog wel is rust maar de etudes voor mn examen gaan zo ontzettend moeizaam! Eentje lukt nog wel maar een examen dat ik binnenkort heb moet een drama worden! En dat terwijl ik echt al 3 maanden elke dag oefen zonder te forceren! Deze oproep is mijn laatste hoop op een goed verlopend examen! Ik hoopte dat jullie wat goede oefeningen kennen om ''snel'' je embouchure, hoogte te verbeteren! Alvast bedankt!

Sjoek

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 10:02 

wat is binnenkort?

Zelf heb ik ook een beugel gehad.

Met de vrees op een bult kritiek:
Mij heeft het juist geholpen om het wel een beetje te forceren, net ff over de "grens" heen gaan. Ik was behoorlijk snel gewend geraakt aan de nieuwe stand van mijn tanden.

Maar als je echt binnen nu en twee weken je examen hebt zou ik dit "forceren" niet meer doen, er is natuurlijk een risico dat je wat je tot nu toe hebt opgebouwd in één klap weer afbreekt door overbelasting of iets in die geest.

Dan is m'n tip: langzaam opbouwen (tijdsinterval tussen je twee oefensessies verkleinen of je oefensessies langzaam verlengen).

én als je examen helemaal mocht mislukken vanwege het beugelgedoe (waarschijnlijk zal dat uiteindelijk wel meevallen) kan je het altijd later nog een keer proberen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 11:27 

toet'n!! schreef:
wat is binnenkort?

Zelf heb ik ook een beugel gehad.

Met de vrees op een bult kritiek:
Mij heeft het juist geholpen om het wel een beetje te forceren, net ff over de "grens" heen gaan. Ik was behoorlijk snel gewend geraakt aan de nieuwe stand van mijn tanden.

Maar als je echt binnen nu en twee weken je examen hebt zou ik dit "forceren" niet meer doen, er is natuurlijk een risico dat je wat je tot nu toe hebt opgebouwd in één klap weer afbreekt door overbelasting of iets in die geest.

Dan is m'n tip: langzaam opbouwen (tijdsinterval tussen je twee oefensessies verkleinen of je oefensessies langzaam verlengen).

én als je examen helemaal mocht mislukken vanwege het beugelgedoe (waarschijnlijk zal dat uiteindelijk wel meevallen) kan je het altijd later nog een keer proberen.

Dat is toevallig! Binnen 2 weken heb ik examen! En ik wil het eigenlijk niet nog een keer proberen want ik doe dit nu ook onder mij niveau...ik heb een paar jaar geen les gehad en sinds 3 jaar vind ik de muziek weer leuk en ben ik een half jaar geleden weer begonnen met lessen. A mocht ik overslaan en nu doe ik B. Dus falen is geen optie! :(

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 13:18 

sjoek schreef:
A mocht ik overslaan en nu doe ik B. Dus falen is geen optie! :(

... waarom studeer je niet gewoon verder en ga je volgend jaar voor je C, of over 2 jaar je D.... waarom wil je ueberhaupt een diploma halen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 13:30 

Ruli schreef:
sjoek schreef:
A mocht ik overslaan en nu doe ik B. Dus falen is geen optie! :(

.... waarom wil je ueberhaupt een diploma halen?

Tja tis toch een soort ''niveau meter''. En het is een extra doel om naar toe te spelen! Ik wil gewoon een goed cijfer! Zakken gaat niet zo snel op de muziekschool maar een laag cijfer is voor mij een flinke vernedering!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jun 2010 16:24 

Je moet een soort coopertest doen. Dus paar minuten intensief spelen, even lang weer rusten. Door te rusten herstellen de lippen en worden ze sterker. Dit steeds verder uitbouwen door zwaardere oefeningen, of grotere tijdsintervallen.

Ik speel vaak een zware etude en neem dan 5 minuten rust en begin aan de volgende etude . Voor mij werken staccato etudes/oefeningen erg goed. Mijn site staat er vol mee maar je kunt ook eenvoudigere nemen uit bijv. Arban deel 2.

Je moet in ieder geval zorgen dat je steeds tot aan de grens speelt, anders wordt je niet sterker. Forceren gaat net iets te ver als je nog van plan bent een tijdje te studeren. Ga tot het gaatje als je van plan bent om te stoppen die dag zodat je genoeg tijd hebt om weer te herstellen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2010 23:48 

Citaat:
Dus falen is geen optie! :(

Mijn tip zou zijn, wacht een jaar, en haal op die manier de druk van de ketel. Wat je schetst is een scenario om jezelf in de stress te helpen. Waarom zou je het zo snel doen? Beter rustig opbouwen zonder het gedoe van een examen, dan kun je volgend jar tenminste goed examen doen.
Wat zegt je leraar?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 10 jun 2010 10:14 

HJ schreef:
Citaat:
Dus falen is geen optie! :(

Mijn tip zou zijn, wacht een jaar, en haal op die manier de druk van de ketel. Wat je schetst is een scenario om jezelf in de stress te helpen. Waarom zou je het zo snel doen? Beter rustig opbouwen zonder het gedoe van een examen, dan kun je volgend jar tenminste goed examen doen.
Wat zegt je leraar?

Ik wil niet nog een jaar wachten. En je hebt gelijk maar ik kan prima spelen en een etude komt er goed uit maar op een examen speel je er 4 snel achterelkaar, plus nog wat dingetjes. 2 klinkt al een stuk minder en drie komt er niet meer uit....Ik zal jullie laten weten wat mn cyfer is!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur