trompet.nl > forum > Toon onderwerp - scheef spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 15:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: scheef spelen
BerichtGeplaatst: 31 jul 2010 20:59 

Hee hoi,

2 jaar geleden heb ik een beugel gehad, en ben daardoor (onbewust) scheef gaan spelen op mijn bugel omdat dat toen comfortabeler speelde. Nu is mijn beugel er al een hele tijd uit, maar speel ik nog steeds scheef. Mijn klank wordt er niet minder van, maar kan niet hoger dan een g2 (boven op de balk?) en de repetitie avond duurt altijd 3 uur en dat hou ik vaak ook niet vol. Nu zegt de dirigent van de A-band dat ik de plek van het mondstuk weer naar het midden moet veranderen, en ik heb het nu anderhalve week geprobeerd maar ik boek niet bepaald vooruitgang. Ook heb ik wat rondgekeken op het forum hier en ik lees veel berichten van mensen waar bij het alleen maar is achter uitgegaan na het proberen van veranderen van plek. Dus nu weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet. Iemand advies? :)

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 31 jul 2010 21:16 

Dat is moeilijk om ongezien en ongehoord advies over te geven. Dat je problemen met toonhoogte en uithoudingsvermogen hebt kan aan zoveel dingen liggen, niet alleen aan scheef spelen. Er zijn genoeg top trompettisten die scheef spelen.

Als je voor de beugel wel makkelijker speelde, zou ik denk ik het minstens een maand aanzien dat je het mondstuk in het midden zet. Kijken of je vooruitgang boekt. Dit zijn langzame processen, een weekje is niets. Je moet namelijk weer de spieren anders trainen dan je gewend bent en dat kost nu eenmaal tijd.

Maar als je voor de beugel ook niet veel hoger speelde zal het eerder aan andere zaken liggen.

Profiel  

Berichttitel: Re: scheef spelen
BerichtGeplaatst: 01 aug 2010 01:40 

anneliess schreef:
Nu zegt de dirigent van de A-band dat ik de plek van het mondstuk weer naar het midden moet veranderen, en ik heb het nu anderhalve week geprobeerd maar ik boek niet bepaald vooruitgang. Ook heb ik wat rondgekeken op het forum hier en ik lees veel berichten van mensen waar bij het alleen maar is achter uitgegaan na het proberen van veranderen van plek. Dus nu weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet. Iemand advies? :)

NIKS AAN VERANDEREN..

Ik speel ook (echt heel erg) scheef, ik speel met het mondstuk op de linker helft van mijn mond/lippen en ben ook een tijdje bezig geweest om het mondstuk naar het midden te krijgen.

Dit heeft me een muzikale dip van ruim een jaar gekost, en er kwam geen enkele verbetering in mijn spel. De toon werd er niet mooier op en eigenlijk wou "niks" meer lukken.

Op een gegeven moment ben ik weer gaan spelen zoals ik altijd speelde en ben op trompetles gegaan. Mijn leraar (Herman Nijkamp) vertelde al bij de eerste les dat ik gewoon moet spelen op de manier die IK comfortabel vind. Nadat ik dit gedaan heb, kwam (na verloop van tijd) alles weer goed. We hebben ons toen gecontreerd op een juiste manier van ademhaling, ademsteun en tongpositie, afgewisseld met lip en mondspier oefeningen.

Ik speel nu met het gemak tot een F3 (en zuiver) alleen maar door de juiste techniek die ik tijdens mijn lessen heb geleerd.

Ik zou mijn mondstuk gewoon lekker laten waar JIJ hem het fijnst vind en neem wat les in ademhalings techniek, ademsteun en concentreer je daar op. Dan kom je op een gegeven moment vanzelf boven de G2.

Ps. kijk ook eens op de site van Erik Veldkamp, daar staan hele interessante stukken over ademsteun, luchtsnelheid en andere belangrijke zaken! zie link: http://www.erikveldkamp.nl/artikels.html

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel: Re: scheef spelen
BerichtGeplaatst: 04 aug 2010 16:54 

criminelis schreef:
anneliess schreef:
Nu zegt de dirigent van de A-band dat ik de plek van het mondstuk weer naar het midden moet veranderen, en ik heb het nu anderhalve week geprobeerd maar ik boek niet bepaald vooruitgang. Ook heb ik wat rondgekeken op het forum hier en ik lees veel berichten van mensen waar bij het alleen maar is achter uitgegaan na het proberen van veranderen van plek. Dus nu weet ik niet zo goed wat ik er mee aan moet. Iemand advies? :)

NIKS AAN VERANDEREN..

Ik speel ook (echt heel erg) scheef, ik speel met het mondstuk op de linker helft van mijn mond/lippen en ben ook een tijdje bezig geweest om het mondstuk naar het midden te krijgen.

