trompet.nl > forum > Toon onderwerp - ...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 16:41

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: ...
BerichtGeplaatst: 26 nov 2003 20:34 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 24 feb 2011 19:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: mengen in de sektie
BerichtGeplaatst: 27 nov 2003 13:31 

Ik denk dat je gelijk hebt. Maar in mijn beleving liggen de verhoudingen toch een beetje anders.
Het aandeel instrument is groter dan 10%.
Voordat ik overstapte op mijn huidige trompet, een Bach blablabla, speelde ik op een Courtois. Het geluid is zo gigantisch anders, terwijl ik toch op hetzelfde mondstuk speel.
De impact binnen de sectie is duidelijk hoorbaar. Alleen al vanwege het feit dat mijn huidige trompet beter en ook gemakkelijker intoneert. En dat nog los van de klank van het instrument zelf.
Maar ik ben het wel met je eens dat het instrument wel het laagste aandeel heeft in de verdeling die je opsomt. De andere factoren hebben zeker een groter aandeel dan het instrument zelf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 nov 2003 15:05 

Ik ben er van overtuigd dat waar je ook op speelt je in principe altijd wel kunt mengen. Het is een kwestie van jeoren gebruiken, goed naar sectie genoten luisteren en jezelf willen in/aanpassen in de sectie. De vraag is vooral hoeveel moeite je er voor moet doen. Ik speelde jarenlang op een Kanstul 1500A (soort heavyweight trompet met een bijna cornetachtig geluid, prachtig voor solo's overigens). Ik heb genoeg sectie gespeeld om te weten wat nodig is, dus mengen lukte tot op zekere hoogte wel, maar ik speelde me eigenlijk steeds vast, omdat ik om te mengen moest forceren om meer hoog in mijn geluid te krijgen. Zelfs op een Jettone lukte het me niet om een makkelijk bruikbaar sectie-geluid te krijgen. Ik bleef te donker klinken. Sinds kort heb ik een Holton MF horn (de ML-versie) en is het mengprobleem opgelost. Ik hoef me nu niet of nauwelijks meer aan te passen wat me een hoop energie scheelt. Dus toch ook: materiaal maakt het in ieder geval soms makkelijker en lichter. Dat is ook waarom je op ondiepere cups sspeelt. Je speelt er niet makkelijker hoog op ( soms juist niet!), maar het geeft wel het geluid dat bij het register hoort. Zelfs op een trombone kun je als je wilt een C3 of hoger spelen, maar die zal nooit de impact hebben die een C3 op een Callichio/Reeves combi heeft, om maar iets te noemen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 nov 2003 17:48 

...

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 24 feb 2011 19:02, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 nov 2003 22:57 

Kijk, een sectie kan natuurlijk ook een eigen klank ontwikkelen, JUIST doordat iedereen op een andere toeter speelt. Je krijgt zo natuurlijk toch een specifieke klank die juist heel eigen kan zijn.
Ook is het uiteraard zo dat als je tien trompettisten op dezelfde trompet/mondstuk combi laat spelen, het tien keer anders zal klinken, dus natuurlijk is materiaal niet alles. Ik denk dat Erik gelijk heeft als hij zegt dat het vooral ligt aan goed luisteren, je ondergeschikt willen maken aan de sectie en goed de lead volgen. Voor mij persoonlijk maakt het het alleen lichter door op wat ander materiaal te gaan spelen, omdat in popsecties en bigband toch over het algemeen een wat pittiger geluid de boventoon voert. Wat ik al zei, je kunt misschien met een bugel nog wel mengen in een sectie, maar ga er maar aanstaan :-)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2003 00:13 

...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 nov 2003 11:10 

Ja, nog wat saxofoons erbij, bastuba, piano, bas drums en je hebt een bigband, mengt mooi. Strijkers erbij en je hebt een metropool orkest. :D

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur