trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Problemen met articulatie
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 12:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Problemen met articulatie
BerichtGeplaatst: 19 jun 2011 23:02 

Hallo,

Ik speel al 14 jaar trompet, heb tot een jaar of drie geleden ook les gehad. Toch wil ik werken aan technieken die eigenlijk essentieel zijn, ook voor beginners.

Ik ben vaak behoorlijk virtuoos en ben met improvisatie ook vrij aardig, maar word altijd belemmerd door mijn matige techniek. Eigenlijk betreft het hier gewoon de basis; de aanzet van een noot. Erg vaak heb ik gewoon dat ik een nooit niet raak en er overheen of onderdoor vlieg. Logischerwijs is dit in het lage register niet zo erg als in het hoge register, boven de midden C en op lage noten, dus tussen de 'lage C' en de G is mijn aanzet wel prima. Daarboven begint het echter al minder te worden. Ik merk dit soms niet zo erg, maar als je dan bij repetitie weer eens een stuk speelt waar echt staccato inzit dan merk ik pas hoe erg het gesteld is.

Bijkomend probleem is dus dat ik vaak noten mis. Ik heb eigenlijk nooit dat gevoel dat je al weet dat je een noot gewoon in de kern treft. Soms komt er ook helemaal geen geluid en moet ik de noot opnieuw inzetten. Ik ben niet zo van het oefenen maar ben sinds ruim een week wel meer bezig. Omdat ik aardig muzikaal ben weet ik altijd wel hoe de volgende noot moet klinken, maar zelden komt het er even mooi uit.