Dit heeft me een muzikale dip van ruim een jaar gekost, en er kwam geen enkele verbetering in mijn spel. De toon werd er niet mooier op en eigenlijk wou "niks" meer lukken.

Op een gegeven moment ben ik weer gaan spelen zoals ik altijd speelde en ben op trompetles gegaan. Mijn leraar (Herman Nijkamp) vertelde al bij de eerste les dat ik gewoon moet spelen op de manier die IK comfortabel vind. Nadat ik dit gedaan heb, kwam (na verloop van tijd) alles weer goed. We hebben ons toen gecontreerd op een juiste manier van ademhaling, ademsteun en tongpositie, afgewisseld met lip en mondspier oefeningen.

Ik speel nu met het gemak tot een F3 (en zuiver) alleen maar door de juiste techniek die ik tijdens mijn lessen heb geleerd.

Ik zou mijn mondstuk gewoon lekker laten waar JIJ hem het fijnst vind en neem wat les in ademhalings techniek, ademsteun en concentreer je daar op. Dan kom je op een gegeven moment vanzelf boven de G2.

Ps. kijk ook eens op de site van Erik Veldkamp, daar staan hele interessante stukken over ademsteun, luchtsnelheid en andere belangrijke zaken! zie link: http://www.erikveldkamp.nl/artikels.html

Niks aan veranderen, kan men zo niet zeggen, is ook voor vele anders.
Zelf heb ik eens een leerling overgenomen, die tanden stonden mooi recht, heb hem dus recht laten spelen. Is natuurlijk hard werken om dat klaar te krijgen, is gelukt en die leerling vond achteraf dat het gemakkelijker spelen was.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 2010 19:45 

erikveldkamp schreef:
Dat is moeilijk om ongezien en ongehoord advies over te geven. Dat je problemen met toonhoogte en uithoudingsvermogen hebt kan aan zoveel dingen liggen, niet alleen aan scheef spelen. Er zijn genoeg top trompettisten die scheef spelen.

Als je voor de beugel wel makkelijker speelde, zou ik denk ik het minstens een maand aanzien dat je het mondstuk in het midden zet. Kijken of je vooruitgang boekt. Dit zijn langzame processen, een weekje is niets. Je moet namelijk weer de spieren anders trainen dan je gewend bent en dat kost nu eenmaal tijd.

Maar als je voor de beugel ook niet veel hoger speelde zal het eerder aan andere zaken liggen.

Ik weet wel dat het in anderhalve week niet meteen een stuk beter kan gaan, ik heb ook alleen maar lange lage noten gespeeld tot de gewone g. maar het klonk vanaf het begin aan beroerd en het werd ook niks beter. Voordat ik een beugel kreeg, kon ik ook al niet hoger dan een g of een piepende a, dus ik denk dat het ergens anders aan ligt. Na de zomervakantie heb ik weer muziekles dus dan zal ik de muziekleraar wel vragen. Bedankt in ieder geval voor jullie reacties =)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 2010 20:10 

Waarom zit je lange lage noten te spelen, wat schiet je daar nu mee op? Dan train je de spieren heel anders dan waarvoor je ze eigenlijk wil gebruiken.

Ik zou lekker in het middengebied gaan studeren en langzaam naar boven én onder uitbreiden. NOOIT forceren, ALTIJD proberen een zo mooi mogelijk rond en vol geluid te krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 2010 20:11 

erikveldkamp schreef:
Waarom zit je lange lage noten te spelen, wat schiet je daar nu mee op? Dan train je de spieren heel anders dan waarvoor je ze eigenlijk wil gebruiken.

Ik zou lekker in het middengebied gaan studeren en langzaam naar boven én onder uitbreiden. NOOIT forceren, ALTIJD proberen een zo mooi mogelijk rond en vol geluid te krijgen.

Omdat de dirigent dat zei. Ik speel nu echt flink scheef, niet een klein beetje. Dus leek hem en mij ook logisch eerst alleen aan de plek te wennen, dan speel je heus niet zo een liedje weg hoor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 aug 2010 20:22 

Is de dirigent ook een trompettist?

De meest gemakkelijke noot is een g in de balk op trompet voor de meesten. Het is dus beter om vanaf daar te beginnen en langzaam naar boven en naar onderen te werken.

Als je alleen maar in het lage register zit te modderen dan leer je niet om de lipspieren goed aan te spannen, dan blijven ze te slap en zul je dus ook moeilijk hoger spelen omdat de spieren dat niet gewend zijn.

Als ik een marathon wil ga lopen, dan ga ik ook niet uren wandelen, maar hardlopen met veel pauzes er tussen. Die pauzes bouw ik langzaam af en ik ga steeds sneller lopen. Spieren werken overal hetzelfde in het lichaam.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur