trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embouchure methodes
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:37

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Embouchure methodes
BerichtGeplaatst: 07 nov 2003 23:48 

Zijn jullie bekend met verschillende embouchure methodes?
Jeff Smiley, Maggio, Stevens, Jerome Callet etc? Zijn jullie hier in thuis?

Nog een vraag.
Kennen jullie het boek "the balanced Embouchure" van Jeff Smiley?

Hoor graag reactie
Groetjes,
Gerrit :D

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2003 00:21 
Moderator

ooit gehoord van Stamp, Fitness for brass, hovaldt??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 nov 2003 10:21 

Jawel,
Wel van Stamp en Fitness for brass, maar niet van hovaldt :!:

Maar ik weet niet of je Fitness for brass een embouchure methode kunt noemen. Die andere methoden gaan dus over het inrollen, uitrollen van de lippen. Dicht en open beginnen etc.

Profiel  

Berichttitel: Inrollen
BerichtGeplaatst: 08 nov 2003 17:25 

Beste Gerrit, volgens mij heeft Jeroen Jongeling een heel gedeelte van zijn site ingeruimd over dit onderwerp. Makkelijk te vinden, goed leesbaar stuk.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 nov 2003 16:12 

Hoi Gerrit,

Ik ben anderhalf jaar bezig met the Balanced Embouchure van Jeff Smiley en als je ooit iets goeds voor je chops wil doen dan moet je zo snel mogelijk en zo precies mogelijk de aanwijzingen in het boek volgen. In eerste instantie lijken de oefeningen te bizar voor woorden, maar ze werken geweldig.

Het mooie van BE is dat het indirect werkt. Ik zelf ben prof en kan me niet permitteren mijn embouchure te verpesten. Dit heb ik al genoeg gedaan met boeken als Stamp, Quinque, Claude Gordon etc. Niet dat het perse slechte boeken zijn, maar ze zijn erg incompleet. Misschien met een goeie leraar erbij dat je er wat aan hebt, maar dat had ik ook, dacht ik, en heb alleen maar ellende gehad.
Sinds ik BE doe, ben ik hard vooruitgegaan (moet je nagaan dat ik afgestudeerd ben aan het conservatorium...al bijna vijftien jaar geleden)

Voor de aardigheid moet je eens gaan kijken op het BE forum van TrumpetHerald.com. Hier is net een heel forum gestart en de moderator is Jeff Smiley himself. Hier kom je al veel tips tegen die je een beetje op weg helpen of over de drempel.
Met Jeff kun je ook zelf mailen, hij is superaardig, een geweldige leraar en misschien kun je daar je eerste vragen aan stellen.Voor zij email adres moet je mij maar even mailen.

Je kunt ook mij mailen met vragen als je wilt. Kijk maar even op mijn site.

Een tijdje geleden heb ik ook les gehad van Jerome Callet, en ook hier is een hoop over te vertellen. Geweldige man, met de meest dizarre ideen over embouchures, maar wel heel bruikbaar. Hij heeft een nieuw boek Trumpet Secrets, war een paar goeie dingen instaan, en er bestaat SuperChops, waar ik niet zoveel vanaf weet.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 nov 2003 21:58 

Hoi Groovyhorn,

Uiteraard heb je gelijk dat wat voor de een werkt, voor de ander helemaal niet hoeft te werken. Zo te zien heb je zelfs een behoorlijk lange tijd je best gedaan om het aan het werken te krijgen. Ik ben het met je eens dat die roll-in moeilijk is, maar helemaal geen geluid? Niet dat het veel zegt, maar ik heb tot nog toe geen enkele leerling gehad, die het serieus heeft geprobeerd, die het niet gelukt is. Zo te zien heb je ook begrepen dat het een indirecte methode is, dus dat je niet moet proberen te spelen met dit embouchure. Maar alleen maar lucht. Dan moet je toch ergens iets fout hebben gedaan. Als het je interesseert, moet je me eens ff mailen. Ik ben wel benieuwd hoe dat dan kan.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 nov 2003 19:45 

Wat ik zou willen opmerken is dat nog al wat mensen de beker van hun hun trompet te laag houden. DIT MAAKT ECHT GIGANTIES UIT! 8O

Probeer maar eens een avondje te spelen met je beker NAAST je bladmuziek, ipvt eronder.Het is wel wat minder comfortabel lezen als je langs je toeter naar de nootjes moet gluren, maar verder valt alles valt ineens op zijn plaats: Mondstukplaatsing, drukverdeling, speelweerstand, ademsteun. Zelfs dat inrollen van de lippen werkt ineens! Je geluid is 2x zo groot, Je toeter blaast veel lekkerder door en het klinkt ook nog mooier.
:D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur