trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Problemen met articulatie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 12:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Problemen met articulatie
BerichtGeplaatst: 19 jun 2011 23:02 

Hallo,

Ik speel al 14 jaar trompet, heb tot een jaar of drie geleden ook les gehad. Toch wil ik werken aan technieken die eigenlijk essentieel zijn, ook voor beginners.

Ik ben vaak behoorlijk virtuoos en ben met improvisatie ook vrij aardig, maar word altijd belemmerd door mijn matige techniek. Eigenlijk betreft het hier gewoon de basis; de aanzet van een noot. Erg vaak heb ik gewoon dat ik een nooit niet raak en er overheen of onderdoor vlieg. Logischerwijs is dit in het lage register niet zo erg als in het hoge register, boven de midden C en op lage noten, dus tussen de 'lage C' en de G is mijn aanzet wel prima. Daarboven begint het echter al minder te worden. Ik merk dit soms niet zo erg, maar als je dan bij repetitie weer eens een stuk speelt waar echt staccato inzit dan merk ik pas hoe erg het gesteld is.

Bijkomend probleem is dus dat ik vaak noten mis. Ik heb eigenlijk nooit dat gevoel dat je al weet dat je een noot gewoon in de kern treft. Soms komt er ook helemaal geen geluid en moet ik de noot opnieuw inzetten. Ik ben niet zo van het oefenen maar ben sinds ruim een week wel meer bezig. Omdat ik aardig muzikaal ben weet ik altijd wel hoe de volgende noot moet klinken, maar zelden komt het er even mooi uit.

Ik speel op een vrij oude Yamaha custom trompet (YTR 9310M, 1982) met een jupiter 7C mondstuk. Ik hoorde vorige week van een trompettist dat een 7C echt een beginners mondstuk is en ik ga dan ook binnenkort eens wat andere types proberen. Toch vrees ik dat het gewoon op techniek aankomt. Ik ben zeker bereid hier iets aan te doen, zodat ik trefzeker noten kan raken; zowel in de midden als in de hoge registers. Het valt me dan ook op dat gedragen stukken met portato me veel beter af gaan dat korte noten in het hoge register; in het midden register heb ik al moeite met redelijk snelle staccato stukjes die andere trompettisten, die muzikaal veel minder ver zijn dan ik, makkelijk wegspelen.

Ik sta open voor tips, kritiek en advies!

PS: Ik vermoed dat mijn tongtechniek niet correct is en dat ik daarom noten in de hoogte vaak mis. Bij een aanzet van een toon heb ik de tong tussen mijn tanden, en daarna(in het geval van bijvoorbeeld een lange toon) rust de tong onderin mijn mond, meer naar achteren denk ik. Bij snellere aanzetten kort achter elkaar is de tong dus gedurende die tijd in de mond waardoor denk ik de luchtstroom is geblokkeerd. Maar na 14 jaar is iets anders vrij lastig aan te leren. Wat is een betere manier? Ik heb het gevoel dat ik snelle opeenvolgende noten teveel los aanzet, terwijl ik als ik het goed begrijp eigenlijk gewoon steeds kort de luchtstroom moet onderbreken?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Problemen met articulatie
BerichtGeplaatst: 30 jun 2011 16:03 

Hallo Dirk,

Het is wel van belang dat je weet hoe en wanneer je een noot moet aanzetten.
Dat is inderdaad de basis!

Je schrijft dat je 14 jaar les hebt gehad, heeft de docent je nooit de verschillen geleerd tussen bindingen en aanzetten zoals b.v een T / D / ta-ka / tu-tu-ku ?

Hoe is de stand van je tong ligt deze in een "kuil" in je mond of heb je een
"bruggetje" ?

Bij een verkeerde tong stand blaas je de lucht tegen de tong op!

Profiel  

Berichttitel: Re: Problemen met articulatie
BerichtGeplaatst: 05 jul 2011 00:41 

Dat is me zeker wel aangeleerd hoor. Het is gewoon puur de aanzet van noten, vooral snelle staccato noten. Ik heb een nieuw mondstuk die wel aanmerkelijk verbetering brengt, maar super tevreden ben ik nog niet. Ik merk dat ik noten altijd gewoon "spuug", een techniek die door sommigen wordt beaamd maar niet behoort tot de standaard techniek, het simpelweg onderbreken van de luchtstroom.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur