trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Blijven hangen eerste ventiel Yamaha bugel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 13:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Blijven hangen eerste ventiel Yamaha bugel
BerichtGeplaatst: 01 dec 2012 21:03 

Ik heb een Yamaha 631 bugel en het eerste ventiel blijft soms hangen. Ik heb altijd gedacht dat dit kwam doordat er vuil tussen de zuiger en de cylinder kwam. Na schoonmaken en opnieuw oliën was het probleem meestal voor zekere tijd verholpen maar toch kon het plotseling weer de kop op steken, vooral tijdens optredens. Ik heb onlangs echter gevonden dat het probleem een heel andere oorzaak heeft.

Als je de zuiger precies centrisch in het midden omlaag drukt dan komt er geen dwarskracht op de oliefilm tussen zuiger en cylinder en loopt de zuiger perfect. Als je op de zuiger echter ook een zekere dwarskracht uitoefent dan druk je na een aantal op en neer bewegingen door de oliefilm heen en dan loopt de zuiger vast als hij omhoog gaat. Bij mijn Getzen trompet heb ik hier nooit last van maar bij mijn bugel blijkt dit op te kunnen treden. Dit komt omdat ik mijn bugel op een andere manier vasthoud dan mijn trompet wat nodig is door de andere bouwwijze.

De bovenkant van de stembuis van het eerste ventiel loopt onder een hoek van ongeveer 45° naar achteren. Er zit niet genoeg ruimte tussen de onderkant van de hoofdbuis en de bovenkant van de stembuis om de duim haaks op het vlak van het instrument te kunnen houden. Ik heb mijn duim daarom altijd om de stembuis heen gebogen en afgesteund tegen het huis van het eerste ventiel. Echter, daardoor kun je ongemerkt een dwarskracht op het ventiel uitoefenen omdat je met deze stand van de duim het eerste ventiel gemakkelijk naar je toe trekt. Bij mijn trompet zit er veel meer ruimte tussen de hoofdbuis en de stembuis van het eerste ventiel en daardoor kun je de duim gewoon haaks op het vlak van het instrument houden.

Toen ik eenmaal wist dat dit de oorzaak van mijn probleem was heb ik gekeken of ik de duim niet zo kan plaatsen dat het probleem niet optreedt. Dit blijkt het geval te zijn wanneer de duim geplaatst wordt tussen het eerste en het tweede ventiel. Voor deze plaats staat de duim bijna haaks op het vlak van het instrument. Omdat ik ook de pinkhaak niet gebruik, liggen de drie vingers op deze manier helemaal vrij en is het uitoefenen van een naar je toe gerichte dwarskracht niet meer mogelijk. Het vereist enige aanpassing om aan de nieuwe duimstand te wennen maar als ik de duim uit gewoonte toch op de oude manier plaats en het ventiel loopt vast dan komt hij meteen weer los als ik de duim verplaats naar de nieuwe positie.

Ik denk dat er veel bugels zijn van ander fabrikaat waarvoor dit verhaal niet van toepassing is omdat er meer ruimte is tussen de hoofdbuis en de stembuis van het eerste ventiel maar de eigenaars van Yamaha 631 bugels of van andere daar vanaf geleide bugels zouden eens kunnen proberen of zij baat hebben bij de door mij voorgestelde andere plaatsing van de duim.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel: Re: Blijven hangen eerste ventiel Yamaha bugel
BerichtGeplaatst: 02 dec 2012 10:18 
Moderator

Ik heb ook een aantal jaren een yammi 631 gespeeld, Adriaan. Paar jaar geleden
verkocht aan collega in de bigband. Morgenavond tijdens de repetitie eens
kijken/ vragen wat zijn ervaringen zijn.
Iets vergelijkbaars heb ik gehad met een (verder erg goede) Schilke b1 trompet.
Geen waterklep op derde pomp. Door steeds pomp in en uit schuiven kwam
er blijkbaar toch friktie op het ventielhuis, met vaak vastlopen/traag omhoogkomen als gevolg. (waarbij ik niet uitsluit dat ik ook wat (teveel) dwarskracht uitoefende)
Dit gebeurde tot slot ook tijdens een cantus firmus in een volle kerk toen Ik van as2 naar bes2 ging...... einde van mijn grote liefde voor de b1. ( die, daarvoor uiteraard ook
al een paar keer naar de reparateur was geweest) Ach, misschien trof ik het
slecht met dit exemplaar, want, nogmaals, verder een erg goeie toeter.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 09:01 

Herkenbaar probleem. Over jouw oplossing heb ik noit zo nagedacht, maar dat zou n.m.m. eigenlijk niet zo moeten werken. Bij mijn 631 is het verholpen door polijsten van de 1e cilinderbuis. Ik heb lang getwijfeld over die ingreep, die mijn leverancier heeft uitgevoerd/ laten uitvoeren (Schreeven). Maar het resultaat is goed, en zonder bijwerkingen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 09:36 
Moderator

Dergelijke problemen kunnen bij alle soorten instrumenten optreden.
De marges die ventielen hebben zijn vrij klein. Dus je moet ze zo recht mogelijk naar beneden drukken.
Wat dan de beste handhouding is, is voor iedereen verschillend. Maar dat lijkt me geen hogere wiskunde, eerlijk gezegd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 13:06 

De 631 is al een oud model toch?
Kan het een "yamaloy" exemplaar zijn? (google maar eens wat rond op "yamaha 631 yamaloy")
Volgens mij heeft Yamaha jarenlang de yamaloy problemen kosteloos verholpen.
Ook kan het soort olie een wereld van verschil maken: probeer eens het een of ander. De "Fast" olie, door velen geroemd, is voor mijn toeter (Schilke, geen yamaloy) bv te schraal, dan krijg ik dezelfde verschijnselen als jij beschrijft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 14:03 

Mijn Van Laar heeft dit ook.
Volgens Hub ligt dit aan de manier van indrukken van het ventiel.
Dus.... :wink:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 15:17 

Een ander merk ventiel olie is bij mij ook al eens een oplossing geweest.
Ik heb verschillende merken instrumenten maar gebruik niet voor elk merk hetzelfde.
Voorbeeld, mijn Hetman olie werkt uitstkekend op mijn Yamaha maar niet op mijn Bach deze is beter af met la Tromba.
M.a.v. ventiel olie lijkt wel merk gerelateerd.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 dec 2012 16:10 

Dat speelt niet lekker met een klemmer bij het minste geringste. Kan aan de passing liggen (inlopen), maar ook aan een beschadiging van bijvoorbeeld een kras of opbouw van vuil. Wat bij mij altijd werkt tot nu toe is bij iedere schoonmaakbeurt altijd grondig te werk gaan. Ventielen en behuizing schoonmaken met een katoenen lap en vervolgens ventielen en behuizing met zeep en water schoonborstelen onder de waterkraan.

Ik vermoed ook bij deze 631, doe je dat bij iedere klemmer, dan wordt de interval vanzelf langer voor de volgende schoonmaakbeurt. Zeker als je een hele goede olie gebruikt (niet van die veel voor weinig flesjes, zoals Alcas, Hetman en La Tromba). Je bent daar wel iets meer voor kwijt. Ondanks dagelijks gebruik, en hoewel het dan nog niet eens nodig is, maak ik de ventielen van mijn 8310 trompet maar eens in de zes weken schoon. Zelfde ervaring ook met een 6310 bugel.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 10 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur