trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Klassieke trompet
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 16 jun 2024 03:48

Alle tijden zijn GMT + 1 uur




Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Klassieke trompet
BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 21:58 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2010 21:38
Berichten: 61
Hoi trompetters, M'n eerste bericht, maar heb al behoorlijk wat uren op het forum doorgebracht. Het is een tof forum. Bijzonder veel informatie en leuke berichten.

Maar mijn vragen. Het zijn er eigenlijk twee tegelijk daarom plaats ik het maar in overig. Hopelijk is dit niet lastig.

De C trompet is, dacht ik, de standaard klassieke trompet. Misschien heb ik het mis, maar volgens mij zijn de meeste populaire klassieke opnamen niet gedaan met een C trompet, maar met hogere trompettten.
Dan kom ik op mijn eerste vraag. Is het zo dat je veel van deze hogere stukken ook goed met een C trompet kan spelen? Misschien zelfs met een Bes trompet? Het lijkt mij leuk om ook klassieke stukken te gaan spelen, maar als je hiervoor vaak een speciale trompet nodig hebt, dan maakt dit het niet makkelijker.

Mijn tweede vraag is deze. Ergens op dit forum heb ik gelezen dat er iemand heeft gevraagd naar bekende klassieke trompet opnamen. Deze post kan ik niet terugvinden. Zou je alsjeblieft bekende klassieke opnamen (cd's) willen noemen die bijvoorbeeld goed speelbaar zijn met een C trompet?

Bedankt en groeten,
Ed


Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 22:55 
Offline
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 06 mei 2004 10:51
Berichten: 2185
Nou, om de c trompet standaard te noemen... Arutunian, Böhme, Vassilenco, Hindemith, zijn toch allemaal stukken voor de bes trompet hoor.

Ga je echt kijken in het franse repertoire, dan kom je al snel aan Tomasi, Chaynes, Jolivet, en dat werkt vaak lekkerder op C trompet.

Maar als je een beetje kan transponeren, kun je in principe alles wel op elke trompet spelen.

Als je echt heel erg klassiek gaat kijken: Haydn, Hummel, Neruda en dat soort meuk, dan heb je de keuze.
Haydn op bes (vaak in Duitsland, op de Duitse bes gevraagd), maar kan ook op es trompet.
Hummel is er voor es trompet, maar ook voor bes. Dit kun je ook in de originele toonsoort E doen, en dan op E trompet of C trompet.
Neruda kan op Bes of op Es.

Het trompetconcert van Mozart is dan weer lekkerder op Piccolo, en telemann werkt ook vaak lekker op piccolo.

Het Franse repertoire is toch het mooiste (pardon: vind ik) gespeeld door Maurice Andre. Evenals de hele resem van klassieke werken.

Het Russische repertoire, vind ik van Dokshitzer weer mooi.

Maar luister ook eens naar Ole Edvard Antonsen, of Jouko Harjanne. Dat soort Scandinavische gozers hebben ook angstwekkend mooie dingen op de plaat gezet.

_________________
Nieuwe link naar een niet zo nieuwe blog. Maar toch.
http://marnixblogt.blogspot.com/


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 sep 2010 23:44 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2010 21:38
Berichten: 61
Geweldig Marnix!

Jouw reactie gaat mij ongetwijfeld veel luisterplezier opleveren.
(En hoop/motivatie, want ik ben nog een beginner)

Bedankt!

Groeten,
Ed


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010 18:55 
Offline

Geregistreerd: 22 jun 2002 16:08
Berichten: 1845
Woonplaats: Groningen
Vergeet vooral Hakan Hardenberger niet. Die man is een godheid.


Omhoog
 Profiel  
 
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 sep 2010 20:43 
Offline

Geregistreerd: 08 sep 2010 21:38
Berichten: 61
Hoiii,

Dit is eigenlijk precies wat ik bedoel. Deze man is dan misschien de beste trompetter ter wereld (zie wikipedia in het engels). Maar wat ik even snel op youtube zie is dat hij in ieder geval niet vaak speelt op een c trompet, of al helemaal niet op een bes trompet.

Momenteel speel ik op een bes trompet en vind vooral klassieke muziek interessant.
Harkan Hardenberger is waarschijnlijk heel erg goed en Marnix heeft al aangegeven dat je in principe alles op elke trompet kan spelen. Toch lijkt me dit meer muziek voor trompetters met een behoorlijke trompetverzameling.

Groeten,
Ed


Omhoog
 Profiel  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


MusicPrint.nl
Schagerl BeNeLux
MusicPrint.nl

Copyright © 2002-2011 Trompet.nl, Alle Rechten Voorbehouden.