Sorry mensen, dit is echt een enorm oud topic.
Maar ik vind het wel interessant.
Afgezien van klank en boventonen etc. Zijn er kritische tonen die er er bij een slecht geproduceerde trompet niet goed uitkomen?
Als dit zo is, welke tonen zijn dat en op welke hoogte?
Mijn trompetleraar heeft mijn trompet getest en ik meen me te herinneren dat hij een E noemde die er goed uitkwam. Op een forum las ik iets over een C die niet zo goed klonk op een bepaalde trompet.
Ik ben een beginner en ik snap best dat een goeie trompetter na even toeteren wel door heeft of alle tonen goed klinken, maar dan de vraag dus. Zijn er kritische tonen (misschien wel alleen als het vrij hoog is, maar ik zou het graag weten)?
Het antwoord op die vraag is eigenlijk al eerder genoemd.
De meeste instrumenten die nieuw vanaf 1000-1500 te koop zijn, zijn in de regel gewoon goed. Zelfs de goedkope instrumentjes kunnen tegenwoordig al best aardig klinken.
(Ik zeg hier bewust aardig, want ze zullen nooit voor 100% dat terug geven wat de speler erin stopt).
Dan kom je toch al gauw bij het materiaal uit. Bij Roy Benson en Stagg ben ik absoluut niet te spreken over de bouw kwaliteit. Zelfs de duurdere versie van de Stagg, die toch redelijk solide aanvoelen, verslijten de ventielen na 1 jaar net zo hevig als die van een Olds in 50 jaar tijd zou doen. Totaal afgesleten. De Roy Benson vind ik heel erg dunnetjes en fragiel aanvoelen. Ventieldoppen die hun schroefdraad verliezen, of hun parelmoeren inleg (van plastic) die verdwijnen, de vilten uit de ventielen die ineens weg zijn. Bekers die zo vreselijk dun of slap zijn, dat je ze met je vinger kan bewegen.
Dit zou je denk ik minder snel meemaken bij een instrument van een degelijk merk.
Maar bovenstaande gaat voornamelijk op voor Bes trompetten.
De kleinere instrumenten, zijn nog lastiger te maken. C trompetten, Es/D Piccolo's. Daar zitten altijd wat rare noten tussen die je met hulpgrepen moet pakken om ze lekker te laten spelen en klinken. Over het algemeen hoeft dat helemaal geen probleem te zijn, als je maar weet dat het zo is.
Hoewel Yamaha en ook laatst Bach inmiddels met dermate goeie C trompetten komen dat die hulpgrepen overbodig zijn geworden.
Kan ik uit jouw verhaal opmaken dat van een "slechte" trompet niet al op voorhand te zeggen is welke toon slecht zal zijn, maar dat het elke toon kan zijn?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen