Loekie schreef:
Ben nu 18 jaar, en eigenlijk vraag ik niet welk mondstuk beter is, maar meer voor mij geschikt is.
Welk mondstuk voor jou geschikt is kunnen we nooit bepalen, dat zal je zelf moeten aanvoelen.
De zoektocht naar een fijn mondstuk kan jaren duren maar ondertussen kan je als trompettist gewoon doorgroeien, dus laat je daar niet door weerhouden.
Over 't algemeen bestaat er een neiging om op veel te grote mondstukken te spelen. Hoe groter 't mondstuk, hoe meer lip in 't mondstuk dus hoe meer en makkelijker te genereren sound.
Helaas gaat 't meestal ten koste van de endurance, vandaar dat ik propagandeer om juist op zoek te gaan naar 't kleinst mogelijke mondstuk waar je met een 'closed setting' 't rood van je lip in kwijt kan. Dan heb je met een kleiner mondstuk zeker zoveel sound alleen raak je veel minder snel moe.
Te klein is ook niet goed maar een Bach 7C kan al behoorlijk groot uitvallen.
't Slimst is om je zoektocht te beperken tot mondstukmerken die een consequente maatvoering aanhouden, dus niet zoals Bach waarbij de diameter van de mondstukken welliswaar steeds groter wordt naarmate 't getal kleiner wordt, maar ook de
vorm van de rand veranderd: 3C is groter dan 5C maar de vorm van de rand is totaal anders dan die van 3C. Schilke (= Yamaha) kampt met 't zelfde probleem. De vorm van de rand tussen de mondstukken 11B4 en 13B4 is totaal anders niet alleen de diameter. Warburton kent dat probleem niet: 4M is groter dan 5M maar de
vorm en dus hoe 't mondstuk aanvoeld is 't zelfde, wel zo handig als je op zoek bent naar iets groters of kleiners. Moet je wel van de Warburtonrand houden natuurlijk.
Duitse imitaties van Vincent Bach zijn wat JK USA en Bruno Tilz Bako betreft geinspireerd op Vincent Bach Mount Vernon die veel groter uitvallen dan de latere Vincent Bach Corp. (kleine dan wel grote letters) uit Elkhart; JK en Tilz Bako 3C is ongeveer even groot als Vincent Bach Corp. 1 1/2C ! En dan hebben de duitsche mondstukken ook nog 's een veel groter backbore.
De duitse A&S mondstukken lijken meer op de Elkhart mondstukken met dan wel weer die knol van een backbore.
Wellicht omdat Duitse trompetten traditioneel een kleinere boring hebben, althans de cylinder trompetten. Ik weet dat niet precies.
Wat je ook 's kan proberen zijn Curry mondstukken van de 600 serie alleen zijn die alleen online te bestellen bij
http://www.mouthpieceexpress.com Ik zou 't op Warburton houden. Die komen nog wel 's tweedehands langs op marktplaats.nl of anders te bestellen bij thomann.de Start de safari op 5M met 7* stift. Te klein? Dan volstaat 't om een 4M bovendeel te kopen. Te groot? Dan naar 6M.