Hoi, het trillen van de lippen is geen probleem. Met mondhoeken houd ik me ook helemaal niet bewust bezig. Zoals ik eigenlijk al aangaf vroeg ik me af wat de invloed was van de lippen bij het trompet spelen.
Ik denk wel dat het invloed heeft, maar zal hier niet dramatisch over doen. Ik heb er niet echt met mijn trompetleraar over gesproken. Maar volgens mij heeft hij wel eens gezegd dat je met dunne lippen makkelijker hoog kan spelen en dat je met dikkere lippen misschien meer uithoudingsvermogen hebt. Over het uithoudingsvermogen kan ik met mijn ervaring niet veel zeggen (heb hier overigens geen bijzondere problemen mee). Wel is het zo dat als ik mijn lippen ver naar binnen rol (en dus ook dunne lippen heb) de hoge tonen er makkelijk uitkomen, maar dat coördinatie ver te zoeken is.
Als ik ep zeg, dan hoef ik hier echt geen moeite voor te doen. Mijn lippen zijn dan in een soort van basispositie. Door vervolgens te gaan blazen komen mijn lippen nog verder naar voren. Volgens mij niet geschikt voor het trompet spelen.
En wat de anatomie betreft valt het denk ik wel mee. Maar het is echt zo. Met mijn lippen kan ik echt geen rondje in het midden krijgen (Zie het plaat je in mijn eerste post). Als het rondje echt zo belangrijk zou zijn, dan zou ik het mondstuk links of rechts van het midden moeten plaatsen. Dat lijkt me niet nodig. Binnen nu en een half jaar twee tonen hoger kunnen spelen en ik ben dik tevreden.
Ik denk dat je vooral met dikkere lippen, je lippen wat naar binnen moet rollen.
Zie ook deze post:
http://www.trompet.nl/forum/viewtopic.php?t=4089&highlight=tuiten
Waarschijnlijk moet je bij dikkere lippen een balans zien te vinden tussen het naar binnen rollen van je lippen en ze toch nog gecontroleerd kunnen gebruiken. Het buzzen zonder mondstuk kan hier volgens mij goed bij helpen.