trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Ventielhuis schoonmaken
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ventielhuis schoonmaken
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010 15:19 

Hopelijk is dit het juiste subforum voor deze vraag. Naar aanleiding van een bericht elders op het forum m.b.t. slecht lopende ventielen wil ik graag mijn ventielen eens grondig aanpakken. Hopelijk kan ik met een goede reinigingsbeurt en goede ventielolie een flinke verbetering afdwingen.

Mijn plan van aanpak:
-Ventielhuis grondig schoon maken, om eventuele residu ophoping te verwijderen.
-Nieuwe olie proberen die iets dikker is dan de vorige olie.
-Voor de rest veel oefenen natuurlijk ... :lol:

Mijn vraag:
Hoe kan ik het best mijn ventielblok aanpakken? Normaal maak ik schoon met lauw water met een beetje afwasmiddel. Voor het ventielhuis (en de buizen, leadpipe, etc.) heb ik een borstel setje.

Zou ik iets sterkers moeten gebruiken? Elders op het forum las ik bijvoorbeeld azijn of jif? Of is dat te agressief?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Ventielhuis
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010 21:25 

Hee Tom,

Volgens mij moet het voldoende zijn om een doek door je ventielhuis te trekken (cilinder/buizen).

De zuiger (sorry voor mijn motorterm) kan je ook met een doek schoonmaken. Deze kan je eruit halen en je kan overal goed bij.

Veel oefenen heeft volgens mij niks te maken met ventielen die blijven hangen. Dit is voor iedereen irritant.
Als je ventielen versleten zijn. Sorry voor mijn lompigheid, dan kan je goed dikke olie gebruiken. Goed schoonhouden en dikke olie gebruiken. Dan moet het vast goedkomen.

Groeten,
Ed

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010 22:09 

Het is eigenlijk heel simpel,

Je moet een vergelijkend schoonmaak setje als dit kopen:
http://www.musicallin.nl/musicallin/shop/index.php?page=art&chosenArtID=2088&chosenCatID=156

daar zit een hulpmiddel bij dat precies door je ventiel huis past. Gewoon je Trompet een minuut of 10 in warm water leggen zodat het vuil lekker los kan weken en dan met de schoonmaak set er door heen.

Ik zou in ieder geval geen jif gebruiken want volgens mij zit daar schurend middel door heen. Lijkt me niet bevorderlijk voor je instrument

Profiel  

Berichttitel: Re: Ventielhuis
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010 23:14 

Tromped schreef:
Veel oefenen heeft volgens mij niks te maken met ventielen die blijven hangen.

Het vele oefenen was meer bedoeld om zodoende de ventielen juist te laten 'inlopen' als het ware. In mijn geval is er sprake van een tweedehands trompet en de vorige eigenaar heeft wellicht met een andere techniek gespeeld waardoor de ventielen nu voor mij niet echt lekker lopen. Door veel te oefenen gaat het hopelijk meer naar mijn hand zetten.
Daarnaast wordt je nooit minder van veel oefenen. ;-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2010 23:17 

Bram schreef:

Dat is een vergelijkbaar setje met wat ik zelf ook heb. :)

Citaat:
Ik zou in ieder geval geen jif gebruiken want volgens mij zit daar schurend middel door heen. Lijkt me niet bevorderlijk voor je instrument

Heel goed punt, daar had ik nog niet eens over nagedacht! Maar een ander ontvettend middel zonder schuurmiddel zou wel geschikt zijn neem ik aan?
Bijvoorbeeld afwasmiddel, dat ontvet maar is niet agressief. Het eerder genoemde azijn is misschien niet zo verstandig, omdat dit best wel zuur is?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 okt 2010 10:28 

je moet zeker geen pure azijn gebruiken.

Als je het echt grondig wilt, want dat was de vraag. Dan zou ik hem even langs brengen bij een reparateur en vragen of ze je trompet elektrolytisch willen reinigen, zodat ook kalkresten verwijdert worden. dat red je niet met een schoonmaak middel (wel met verdunde azijn maar dat is risicovol)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 dec 2010 22:24 

Heel vreemd, ik dacht dat ik hier al een vervolg bericht had geplaatst met mijn bevindingen. Blijkbaar is er toen iets misgegaan?

Hoe dan ook, ik heb de trompet dus schoon gemaakt, maar omdat deze er al brandschoon uitzag heb ik me beperkt tot een badje met lauw water en een snufje zeepsop i.c.m. de welbekende reinigingskit.

De gouden ingreep die voor mij alle ellende heeft opgelost bleek het toepassen van een andere soort olie! Ik ben nu over op Yamaha ventielolie en de ventielen lopen super! Na het oliën kun je een hele tijd vooruit, terwijl ik met de vorige olie zeer frequent opnieuw moest oliën.
Vlak voor de kerstvakantie zat ik een maandje elders, waardoor de trompet thuis in de koffer bleef. Bij terugkomst was het niet nodig om te oliën, tot mijn grote verbazing liep alles gewoon als een trein!

Kortom, ik ben erg blij met mijn nieuwe olie! Het loont dus zeker om te experimenteren met olie!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur